Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejspolehlivější ojetá auta 10 tříd dle Dekry: Němci über alles
10.3.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Chcete-li absolutně nejspolehlivější auto z druhé ruky, sáhněte po něčem německém. V dílčích kategoriích ale uspěli i jiní, hlavně Japonci a Volvo.
Nových aut se v posledních letech prodává více a více, o čemž vypovídají naše pravidelné reporty. Ty se týkají jak České republiky, tak i celé Evropy. Průměrný věk vozových parků se ale zejména v tuzemských luzích a hájích nelepší, tak se stát rozhodl přitvrdit v rámci tzv. ekodaně. Že jde o hloupý nástroj, který povede pouze k dalšímu ožebračování těch, pro které ojetina představuje jedinou možnost, jak přijít k „novému” autu, jsme probírali nejednou.
Zákonodárci přitom ve svém konání hledají inspiraci v ostatních zemích Evropy, nicméně ani v Německu vozový park nemládne a ojetiny jsou stále v kurzu. Na významu tak nabírá i tradiční studie společnosti Dekra, která si letos vzala na paškál 474 modelů, které zařadila do 10 různých tříd. Jednotlivým sekcím se budeme věnovat až za malou chvíli, nejprve si představíme společnost a jí zveřejněnou studii jako takovou.
Tak tedy, Dekra byla založena v roce 1925 v Berlíně a od té doby slouží jako zdroj nezávislých informací. V případě reportu zaměřeného na spolehlivost ojetin experti firmy během uplynulých dvou let provedli na 15 milionů inspekcí u prakticky všech typů aut, jaké se aktuálně na německých silnicích nacházejí. Výsledky pak prohnali několikerým sítem.
Takhle nějak to má vypadat u Dekry
Studie bere v potaz všechna auta zkoumaná za poslední dva roky, do výsledků ale zařazeny pouze ty modely, u nichž došlo k prověření nejméně tisíce exemplářů. Zřetel nebyl brán na vady způsobené špatným zacházením či údržbou majitelů, což by mělo zajistit relevantní výsledky. Dekra dále výsledky netřídí podle stáří vozu (jakkoli jej zná a uvádí), místo toho ji zajímá stav tachometru. Někteří majitelé totiž mohli se svými automobily urazit kupříkladu za deset let menší porci kilometrů než druzí za rok. Rozdělení vozů do tří kategorií dle nájezdu (0 až 50 000 km, 50 001 až 100 000 km, 100 001 až 150 000 km) tak lépe vykresluje možné opotřebení techniky a tedy samotnou spolehlivost. A aby toho nebylo málo, jsou jednotlivé vozy rozděleny do obchodních tříd a ještě několika zvláštních kategorií.
Výsledkem je devět standardních segmentů rozdělených do tří oddílů podle počtu najetých kilometů. Vyjma nich Dekra zavedla také speciální sekci autoveteránů, vozy uvedené na trh před více než 30 lety, z nichž ale mnohé stále ještě v provozu jsou. Zkoumaných aut je zatím poskrovnu, aktuálně studie počítá s 16 vozy, které se kvalifikovaly dostatečným počtem zkoumaných exemplářů. I tak jejich pořadí přidáváme, v rozmezí kilometrových nájezdů u nich navíc přibyla kategorie od 150 do 200 tisíc km místo 0 až 50 tisíc km.
Tím máme zákulisí výsledků zmapované, věnovat se tedy již budeme jen nejspolehlivějším vozům jednotlivých segmentů.
Audi A6 2011 v letošní anketě výrazně zabodovalo
1. Mini a malá auta
Mezi nejmenšími vozy na trhu dosahují největšího úspěchu japonské značky, což je patrné z vítězství Toyoty Yaris (v sekci 0 až 50 000 km) a Mazdy 2 (100 001 až 150 000 km). Kromě toho tu máme také pódiové umístění pro Toyotu iQ, dvakrát se mezi nejlepší devítkou objevuje i Suzuki Swift. Pro mnoho lidí ale může být překvapením budou stříbrné a zlaté vavříny Audi A1 a Volkswagenu Polo, tedy koncernových aut, kterým bývá spolehlivost spíše vytýkána.
2. Nižší střední třída
Japonská dominance je patrná také ve druhém segmentu, ten je však v rámci národností mnohem členitější. Za povšimnutí stojí druhé místo korejského Hyundai i30 (0 až 50 000 km) či třetí příčka francouzského Citroënu C4 (50 001 až 100 000 km). Také tyto vozy, společně s vítězným BMW řady 1, asi překvapí svým umístěním více lidí než prvenství Hondy Civic a Toyoty Prius. Ačkoliv u druhého jmenovaného jde s ohledem na hybridní techniku opět o působivý počin.
3. Střední třída
V případě švédských vozů není spolehlivost zrovna tou vlastností, která by motoristům vyskakovala na mysli jako prví. Jsou považovány za bezpečné, na druhou stranu se o nich rozhodně nemluví jako o častých návštěvnících servisů. Vítězství Volva S60/V60 hned ve dvou sekcích dokazuje, že jimi opravdu nejsou. Kromě této dvojice ovšem zbytku segmentu vládnou Němci, zejména pak Audi s modely A4 a A5. Dále se pak prosadil Mercedes-Benz třídy C a BMW řady 3. Tedy pokaždé prémiové vozy, které by již kvalitou oslňovat měly.
4. Vyšší střední třída a luxusní vozy
Vyšší střední třídu si dokonale rozebral německý prémiový trojlístek, tedy Audi, BMW a Mercedes. Mnichovská automobilka však nezáří takovým způsobem jako zbývající dvě značky, povšimnout si totiž můžeme pouze třetí příčky řady 5 (100 001 až 150 000 km). Na třícípou hvězdu pak připadla dvě vítězství, pokaždé s modelem CLS, zatímco Audi A6 získalo zlaté vavříny jen jednou. Tento vůz ovšem boduje pokaždé bez ohledu na počet najetých kilometrů.
5. Sportovní vozy/kabriolety
Dalším segmentem ovládaným Němci jsou sporťáky. BMW si zde může po předchozím nevelkém úspěchu spravit náladu zejména díky roadsteru Z4, Mercedes naopak s modelem SLK dosáhl jen jednoho umístění. Ovšem toho nejvyššího. Zaevidovat pak můžeme i třetí příčku Porsche 911 (50 001 až 100 000 km) nebo kompletní koncernové obsazení sekce s nejvyšším počtem najetých kilometrů.
6. SUV a off-roady
Německou dominanci se po delší době podařilo narušit opět jen Švédům, nicméně nikoliv na prvních příčkách. Na Volvo XC60 připadá „pouze“ jedno druhé a jedno třetí místo, zbytek segmentu si mezi sebe rozdělily Audi a Mercedes. Úspěšnější byla třícípá hvězda, pro čtyři kruhy je však důležité vítězství Q5. Pro značku jde totiž o nejprodávanější model, který se tak kromě venkovního designu či prvotřídního interiéru může opřít o nemalou spolehlivost.
7. MPV
Také zde září třícípá hvězda. Samotný segment je ovšem mnohem členitější a kupříkladu Audi či BMW v něm nenajdete. I z toho důvodu, že u čtyř kruhů tato karosářská verze chybí, řada 2 Active Tourer je pak příliš nová. Absence Volkswagenu Golf Plus je ovšem pro koncern tristní, zvláště když lépe se profilovaly vozy jako Ford C-Max, Opel Meriva, Hyundai ix20 nebo Renault Scénic. Tedy modely, jimž by mnohý prvotřídní kvalitu nehádal.
8. Menší užitkové vozy
Předposlední obchodní třída je rovněž našlapána mnoha národnostmi, najdeme zde dokonce také italský Fiat Dobló. Sice až na třetím místě (50 001 až 100 000 km), nicméně každá příčka se počítá. Francouzi pak mají „zářezy“ hned dva, ve zbytku jde ale již opět o německé modely. Mercedes Vito/Viano se jako jediný objevuje ve všech sekcích, zlaté vavříny ovšem nepobral. Na ty dosáhl Opel Combo a Volkswagen Amarok.
9. Větší užitkové vozy
Jsme v samotném závěru běžných kategorií, kde si opětovně můžeme povšimnout nemalé spolehlivosti Mercedesu. Sprinter totiž rovněž figuruje ve všech sekcích bez ohledu na počet kilometrů, nicméně ani tentokráte to na vítězství nestačilo. Toho se dvakráte dočkal Renault Master, sázka na Francouze mezi užitkovými vozy je tak jistotou. To samé bychom mohli říci o Opelu Movano, který dosáhl na dvě bronzová umístění.
10. Veteráni
Opomenout nemůžeme ani letošní novinku, nejspolehlivější veterány. Zde sice bojovalo o vavříny jen 16 aut, ale na sestavení nejlepších trojic to pochopitelně stačí, ostatně v jiných kategoriích vozů často nebylo více. Také zde je celá tabulka čistě německou záležitostí, v tomto případě to ale skoro nemohlo být jinak. Počtem prověřených vozů se do žebříčku v Německu kvalifikovala téměř výlučně německá auta, se dvěma výjimkami - Ladou Niva a Citroënem 2CV. Poslední tedy neskončil ani jeden, tato „čest” připadla starým Opelům Kadett a Corsa, nejlépe si ale také nevedly. Hvězdy uvidíte sami - nejčastěji uvidíte „neprůstřelné” staré Mercedesy, ale třeba taká bavorskou trojku E30.
Celkový pohled: Nejlepší ze všech tříd
Tím jsme se dostali do finále, vyhlásit tak již můžeme jednak vítěze celé studie bez ohledu na počet najetých kilometrů či stáří. K jeho zjištění Dekra použila tzv. Index závad (DFI - Dekra Fault Index, popř. DMI - Dekra Mängel Index, záleží na jazyku), který poměřuje procento vozů bez závažných chyb s procentem vozů se závažnými chybami. Čím vyšší přitom DFI je, tím samozřejmě lépe. Vítězem je Audi A6, které se pyšní indexem DFI 94,4. Čtyřem kruhům se tak povedlo pokořit konkurenční Mercedes-Benz třídy E (DFI 93,0), stejně jako spřízněné Audi Q5 (DFI 89,0).
Prohlédnout si můžeme i vítěze jednotlivých tříd s absolutně nejlepšími výsledky. Tady najdeme i vyšší hodnoty DFI než u Audi A6, důvodem je ale ten fakt, že v tomto ohledu Dekra nebrala v potaz všechny kilometráže, ale vždy nejlepší výsledek v určité podkategorii (obvykle 0 až 50 000 km). Audi A6 zvítězilo díky nejlepšímu průměrnému výsledku v rámci všech zkoumaných kilometrových nájezdů, i když v dílčích kategoriích třeba tak přesvědčivé nebylo.
Nenašli jste vůz, který jste hledali?
Sluší se dodat, že studie již pátým rokem zvlášť vyčleňuje populární, ale už nevyráběné modely, které jsou starší, ovšem ne tak staré, aby mohly patřit mezi veterány. Na silnicích je ovšem můžete vídat stále poměrně často, však celkem zahrnuje 131. K tomu je tu ještě zvláštní segment nově příchozích, tedy maximálně tříletých vozů. Ani v jednom z těchto případů nebyl sestaven žebříček dle umístění, výsledky jednotlivých modelů si ale můžete přesto najít na webu Gebrauchtwagenreport.com. Což ostatně platí i o všech dalších autech všech kategorií a kilometrových nájezdů, kterých byste se nedopátrali v přehledu těch nejlepších.
Zdroj: Dekra Gebrauchtwagenreport 2016
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch