Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje
25.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německý bestseller ovšem čelí poklesu registrací, stejně jako celá VW Group. Polo i Passat jsou na tom citelně lépe a v top 10 znovu najdeme i Octavii.
Letošní květen byl již jednadvacátým měsícem v řadě, kdy rostly prodeje nových aut. Celkem bylo zaregistrováno 1 109 893 kusů, což oproti loňskému roku představuje zlepšení o 1,3 procenta. Při pohledu na toto číslo je však zjevné, že jsme se nejspíše již přiblížili ke špičce ledovce a jakékoliv další šplhání již nebude tak snadné jako doposud. Za pravdu nám dává nejen pohled na dubnové či březnové výsledky, kdy jsme se dočkali 6,9procentního, respektive 10,6procentního růstu, ale také fakt, že květnové zlepšení je nejnižší od listopadu 2013.
Jedním z hlavních důvodů je pokles na velkých trzích, zejména pak ve Francii (-3,5 %) a Německu (-6,7 %). Ten sice byl smazán růstem v celé řadě zemí, zejména v Itálii (+10,8 %), Portugalsku (+33,1 %), Španělsku (+14 %) a Velké Británii (+2,4 %), zároveň jsme tu však měli méně obchodních dní než v loňském květnu. Ve výsledku tu tedy máme horší registrace než ve stejném období roku 2012, kdy přitom Evropa čelila razantnímu poklesu.
Na celkových letošních prodejích to ovšem příliš poznat není, za prvních pět měsíců totiž bylo vyexpedováno 5 805 367 nových aut. Tedy o 6,8 procenta více než loni. Lví podíl na tom samozřejmě mají Francie (+3,8 %), Itálie (+15,2 %), Německo (+3,6 %), Španělsko (+21,7 %) a Velká Británie (+5,7 %). Zmínit ovšem musíme, že zejména v případě Španělska není tento růst přirozený, na svědomí jej totiž mají státní invence.
Přesunout se můžeme k jednotlivým značkám, kde situace není až tak růžová, jako bývala. Z deseti nejúspěšnějších květnových výrobců totiž hned šest čelí poklesu prodejů. Dolů zamířil Volkswagen (-1,1 %), Ford (-2 %), Opel (-3 %), Peugeot (-3,4 %), Audi (-6,3 %) a Škoda (-0,7 %). S lepšími než loňskými registracemi je pak pro změnu spojen Renault (+4,3 %), Mercedes-Benz (+5,4 %), Fiat (+5 %) a BMW (2,5 %).
Zajímavé přitom je, že tyto výsledky dodané společností JATO Dynamics se poněkud liší od dat, které dodává agentura ACEA. Evidentně tedy i v Evropě panuje stejná situace jako na českém trhu, kdy proti sobě stojí Svaz dovozců automobilů (SDA) a firma Médea Research. Jen si nejsme jisti, zda i tentokráte stojí za zjištěným rozdílem třeba reexporty či jiné čachry zúčastněných automobilek.
Ať je však již důvod jakýkoliv, oba dodavatelé dat se alespoň strefují do stejného směru vývoje. Pokud tedy např. zůstaneme u našeho oblíbeného koncernu, pak podle agentury ACEA takový Volkswagen poklesl v prodejích o 1,4 procenta, Škoda o 1,1 procenta a Audi o 6,1 procenta. Mercedes si oproti tomu polepšil o 5,1 % a BMW o 1,7 %. Jak tedy sami vidíte, růst či pokles je i přes nuance zachován.
Než ovšem zamíříme k nejlepší desítce modelů, jen zmíníme, že „skokanem měsíce“ je opětovně Jeep (+139,4 %), po němž následují třeba Smart (+84,5 %), Mini (+36,9 %), Mitsubishi (+35,2 %) či Land Rover (+20,3 %). Nemalých prodejů se pak mimo VW Group dočkal logicky z Evropy se stahující Chevrolet (-87,4 %) či japonské značky v podání Hondy (+15,3 %) a Toyoty (-5,7 %).
V rámci jednotlivých modelů situace do značné míry reflektuje stav, s jakým jsou konfrontovány samotné značky. Znovu však podotýkáme, že se tak děje jen do značné míry, neboť zatímco lídr trhu v podobě Volkswagenu Golf na registracích ztrácí (-4,6 %), v pořadí čtvrté Polo si naopak o dost polepšilo (+11,8 %), podobně jako takový osmý Passat - ten roste z nejprodávanějších modelů nejvíce, o 20,1 %, a svým způsobem tak kryje záda všem hůře si vedoucím modelům.
Abychom nezůstávali pouze u koncernu, můžeme zmínit druhý Ford Fiesta (-3,6 %), jehož pokles jde ruku v ruce s celkovým poklesem modrého oválu. To samé můžeme říci také o devátém Opelu Astra (-1 %), kde však zákazníci dozajista čekají na příchod nové generace. Naznačuje to ostatně Corsa (+1,3 %), která po modernizaci zamířila vzhůru.
Tím ale dnešní report uzavřeme, na závěr zmíníme snad již jen třetí Clio (-11,8 %), jehož propad zdaleka nesouvisí s růstem samotné značky. Na tom mají podíl hlavně crossovery a SUV, takový Captur se však v květnu do žebříčku Top 10 nepodíval. Ve světle soudobých trendů je to však dozajista jen otázka času.
Nejprodávanější modely Evropy dle JATO, květen 2015
(značka a model - počet prodaných vozů v květnu 2015 - květnu 2014 - meziroční rozdíl - obdobná data za leden-květen2015)
Nejprodávanější značky Evropy dle JATO, květen 2015
(značka - počet prodaných vozů v květnu 2015 - květnu 2014 - meziroční rozdíl - obdobná data za leden-květen2015)
Prodeje aut v Evropě dle ACEA, květen 2015
Volkswagen Golf sice nadále vládne evropským trhům, v květnu však jeho registrace zamířily dolů
Zdroje: JATO Dynamics, ACEA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před hodinou - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před hodinou - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před 3 hodinami - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 12.26. 08:54 - Enochflyn
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien