Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejspolehlivější auta podle J.D. Power VDS 2014: kvalita nových vozů jde dolů
13.2.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kvalita nových aut prý zamířila prudce dolů. Na vině jsou hlavně benzinové čtyřválce a větší diesely.
Nezřídka se v našich testech pozastavujeme nad moderními pohonnými jednotkami, zvláště těmi s nicotným objemem a ještě menším počtem válců. A to nejen kvůli jejich mnohdy rozpačitému fungování, také komplikovanost jejich konstrukce v nás vzbuzuje obavy z vysokých účtů v servisech. A jak se zdá, pak oprávněně, neboť podle nové výroční studie VDS (Vehicle Dependability Study) od společnost J.D. Power and Associates jde kvalita nových aut prudce dolů. Tento pokles je přitom prakticky celý přičítán problémům s pohonnými jednotkami a převodovkami.
Na viníky si ovšem prstem ukážeme až za malou chvíli, pro nové čtenáře Autoforum.cz je třeba nejprve představit studii jako takovou. Ta vychází z amerického kontinentu, tudíž pro nás má menší váhu než pro tamní publikum. Přece jen, i stejně nazvané modely se v rámci Starého a Nového kontinentu někdy liší. Jistou bernou minci však studie přesto představuje, zvláště, když oproti předchozímu ročníku se jí zúčastnilo více respondentů (41 000 versus 37 000).
Ti se mezi říjnem a prosincem loňského roku podělili o své zkušenosti s vozy vyrobenými v roce 2011. Rozhodně tak nejde o kvalitu automobilů zánovních, ale těch, které již nějaký ten křížek na svém hřbetu mají. V níže přiložených tabulkách pak najdete jejich hodnocení, jež zobrazuje počet zjištěných závad na 100 vozů (neboli Problems Per 100, tedy PP 100). Průměrem je přitom pro letošek 133 PP 100, což představuje 133 závad na sto automobilů.
Oproti loňsku tak průměr narostl o 7 PP 100, z čehož rovných 6 PP 100 připadá na zmíněné problémy s motory a převodovkami. Na první pohled je tedy patrné, že moderní pohonné jednotky jsou skutečně horší. Majitelé si přitom stěžují hlavně na auta s malými benzinovými čtyřválci, kde závady narostly v průměru o 10 PP 100. Stejně tak jsou ovšem pranýřovány také velké turbodiesely, zatímco na pětiválce a šestiválce se snáší slova chvály.
„Automobilky soustavně hledají způsob, jak snížit spotřebu paliva, což je pro zákazníky - zvláště pro ty, co kupují malé automobily - primární motivace ke koupi,“ říká k celé záležitosti viceprezident J.D. Power David Sargent. „Nicméně, při honu za nižší žíznivostí si automobilky musí dávat pozor, aby neobětovaly kvalitu. Vyšší míra problémů např. se zaseknutím motoru, se zhoršením řazení nebo při poklesu výkonu však naznačuje, že jde stále o nepokořenou metu.“
Společnost J.D. Power pak dále ve své studii uvádí, že právě tyto problémy (k tak razantnímu navýšení prý došlo poprvé za více než 15 let) vedou k poklesu loajality zákazníka ke značce. Pokud se totiž s danými závadami potýká třikrát a více do roka, pak jeho věrnost klesá na 42 %. Naopak, pokud problémy řešit nemusí, může automobilka počítat s jeho 56procentní věrností.
Dalším podstatným zjištěním pak je, nakolik se zákazníci nechávají ovlivnit právě studií VDS. Loni se totiž 23 procent všech zákazníků velkým obloukem vyhnulo značkám, které v anketě pro rok 2013 skončily ve spodní čtvrtině, a to právě kvůli obavám z nespolehlivosti. U vozů umístěných v první čtvrtině přitom byly obavy jen devítiprocentní. Dosti ale již bylo teorie, a proto se pojďme podívat na samotné výsledky.
Lexus nabírá drtivou převahu, Porsche padá na dno, Mini ještě víc
Vítězství japonské automobilky bylo tak trochu očekávané, přece jen, zlatých vavřínů dosáhl Lexus loni i předloni. Pozoruhodné ovšem je, s jakým náskokem se značka vyšvihla před konkurenci. Majitelé totiž za loňský rok zaevidovali jen 68 problémů na 100 automobilů, což představuje polovinu letošního průměru a zároveň zlepšení oproti loňskému roku, kdy značka dosáhla výsledku 71 PP 100. Pokud si navíc uvědomíme, že Lexus, potažmo Toyota nemá o svolávací akce nouze, pak se jedná o hodnocení, jež si skutečně zaslouží potlesk.
Zlepšení se ovšem dočkal i druhý Mercedes-Benz, který si polepšil z loňských 115 PP 100 na letošních 104 PP 100. Mezera mezi ním a Lexusem je tedy stále značná, přesto u německé automobilky nemusí mít obavy z odlivu zákazníků, což ostatně platí i pro třetí Cadillac, jehož 107 PP 100 by mohlo být považováno za malý zázrak. Loni totiž americká značka skončila v podprůměru.
Zlepšení ovšem dosáhla i Acura nebo Buick, zatímco u takového Porsche je patrný velký propad. Loni celkově druhá automobilka s pouhými 94 PP 100 si totiž pro letošek připsala 125 závad na 100 vozů, tedy více než pětadvacetiprocentní nárůst. Připsat jej přitom zřejmě můžeme modelu Cayenne druhé generace, pro který byl rok 2011 prvním kompletním v prodeji. Nová 911 se totiž objevila až na sklonku roku a nový Boxster dokonce až předloni. Svou radikální přestavbou tak stávající žebříček dozajista ovlivnit nemohly.
Zajímavé jsou však i výsledky z druhého konce tabulky. Zvláště pokud se podíváme na britské značky. Takový Jaguar se totiž z loňského chvostu, na který spadl se 164 PP 100, letos probojoval se 132 PP 100 do nadprůměru. Land Rover sice se 179 PP 100 i nadále zůstává ve spodním spektru, i pro tuto značku však letošní výsledek představuje oproti loňským 220 závadám a absolutně posledními místu zlepšení.
Drtivého pádu se naopak dočkalo Mini, které jsme ještě loni mohli evidovat nad Jaguarem. Letos však okupuje naprosté dno, ke kterému jej poslalo 185 závad na 100 automobilů, tedy horší výsledek než u značky Dodge. Podílet se na něm zřejmě mohl Countryman, který do prodeje zamířil v září 2010 - o rok později totiž již tvořil třetinu prodejů, a tak výsledky snadno ovlivnit mohl.
Nejspolehlivější značky vozů dle J.D. Power VDS 2014
Japonci a Američané si rozebrali dílčí kategorie
Výše řečené jen potvrzují výsledky z jednotlivých segmentů. Mezi kompaktními sportovními vozy se ale do čela vyšvihl Mini Cooper a je tedy zjevné, že zrovna hatchback značce ke špatnému hodnocení nepřispěl, spíše naopak. Vinu lze tak zřejmě skutečně hledat u Countrymanu, neboť modelů Paceman a Clubvan bylo za mořem prodáno méně než šafránu.
Zmínkou o britském modelu jsme přitom zcela vyčerpali evropské zástupce. Veškeré další kategorie totiž opanovaly pouze japonské a americké značky, mezi nimiž nejúspěšnější byl koncern General Motors. Ten totiž získal se svými modely prvenství hned v osmi segmentech, zatímco druhá Toyota ovládla „jen“ sedm kategorií. O jednu méně má pak Honda, čímž nám výčet automobilek končí. Žádná další totiž již zlaté vavříny nezískala.
Nejspolehlivější osobní vozy dle třídy
Nejspolehlivější pick-upy, SUV a crossvery dle třídy
Tím můžeme ukončit i naše dnešní povídání, přičemž ještě jednou uvedeme, že dané výsledky jsou spíše vodítkem, nikoliv stoprocentní zárukou spolehlivosti. Přes globálně odlišné výsledky se v konkrétním případě klidně může stát, že si pořídíte zrovna nepříliš povedený exemplář Lexusu, se kterým budete v servisu častěji než s Mini Countryman nebo Porsche Cayenne. Výpovědní hodnotu studie VDS tím ale rozhodně nechceme snižovat, už jen kvůli velkému množství respondentů. Nakonec ale vždy bude nejvíce záležet hlavně na vás, jakou důležitost jí přiřadíte.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 2 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024 - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.27. 09:32 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien