Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejhůře prodávaná auta ČR v roce 2015: je tu i jedna Škoda
17.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Být v tomto seznamu není něco, čím by se kdokoli chtěl chlubit. Krom aut neúspěšných tu ale najdeme i ta, pro která je jeden prodaný kus úspěch.
Ti nejlepší prodají i u nás za měsíc tisíce aut a za první pololetí se dostanou i do desetitisíců. Která auta to bývají, asi nemusíme dlouze vysvětlovat, český trh je v tomto ohledu velmi předvídatelný. Červnové statistiky to jen dokazují a k automobilkám byly velmi štědré - tento měsíc byl v historii českých prodejů aut nejlepší, prodalo se přes 21 tisíc aut. Za jediný měsíc a jen v České republice.
Automobilový trh u nás roste, což je dobrá zpráva pro všechny, kteří mají s auty do do činění. Zda růst táhne nová Fabia a stále atraktivní Octavia třetí generace, se také můžeme ptát a pravděpodobně si odpovíme, že ano - na další auta v žebříčku mají dost velký náskok, nejen v onom červnu.
Každá mince má ale dvě strany a když jsou některá auta nejprodávanější, další spousta se musí s prodeji plácat někde u jednotek kusů. Ovšem, s tím souvisí cena auta a pokud se u nás prodá za rok třeba 15 kusů Mercedesu S 65 AMG Coupe, lze hovořit o mimořádném úspěchu, protože tahle věc je vážně drahá. Prodáte-li ale jen 15 kusů běžného sedanu za běžné peníze nebo nedej bože něčeho „lidového”, důvod k oslavě rozhodně není.
Probrali jsme tedy statistiky SDA, Svazu dovozců automobilů, a našli auta, která se v ČR za první pololetí roku 2015 prodávala jen velmi málo. Do limitu 20 registrací za onen půlrok se vešlo celkem 105 modelů. Nechybí tu značky jako Volkswagen nebo Škoda - ano, existuje i škodovka, které se za první půlrok prodalo méně než dvacet. Nicméně, nezdržujme už řečmi, pojďme se podívat na jednotlivé kategorie.
Nejhůře prodávaná auta, 10 až 20 registrací
Dvacet registrací za první půlrok není mnoho, ale v rámci tohoto žebříčku jsou na tom modely v tomto segmentu ještě docela dobře. Člověk se až diví, že Volkswagenu Beetle Cabrio se prodalo 20 kusů, to je auto velmi okrajového segmentu. Ale je to kabriolet a tahle auta mají svůj neoddiskutovatelný půvab, jakkoliv netkví v tuhosti karoserie a schopnosti projíždět zatáčky jako po kolejích, alespoň většinou.
Za slušný úspěch můžeme považovat 19 prodaných Maserati Ghibli, na tahle auta člověk občas narazí a vždy to je krásný pohled. Také stejné číslo u Jaguaru XF příznivce této značky potěší. A 14 prodaných Porsche 911 a 13 kusů BMW i8 považujme také za dobrý výsledek, toto jsou dost drahé stroje. Osobní verze velkých dodávek si také nekupuje leckdo jen pro sebe, nemá-li extra mnoho dětí, a také to nebývají stroje úplně levné.
Naopak 19 prodaných Volkswagenů Scirocco je smutných, tohle auto by potřebovalo prodeje mnohonásobně vyšší, aby Volkswagen měl aspoň trochu důvod s jeho výrobou nekončit. Bohužel, praktičnost je u nás příliš velkou modlou, leckdy až zbytečně. Pouhých 10 prodaných kusů Hondy Accord je smutná tečka za její evropskou existencí - tohle auto chtělo tak málo lidí, že už se v Evropě vůbec nenabízí a nabízet ani nebude.
Kompletní přehled modelů s 10-20 registracemi
Nejhůře prodávaná auta, 4 až 9 registrací
Prodat zhruba jedno auto měsíčně jistě není cílem těch, kteří nabízejí běžné automobily. Naopak bavíme-li se o sporťácích či luxusních limuzínách a velkých SUV, jsou takové prodeje úspěchem. Takže Mercedes AMG GT s devíti prodanými kusy je na tom velmi dobře, stejně jako Alfa Romeo 4C s osmi registracemi či Mercedes-Benz třídy G se sedmi.
Opel Cascada, elegantní kabriolet, už s osmi registrovanými kousky moc spokojen být nemůže, byť vysloveně propadák to není. Naopak na model Adam, městské miniauto pro mladé zákazníky, je 9 registrací naprostá bída. Adam je zajímavý, jenže není zas tak dokonalý, aby ospravedlnil svou tučnou pořizovací cenu, jak jsme zjistili před nějakou dobou v testu.
Tahle kategorie také obsahuje Škodovku zmíněnou v nadpise. Přiznáváme, je to trochu návnada, ale nikoli nepravdivá - v prvním pololetí se opravdu prodalo jen pět kusů určitého modelu Škody, který je ve statistikách veden samostatně jako „sportovní vůz”. Je to Fabia RS, jejíž výroba ale s příchodem nové generace skončila a už se jen doprodávaly zbylé zásoby té předchozí. Není to tedy tragédie, ale ani důvod k radosti - automobilka si i za tento stav může sama, když do Fabie RS nenabídla manuální převodovku a její druhou generaci tím poslala na okraj zájmu.
Kompletní přehled modelů s 4-9 registracemi
Nejhůře prodávaná auta, 3 registrace
V téhle třídě není moc o čem mluvit, jsou tu čtyři auta. Žádné z nich není přitom mainstreamové - vidíme dvě kabria a tomuto segmentu automobilů se u nás tradičně příliš nedaří. Lexus LS je zase luxusní limuzína na úrovni Mercedesu třídy S, jen snad nevědomky cílí na ty, kteří se chtějí aspoň trochu odlišit od davu. V prodejích se ale Jaguaru XJ, což je podobný případ, daří lépe, byť jen o malý kousek. A Toyotu GT 86 by si mohlo koupit víc lidí, kdyby Octavia RS nebyla taková modla, přitom je GT 86 mnohem zábavnější. Zrovna přítomnost obou GT86 a BRZ v těchto seznamech je ale smutná a potvrzuje, že tento vůz vzít čas zpátky nesvede, jakkoli samotná snaha to dělat je sympatická.
Kompletní přehled modelů s 3 registracemi
Nejhůře prodávaná auta, 2 registrace
Ani tahle třída není příliš hustě obsazena. Vidíme tu výběhové modely, např. Peugeot 807, který se nevyrábí už pěkně dlouho, a také drahé stroje. Když si totiž chcete koupit BMW X3 a napadne vás něco o Alpině, při pohledu do ceníku modelu XD3 vás většinou takové ideje přejdou. Je tu také VW Phaeton, který českému trhu zamával dvěma registracemi za půl roku. Také jedna smutná tečka. Cayman v ČR prodávaný tradičně hůře než 911 je smutná věc a Dangel Expert není nic než Peugeot Expert s dodatečným pohonem 4x4.
Kompletní přehled modelů s 2 registracemi
Nejhůře prodávaná auta, 1 registrace
Strojů s pouhou jednou registrací je opět více, ale nedá se říci, že by všechny z nich byly propadáky či krámy. Takové Porsche 918 vzniklo pouze v 918 kusech, takže je ještě docela fajn, že se k nám letos dostalo aspoň jedno. Stejně tak Ferrari F12 není úplně levná věc a podle některých názorů je jeho 730 koní trochu moc.
Ssangyong Rodius je zase ošklivý a tak nějak celkově divný, Peugeot 207 se podobně jako 807 nevyrábí už asi rok, Chevrolet v Evropě skončil úplně a když se podíváte na web Subaru, model Impreza tam vůbec nenajdete. K mání je XV, tedy Impreza na vyšším podvozku, nebo WRX STI, tedy splašená Impreza, ale ani jedno z těchto aut se nejmenuje konkrétně Impreza. S Legacy je to podobně, Outback na webu je, ale ten se už nějaký ten pátek také nejmenuje Legacy.
Trochu zklamáním nicméně může být přítomnost Nissanu GT-R právě v této části tabulky, člověk by řekl, že jeho drtivá rychlost za dobrou cenu si přitáhne víc zájemců. Nepřitáhla, alespoň ne oficiální cestou...
Kompletní přehled modelů s 1 registrací
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
včera - Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
9.1.2025 - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
8.1.2025
Nejnovější články
- Otylé obludě BMW nepomáhá ani Cristiano Ronaldo. Je to takový propadák, že v USA za rok oslovila míň lidí než za tři čtvrtě toho předchozího
před 6 hodinami - „Bugatti pro chudé” se začalo prodávat. Lidové auto s 1 079 koňmi dělá při své ceně i z Porsche 911 předražený nesmysl
před 7 hodinami - Dodge má problém, jeho nové elektrické Chargery „umírají” v rukou majitelů hned pár kilometrů po převzetí u dealerů
před 9 hodinami - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
před 10 hodinami - Nová velká Dacia Bigster zná své první ceny. Bude to nejspíš hit i přes zklamání z interiéru
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva