Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejhůř prodávaná auta roku 2014 v ČR: exoti, výběhovky, šmejdy
14.1.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Aut s minimem registrací je spousta, ne u každého je to ale neúspěch. Projděte si 86 modelů, o které loni zákazníci u dealerů sotva zavadili.
Nejprodávanějšími modely aut se zabýváme poměrně často, zvláště pak v evropském měřítku. A rádi se s tímto tématem vrátíme ve chvílích, kdy mezi nejlepší desítku pronikne český model. Řeč je v tomto případě samozřejmě o Škodě Octavia, která kraluje i českému žebříčku prodejnosti aut za rok 2014. Jaké modely ovšem nalezneme na zcela opačném konci, tedy mezi nejhůře prodávanými auty? Na to jsme se zaměřili nyní a výsledky vycházející z dat Svazu dovozců automobilů (SDA) jsou v mnoha případech překvapivé. V jiných pak kopírují známá auta, která zákazníci nechtějí nikde na světě popř. ta, která letos na trhu končí.
Pochopitelně, samotná přítomnost vozu v tomto žebříčku, do nějž jsme vybrali všechny modely s 20 a méně prodanými exempláři za rok, neznamená pro to či ono auto neúspěch. Příkladem za všechny může být takové Porsche 911 Cabrio, po kterém sáhlo jedenáct zákazníků. Pokud si vezmeme, že celkové prodeje v ČR za rok 2014 podle SDA činily 192 314 kusů, pak je daný počet v absolutním měřítku vskutku zanedbatelný. Avšak udat více exemplářů otevřeného sportovního vozu s neskromnou cenovkou v zemi, kde slunce nesvítí celý rok, je asi nemožné.
Porsche 911 Cabrio se sice loni v ČR prodalo jen jedenáct kusů, za neúspěch to ale nepovažujeme
Ani přítomnost některých jinak masově vyráběných vozů nemusí znamenat mnoho. Kupříkladu takový Seat Exeo v přehledu najdete též, standardně už ale v nabídce španělské značky nebyl. Šlo tedy o výběhový model, který byl zřejmě v našich končinách nabízen už v jediném novém exempláři a v tom se také prodal. Podobnými způsoby ale nelze omluvit všechny.
Zvláště zadíváme-li se na zmíněné prodeje Porsche, pak se některé další vozy v tabulce musí za svou koexistenci s ním v tomto přehledu stydět. Modelu 911 Cabrio bylo koneckonců prodáno více než Audi A5, SsangYongu Rexton nebo Lady Granta, nejprodávanějšího auta Ruska. Dá se tedy předpokládat, že vedení značky si při pohledu na oněch jedenáct registrací mne ruce nadšením, na což mohou lidé zodpovědní za Opel Adam asi sotva pomyslet. Pouhých 19 registrovaných kusů je totiž v jeho třídě jednoznačně zklamáním.
Dodat musíme také fakt, že v tabulce nenajdete všechny výrobce, někteří jednoduše svá data SDA neposkytují, nebo je poskytují pouze v globálním měřítku (celkové prodeje značky). Chybí tak kupříkladu Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, McLaren či třeba Rolls-Royce, tedy zejména sportovní či luxusní značky. Ty by dozajista mezi nejhůře prodávanými vozy v ČR měly své místo, opětovně by však nešlo o neúspěch. Zvláště pokud by se jednalo třeba o modely LaFerrari či P1.
První a jediné LaFerrari v tabulce nenajdete, Svaz dovozců automobilů totiž nemá data od značky Ferrari k dispozici
Namítnout lze také, že opravdu neúspěšné auto si nekoupí nikdo, taková ale ve statistikách nefigurují. A navíc to budou opravdu okrajové případy - bude značně neobvyklé, aby kdokoli, i výrobce extrémně vzácných aut, držel v nabídce model, který si za 12 měsíců nezíská jediného zákazníka. Ostatně si žebříček projděte sami - navzdory výše zmíněnými výjimkám je v něm spousta aut, která jsou prostě špatná...
To by ale na úvod mohlo postačit, nyní se již pojďme podívat za samotnými „hříšníky“. Ti se často dělí o shodné umístění, neboť jejich registrace jsou shodné. Jak jsme si ovšem řekli výše, zatímco u jednoho půjde o neúspěch, u druhého naopak dovozce bouchá lahve šampaňského. Vyčíst mezi řádky, co je případ toho kterého auta, už musíte sami...
86. až 56. místo
Jako první přicházejí na řadu automobily, kterých se za loňský rok prodalo minimálně deset kusů. Mezi nimi figuruje i zmiňované Porsche 911 Cabrio či Opel Adam, my se však zadíváme spíše na BMW i8. To si celosvětově pořídilo 1 741 zájemců, deset exemplářů registrovaných v ČR je tak vskutku pozoruhodným počinem.
Zklamáním se mohou zdát prodeje Mercedesu třídy S, jehož nová generace již před několika měsíci dosáhla globálně 100tisícikusového odbytu. I v českých luzích a hájích je úspěšná, loni se jej prodalo 332 kusů, přesto v tomto přehledu svítí s číslovkou 16. Tomu je tak ale jen proto, že se Mercedes rozhodl oddělit prodeje verzí AMG či Coupe a prezentovat je jako samostatné modely v sekci Sportovní vozy - těch se opravdu prodalo 16.
To je s ohledem na jejich cenu úspěch, což se nedá říci o výsledku Hondy Accord. Ta bude s prodeji 15 kusů platit za velkého „losera“. Zajímavé pak je, že Subaru BRZ má v ČR větší počet fanoušků než Toyota GT 86, neboť prvního se prodalo 18 kusů, druhého pak „jen“ 12 ks.
Nejméně prodávaná auta v ČR s 10 až 20 registracemi
(pořadí - model - počet registrovaných vozů)86-83. BMW 2 - 20
86-83. Chevrolet Camaro - 20
86-83. Mercedes G - 20
86-83. VW Scirocco - 20
82. Opel Adam - 19
81-80. BMW 6 Cabrio - 18
81-80. Subaru BRZ - 18
79-73. BMW 6 (z kategorie Sportovní vozy, zřejmě M6) - 17
79-73. Jaguar XJ - 17
79-73. Jeep Compass - 17
79-73. Mini Cooper Cabrio - 17
79-73. Opel Cascada - 17
79-73. Renault Master (osobní verze dodávky) - 17
79-73. Toyota Prius - 17
72. Mercedes S (z kategorie Sportovní vozy, zřejmě AMG) - 16
71-70. Citroën C8 - 15
71-70. Honda Accord - 15
69-68. Hyundai Elantra - 14
69-68. Subaru Legacy - 14
67-65. Chevrolet Spark - 13
67-65. Nissan Murano - 13
67-65. Suzuki Kizashi - 13
64-62. Mini One (z kategorie Malé vozy - 12
64-62. Subaru Impreza - 12
64-62. Toyota GT 86 - 12
61-59. Audi TT - 11
61-59. Mercedes SL - 11
61-59. Porsche 911 Cabrio - 11
58-56. BMW i8 - 10
58-56. Infiniti FX - 10
58-56. Opel Movano (osobní verze dodávky) - 10
Po BMW i8 sáhlo na českém trhu deset zájemců, což v kontextu celosvětových prodejů rozhodně není malé číslo
55. až 36. místo
Dostáváme se do sekce s 4 až 10 registracemi, kde asi již zažijeme o trochu více zklamání. Opět se můžeme zastavit u značky Porsche, která zde má hned dva kandidáty. Modelu Boxster se prodalo jen 7 kusů, Cayman si pak našel pouhé čtyři nové majitele. V obou případech jsme přitom očekávali větší zájem, minimálně na úrovni výše zmíněného kabrioletu. „Baby“ vozy značky ze Zuffenhausenu ale zjevně v ČR netáhnou tolik jako ikonická 911.
Oproti tomu taková Alfa Romeo se jistě tetelí blahem, že prodala šest kusů kupé 4C a špatně na tom vlastně není ani Audi v případě modelu R8, neboť zde se nepříliš velký zájem kupujících dá vysvětlit čekáním na novou generaci. To samé lze sice říci také o Audi A5, jeho osm registrací je však propadákem. A oslavovat se asi nebude ani u Lexusu, neboť devět kusů modelu CT a čtyři registrované LS nesymbolizují ani tak alternativu vůči německé lize, jakožto spíše nezájem zákazníků.
Nejméně prodávaná auta v ČR s 4 až 9 registracemi
(pořadí - model - počet registrovaných vozů)55-52. Audi A3 Cabrio - 9
55-52. Infinti QX70 - 9
55-52. Lexus CT - 9
55-52. VW California - 9
51-50. Audi A5 (z kategorie Sportovní vozy, zřejmě S5/RS5) - 8
51-50. Suzuki Alto - 8
49-48. Porsche Boxster - 7
49-48. Renault Megane (z kategorie Sportovní vozy, zřejmě RS) - 7
47-46. Alfa Romeo 4C - 6
47-46. Fiat Linea - 6
45-43. Chevrolet Malibu - 5
45-43. Nissan 370 Z - 5
45-43. Ssangyong Rexton - 5
42-36. Alpina B3 - 4
42-36. Audi R8 - 4
42-36. Lexus LS - 4
42-36. Peugeot 207 CC - 4
42-36. Porsche Cayman - 4
42-36. Smart ForFour - 4
42-36. Ssangyong Korando - 4
Malého italského kupé se loni v českých luzích a hájích prodalo šest kusů, což je při nemalé ceně a omezené výrobě působivý počin
35. až 30. místo
Dostáváme se k vozům, které za celý loňský rok zaujaly pouze tři kupující. Mezi nimi nechybí ani Opel Ampera, tedy vůz, který se na základě normovaného měření Evropské unie chlubí extrémně nízkou, ovšem v reálu nedosažitelnou spotřebou. Jeho cena pak rozhodně není nízká, jak je u této značky obvyklé, pročež bychom ve výsledku dané registrace mohli považovat za úspěch. A možná také za potvrzení, že všichni tři majitelé zjevně nečetli náš test Ampery, jinak by nejspíše své finance u dealerů značky nenechali. Spíše než o soukromníky by ale mohlo jít o firmy, které tímto krokem jen demonstrují snahu o snížení emisí CO2 svého vozového parku.
Neúspěchem pak nebudou ani registrace Jaguaru XK, který je jako výběhové zboží jasně deklasován modelem F-Type. Více zamrzí přítomnost Citroënu DS3 ve verzi Racing. Ovšem jen do chvíle, než si uvědomíme, že pořizovací cena modelu je pro české fanoušky vozu značně vysoká.
Nejméně prodávaná auta v ČR s 3 registracemi
(pořadí - model - počet registrovaných vozů)35-30. Citroen DS3 (z kategorie Sportovní vozy, zřejmě Racing) - 3
35-30. Infiniti Q70 - 3
35-30. Jaguar XK - 3
35-30. Lada Granta - 3
35-30. Lancia Thema - 3
35-30. Opel Ampera - 3
Opel Ampera nás nepřesvědčil již během testu, evidentně však existují i tři zákazníci, kteří jej nečetli
29. až 20. místo
Dalším „pánem na holení“ jsou vozy, po kterých sáhla pouze dvojice kupujících. Zde najdeme třeba Hondu CR-Z, tedy kapesní hybridní sporťáček, který se již v nabídce japonské automobilky nějaký ten pátek nevyskytuje. Navíc byl ověnčen nemalou cenou a v České republice nemohl spoléhat na státní dotace jako v zahraničí, pročež i ony dva kusy bereme jako úspěch. To samé lze říci o Hyundai Genesis Coupe, i když to bylo k mání za mnohem přijatelnější sumu a navíc nabízelo o poznání větší praktičnost. Selhal ovšem Renault Thalia, i když i jeho mizivé registrace mají své opodstatnění. Daný model totiž již v nabídce značky nenajdete. Stejně tak již není v českých luzích a hájích nabízen ani Seat Exeo či Volkswagen Jetta.
Nejméně prodávaná auta v ČR s 2 registracemi
(pořadí - model - počet registrovaných vozů)29-20. Dangel Boxer (osobní verze dodávky) - 2
29-20. Dangel Partner (osobní verze dodávky) - 2
29-20. Honda CR-Z - 2
29-20. Hyundai Genesis Coupe - 2
29-20. Infiniti M - 2
29-20. Lada 2172 - 2
29-20. Mazda CX-9 - 2
29-20. Renault Thalia - 2
29-20. Seat Exeo - 2
29-20. VW Jetta - 2
Honda CR-Z sice nově dostala kompresor, který navýšil její výkon, v Evropě však zmizela z nabídky značky. Dva prodané kusy jsou tedy vlastně úspěchem
19. až 1. místo - „vítězi” se stávají...
Na řadu přichází udílení zlatých medailí, z nich ale zřejmě bude mít radost jen Volkswagen. A to pouze v případě modelu XL1, který ověnčila cena, vedle které se výše zmiňovaná Honda CR-Z tváří jako chudý příbuzný. V tomto směru ostatně německý hybrid překonává i své sourozence Eos a Phaeton, z nichž zejména ten druhý zmíněný jen potvrzuje svou celosvětovou reputaci nechtěného auta. Volkswagen v něj ale kupodivu i nadále věří, pročež chystá novou generaci. Zklamáním je však přítomnost Nissanu GT-R nebo BMW 3 Cabrio, neboť minimálně u japonského kupé bychom čekali daleko vyšší zájem. Jelikož však tento model svého času figuroval také mezi nejméně prodávanými vozy v USA, dá se předpokládat, že poptávka již dosáhla svého maxima a zájemci o sportovní vůz dávají i navzdory vyšší ceně přednost modelům od Porsche, Ferrari či Lamborghini. Tím ale dnešní povídání můžeme ukončit, v diskuzi nám pak můžete dát vědět, jaké modely v této tabulce považujete za skutečně neúspěšné.
Nejméně prodávaná auta v ČR s 1 registrací
(pořadí - model - počet registrovaných vozů)19-1. Alpina B5 - 1
19-1. BMW 3 Cabrio - 1
19-1. Dangel Expert (osobní verze dodávky) - 1
19-1. Ford Transit Courier (osobní verze dodávky) - 1
19-1. Hyudani Grand Santa Fe - 1
19-1. Hyundai Equus - 1
19-1. Infinti QX50 - 1
19-1. Lexus RC - 1
19-1. Mercedes R - 1
19-1. Mini One (z kategorie Sportovní vozy, zřejmě JCW či Coupe/Roadster) - 1
19-1. Nissan GT-R - 1
19-1. Peugeot 207 (z kategorie Sportovní vozy, zřejmě CC) - 1
19-1. Peugeot 4007 - 1
19-1. Peugeot iOn - 1
19-1. Renault Truck Master (osobní verze dodávky) - 1
19-1. SsangYong Rodius - 1
19-1. VW Eos - 1
19-1. VW Phaeton - 1
19-1. VW XL1 - 1
Volkswagen Phaeton není příliš žádaný ani ve světě, ani u nás. Přesto automobilka chystá jeho novou generaci
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Jaká je skutečná spotřeba a dojezd elektrických aut? Němci už jich vyzkoušeli 116, mizérie je to skoro pokaždé
před hodinou - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
včera - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.