Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejspolehlivější auta podle J.D. Power VDS 2013: Lexus a Porsche na vrcholu
14.2.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Americká společnost zveřejnila nejnovější výsledky své Vehicle Dependability Study. Ta znovu potvrdila, že zemí zaslíbenou spolehlivosti je Japonsko.
Začátkem každého roku zveřejňuje společnost J.D. Power and Associates statistiky spolehlivosti aut. Letošek není výjimkou, a tak jsme se právě dnes dočkali dalšího vydání takzvané Vehicle Dependability Study (VDS), kterou J.D. Power zpracovala s pomocí své obvyklé metody. Vychází tedy z odpovědí desítek tisíc majitelů nových aut (tentokrát je jich přes 37 000, nutno dodat amerických), kteří se mezi říjnem a prosincem loňského roku podělili o své zkušenosti s novými vozy nabytými o dva roky dříve. Jedná se tedy vždy o auta vyrobená v roce 2010, která si od té doby už stihla na silnicích něco užít.
Samotná čísla, která si můžete prohlédnout v níže přiložených tabulkách, přitom zobrazují počet loni zjištěných závad na 100 vozů, takzvané PP 100. V případě aktuální statistiky se průměrnou hodnotou stalo 126 PP 100, tedy sto dvacet šest závad na sto automobilů - kdo je na tom lépe, je nadprůměrný, kdo hůře, podprůměrný. A jaké jsou tedy výsledky J.D Power VDS 2013?
Podrobně se k tomu dostaneme za malý moment, předem ale můžeme říci, že velké otřesy v pořadí na čelných pozicích nastaly jen zřídka. V první desítce tak skončili zejména stejně úspěšní z předloňska a z globálního hlediska je tak zajímavý spíše fakt, že spolehlivost nových aut podle VDS přinejmenším do roku 2010 stoupala - zmíněný průměr 126 nahlášených závad na 100 vozidel je totiž nejnižší od roku 1989, v roce 2008 to bylo pro srovnání 132 problémů. Studie počáteční kvality, tzv. IQS přitom v následujících letech ukazuje přesně opačný trend a loňské výsledky byly pro automobilky vesměs mizerné. Jde tedy o jinou statistiku neboť počáteční kvalita a dlouhodobá spolehlivost nutně nemusejí kráčet ruku v ruce, s ohledem na naše poznatky bychom se ale nedivili tomu, kdyby se i vzestupný trend VDS v následujících dvou letech otočil. Ale zpátky k nejnovějším číslům.
Lexus a Porsche na vrcholu, Britové u dna
Čelo žebříčku spolehlivosti pro 2013 naprosto suverénně opanoval Lexus s pouze 71 PP 100, tedy bezmála polovinou průměrné hodnoty a o plných 38 PP 100 lepší než před dvěma léty. Toto číslo lze s trochou nadsázky (průměr může vzniknout také tím způsobem, že na jednom autě se objeví 71 závad a na devětadevadesáti dalších 0) interpretovat i tak, že se více než čtvrtina majitelů Lexusů z roku 2010 loni nemusela potýkat s žádným problémem. Uvážíme-li, že Lexus ohlásil i pár velkých svolávacích akcí, které mohli majitelé jen těžko ignorovat, je to docela působivý výsledek. Navíc jej můžeme dát rovnou do kontextu s hodnotami platnými pro některé konkurenční značky. Poslední Land Rover skončil na posledním místě s 220 problémy na 100 vozů, a to pro Brity není zrovna pěkné hodnocení.
Abychom ovšem ostrovní automobilku jen nehanili, musíme znovu vzpomenout už zmíněnou studii počáteční kvality z loňského léta. Ta se zabývala ryze novými vozy v průběhu prvních 90 dnů vlastnictví a Land Rover vykázal 119 problémů na 100 vozů. Pravda, průměr dosahoval sto dvou problémů a není to stejná statistika, i přesto se zdá, že nové Land Rovery míří přece jen výše.
Na druhé místo se posunulo Porsche, které si během dvou let podstatně polepšilo. Ve VDS 2011 mu se 114 problémy patřila „až“ čtvrtá příčka, nyní má její PP 100 hodnotu 94. Třetí je předloňský vítěz Lincoln, který si naopak oproti dříve publikované statistice pohoršil i optikou počtu zjištěných závad - jeho PP 100 ve VD 2013 má hodnotu 112.
Pozoruhodnější propad ale zaznamenal Jaguar, který byl předloni o stupínek výše než Porsche. V aktuálním srovnání však neskutečně klesl, neboť jeho majitelé vykázali 164 problémů na 100 vozidel a z třetího místa je rázem šesté od konce. Obdobně velký posun, jen opačným směrem, pak zaznamenal Ram, který v anketě pro rok 2012 nasbíral 173 závad, v té aktuální to však bylo jen 122.
S ohledem na tuzemský vozový park by vás pak asi nejvíce mohly zajímat výsledky koncernu VW Group. V případě Audi sice můžeme zaznamenat vzestup ze 161 na 147 problémů na 100 vozů, v obou případech se však jednalo o podprůměr. Volkswagen pak zaznamenal obdobný postup, s průměrem 174 závad (předloni 191) však majitelé vozů této značky musí do servisu častěji než třeba vlastníci Toyoty, Hondy, Mazdy nebo Suzuki.
Nejspolehlivější značky vozů dle J.D. Power VDS 2013
Prim mezi jednotlivými modely hrají Japonci
Mimo statistiky značek pak J.D. Power zveřejnila i výsledky pro dílčí třídy aut, tradičně ve dvou podkategoriích. První se soustředila na osobní vozy, druhá pak na SUV, MPV a crossovery. Dominance Japonců se potvrdila i v těchto oblastech, vyzdvihnout bychom ovšem měli také vítězství Audi A6 v segmentu středně velkých prémiových vozů nebo triumf Buicku Lucerne mezi velkými modely. Mezi automobily s větší než malou karoserií pak zabodoval třeba i Chevrolet Tahoe, Ford Ranger nebo GMC Sierra HD.
Nejspolehlivější osobní vozy dle třídy
Nejspolehlivější pick-upy, SUV a crossvery dle třídy
Samotné výsledky pochopitelně nejsou stoprocentní zárukou spolehlivosti, nebo naopak. I nový Lexus může obsahovat vadný díl, zatímco s některým exemplářem Land Roveru se do autoservisu podíváte jen v rámci průběžných záručních kontrol. Z hlediska pravděpodobnosti tu ale s ohledem na velký počet účastníků ankety jistá výpovědní hodnota nesporně je a záleží hlavně na vás, jak moc velkou důležitost ji přiřadíte.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
před 10 hodinami - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
před 11 hodinami - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
včera - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
včera - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva