Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejprodávanější auta všech dob: vítězí Toyota. A nebo ne?
20.5.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Cest k sestavení žebříčku nejprodávanějších aut všech dob vede několik. Podle tohoto je vůbec nejúspěšnější Toyota Corolla.
Svět aut si v těchto dnech užívá dalšího krásného víkendu, a tak se to v něm novinkami zrovna nehemží. V jeho dlouhé historii se ale dá „přehrabovat” dlouho a jakýmsi nejkomplexnějším ohlédnutím do minulosti je vyhodnocení těch nejúspěšnějších vozů vůbec. A protože jsme se podobnému tématu dosud nevěnovali, můžeme se mu na zoubek podívat podívat nyní.
Jak už to ale v životě bývá, nepůjde to tak snadno, jak by se na první pohled mohlo zdát. Nejprodávanější auta nejde pouze vyjmenovat, je třeba si nejprve říci, jak takovou tabulku vůbec sestavit. A hned v tom spočívá velký zádrhel,
Zatímco zmínit třeba nejprodávanější auta v Evropě za loňský rok je docela jednoduché, už vyjmenovat totéž z hlediska celého světa je o poznání složitější. Na světě se totiž stejná auta prodávají pod různými jmény a naopak stejná jména občas značí odlišné vozy. Co pak s tím? Sčítat jména, nebo sčítat pouze úplně stejná auta?
A teď si totéž dilema promítněte do celé historie světového automobilismu. Stejně jako v případě výše zmíněného článku to nemá jedno správné východisko - můžete počítat jen úplně stejná auta jedné generace, ale co facelifty? Jak odlišíte už jen ty? Kolikrát velký facelift znamená více než nová generace (VW Passat B7 by mohl vyprávět) a konec konců, ani desítky let vyráběné vozy jediné koncepce nebyly na začátku své „kariéry” stejné jako na jejím konci. Kdo tedy rozhodne, co ještě sečíst a co ne? Je to zkrátka velmi obtížné, a tak většina podobných tabulek skončí u sčítání jmen. A tak ostatně skončil i tento, který sestavili lidé z magazínu 24/7 Wall Street.
Určitě to není dokonale spravedlivé, ale z ničeho jiného se s ohledem na výše zmíněné vzejít nedá. Konec konců, zpravidla se jedná alespoň o vozy stejné koncepce, tj. ideově totožné vozy a jestli se oficiálně jedná o novou generaci nebo facelift nebo třeba nic je mnohdy poplatné zájmům marketingových oddělení. Výsledky je ovšem třeba dát si do rovnováhy s tím, kolik různých aut a let daný model k získání své pozice potřeboval a také v jaké době se prodával. A přesně o to se pokusíme na následujících řádcích, kde pozici každého vozu krátce okomentujeme.
Nejprodávanější auta všech dob podle 24/7 Wall Street
10. Chevrolet Impala
Vyráběn: 1958 až do současnosti
Celkem prodaných vozů: 14 milionů
Pozice Impaly je pozoruhodná. Masivně se prodával v podstatě jen v Severní Americe a to nejprve jen jako velké dvoudvéřové kupé, později i jako velký sedan. Úspěch je to tedy i přesto, že Impala představuje více jméno než konkrétní vůz a na získání 14 milionů zákaznických skalpů potřebovala devět generací (tohle je ta nová, desátá) resp. přes 50 let až do dnešních dnů. V Evropě by se tak velkého auta neprodalo tolik exemplářů nikdy a nijak...
Takto vypadá Impala dnes, vlastně docela konfekčně. Ne vždy tomu tak ale bylo.
9. Volkswagen Passat
Vyráběn: 1973 až do současnosti
Celkem prodaných vozů: 15,5 milionu
Evropská modla střední třídy nemůže v podobném přehledu chybět. I v jeho případě ale platí, že potřeboval spoustu generací (poslední, sedmou, jistě dobře znáte) odlišných aut a i ohromný, globální automobilový trh posledních let. Rovněž Passat je hlavně jméno.
Sedmá, no spíše polosedmá generace Passatu navazuje na úspěchy předchůdců takto
8. Ford T
Vyráběn: 1908 až 1927
Celkem prodaných vozů: 16,5 milionu
Hned na osmém místě narážíme na vůz, který může leckdo označit za pravého vítěze podobného klání. Na získání více než 16 milionů zákazníků potřeboval pouze 19 let a to v době, kdy řada lidí neměla ani na koně. I tento vůz byl průběžně modernizován, šlo ale v zásadě stále o jedno auto. Škoda, že mu Ford neříkal třeba EscorT, to mohlo být dnes slávy...
Ford T šel s ohledem na prodejní čísla modernějších konkurentů na odbyt až neskutečně dobře
7. Honda Accord
Vyráběn: 1976 až do současnosti
Celkem prodaných vozů: 17,5 milionu
O Accordu platí do značné míry totéž co o Impale nebo Passatu, V jejím případě je úspěch rozmělněn ještě tím, že zatímco zmínění bodovali hlavně v Americe resp. Evropě, Accord je úspěšný skoro po celém světě, i když páteří jeho odbytu jsou Spojené státy, kde se také od roku 1981 vyrábí. Navíc ani v rámci stejných generací nebyl úplně totožný za mořem (viz třeba dnešní Accord Coupé), u nás ani v Japonsku. Je to zkrátka zase hlavně úspěšné jméno, více ne.
Accord znamená ve světě aut kde co, v Evropě aktuálně toto
6. Honda Civic
Vyráběn: 1972 až do současnosti
Celkem prodaných vozů: 18,5 milionu
O japonském Golfu platí to samé co o Hondě Accord - desítky let, desítky různých aut, jedno jméno. U nás se Civic nejčerstvěji prodává v této podobě, v USA je ale úplně jiný a závidět ho podle všeho Američanům asi nemusíme...
Poslední dvě generace evropského Civicu v našem testu. Američané by nepoznali ani jednu.
5. Ford Escort
Vyráběn: 1968 až 2000
Celkem prodaných vozů: 20 milionů
Také Escort se prodával v několika generacích a reprezentuje znovu hlavně jméno. K dobru je mu ale třeba přičíst, že většinu úspěchů sklidil v Evropě a také hlavně ve svých dřívějších generacích. S koncem kariéry kdysi průlomový vůz začal ztrácet na výjimečnosti, až jej Ford musel odstřihnout zcela a nahradit znovu průlomovým Focusem. Také on si ale náskok před ostatními není s to držet a nyní už ve třetí generaci hlavně recykluje původní nápady...
Escort býval hvězdou, dnešek patří Focusu
4. Volkswagen Brouk
Vyráběn: 1933 až do současnosti
Celkem prodaných vozů: 23,5 milionu
Asi jediné auto, které by si mohlo tykat s Fordem T, i když si zákazníky získávalo později a déle. Autoři této tabulky k prodejům původního, vzduchem chlazeného Brouka přičetli i odbyt novodobých generací, ale to není příliš podstatné - většinu prodejů obstaraly prvotní verze v prvních dekádách existence.
Volkswagen dnes Broukem nazývá tento překarosovaný Golf. Slávu tomuto jménu ale dodal původní Brouk se vzduchem chlazeným motorem umístěným za zadní nápravou
3. Volkswagen Golf
Vyráběn: 1974 až do současnosti
Celkem prodaných vozů: 27,5 milionu
Jeden z nejoblíbenějších kompaktů dneška potřeboval pro pomyslnou třetí příčku skoro čtyřicet let a šest generací. I když se drží původní koncepce, je přesto jen jménem a poukazuje na z dnešního pohledu až nepochopitelnou popularitu Fordu T a původního Brouka. Považte dnešní prodeje aut na celém světě a pozici a image Golfu (je to nejprodávanější auto v Evropě a úspěšný je i jinde), na to je 27,5 milionu aut za 38 let vlastně docela málo. Jenže více dokázal v podobných podmínkách vlastně jen jeden vůz, resp. jméno. Ale o tom až za chvíli.
I když Golf už dnes není tak docela autem pro masy, alespoň s ohledem na svou cenu a nabízená provedení, prodává se pořád skvěle
2. Ford F
Vyráběn: 1948 až do současnosti
Celkem prodaných vozů: 35 milionů
Už z pohledu na délku kariéry Fordu F je zřejmé, že i v jeho případě jde o jméno reprezentující plejádu rozličných aut, na druhou stranu - koncepce je jedna, stále méně „moderní”, přesto jde o auto, které se tři dekády drží na špici nejprodávanějších aut v USA. A to je ostatně i další důvod k respektu směrem k němu - prakticky nikde jinde se pořádně neprodává.
Amerika se prý přiklání k malým autům. Ano, třeba k Fordu F...
1. Toyota Corolla
Vyráběn: 1966 až do současnosti
Celkem prodaných vozů: 37,5 milionu
Corolla je opravdu jen jméno, když představuje vozy různých koncepcí vyráběných během takřka pěti dekád. Proto také budou mnozí o jejím primátu oprávněně pochybovat. Podobně jako Hondy byla vždy úspěšná prakticky po celém světě, bůh ví proč ale Toyota v Evropě svému klíčovému kompaktu říká Auris a skutečnou Corollu nechává na druhé koleji. Je ale docela dobře možné, že Corolla se zase vrátí coby primadona, Auris sice neúspěšný není, slávy Corolly ale zdaleka nedosahuje.
Nejúspěšnějším jménem ve světě aut je Corolla. Už hodně dlouho. Takto vypadá v aktuálním evropském provedení.
Jak jsme zmínili hned v úvodu, jde jen o jednu z možných interpretací podobného žebříčku. Má svou hlavu a patu, ale dělat jej my, alespoň za morálního vítěze označíme Ford T. Prodat jen za oceánem v době, kdy americká populace měla méně než třetinu dnešní hodnoty a vůbec automobilismus byl v plenkách takové kvantum opravdu jediného auta za tak krátkou dobu, to byl skutečný průlom.
Zdroj: 24/7 Wall Street
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Jediná Čechy ve velkém nechtěná bazarová škodovka se dá pořád koupit v krásném stavu, na západě o ni stojí
před 7 hodinami - Nástupcem propadáku, který nezachránil ani Lewis Hamilton, si Mercedes není jistý tak moc, že ho faceliftoval ještě před premiérou
před 9 hodinami - Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 10 hodinami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
dnes - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
dnes
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.02. 18:05 - Předseda
- vyber motorky 11.02. 17:53 - jerry
- BMW Divize 11.02. 14:45 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.02. 14:14 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 10:58 - Truck Daškam
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin