Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejdrzejší čínské kopie aut posledních let: vykrádá se dál vše od Audi po Rolls-Royce
24.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ochrana duševního vlastnictví je v Číně dál prázdným pojmem. Odneslo to tak i BMW X1, Porsche Macan, Toyota Yaris a dokonce i pár Hyundai.
Čína je v posledních letech jasně největším automobilovým trhem, a tak se na tamní autosalony soustřeďuje stále více světových premiér. Také česká Škoda si letos jednu střihla právě tam, a tak se i v našich končinách skloňuje, co se na autosalonech v Šanghaji, Pekingu či Kuang-čou objevilo. Tak trochu mimo hlavní pozornost se ale na těchto místech objevují vozy značek, o kterých většina Čechů sotva kdy slyšela. Všichni ovšem mají pocit, že už je někdy viděli.
Jde o domácí automobilky, které nedělají čínskému průmyslu zrovna dobrou vizitku žitím tamní obdoby amerického snu. Vrcholem jejich invence je kopírování aut jakékoli renomovanější značky, třeba takového Range Roveru Evoque, který je čínskému lidu nabízen v seprané podobě jako Land Wind X7. Právě na jeho adresu se před pár léty vyjádřil šéf britské značky Ralf Speth, který uvedl, že „v této zemi neexistují zákony, prostě nic, co by nás ochránilo. Budeme to tedy muset nechat tak, jak to je.“
V Číně zkrátka s drzostí nejdále dojdete, až už se píše rok 2007 nebo 2017. Plagiátorství by mohla učinit přítrž tamní vláda, takový krok se ale dá očekávat jen stěží, když k němu nedošlo do dnešních dnů. Nakonec sama lidová republika vlastní několik značek, které tyto praktiky přijaly za vlastní. A jelikož kopírování úspěšného designu je spojováno s nižší pořizovací cenou a tedy i vyšším odbytem, opravdu si nemyslíme, že si politici dobrovolně začnu řezat větve pod sebou samými.
Nechme ale obecných řečí, realitu stejně nezměníme. Popsat ji ale můžeme, a tak vám ukážeme přes 20 čínských automobilových kopií posledních let, které považujeme za nejdrzejší. Ke každému vozu nepřikládáme pouze jeho foto a základní popis, ale také snímek originálu. Sami si tak můžete ověřit, nakolik se jedná o kopii zdařilou či naopak. Jen mějte na paměti, že někdy ani nebylo cílem dokonale naklonovat originál, ale třeba i slepit více „západních vzorů” dohromady. Také úspěšnost takového konání ale lze hodnotit...
Nejdrzejších čínské automobilové kopie posledních let
BAIC BJ20 a Toyota FJ Cruiser
Automobilka BAIC je jednou z těch známějších, což není překvapivé. Skupina Beijing Automotive Group, která za ní stojí, má totiž globální ambice a ráda by koupila i některou z významných evropských či amerických značek. Souběžně s partnerským Daimlerem pak ve svých výrobních zařízeních v Číně vyrábí upravené modely třícípé hvězdy či stroje ze společné produkce. Mimo to také přichází s „vlastními” vozy, jak ukazuje třeba model BJ20. Charakteristický je pro něj vzhled Toyoty FJ Cruiser s jistým nádechem Jeepu, pod kapotou se pak objevuje atmosférická nebo přeplňovaná jedna-pětka.
BAIC BJ80C a Mercedes-Benz třídy G
Čínská drzost opravdu nezná mezí a ukazuje, kolik sebevědomí dnes tamní automobilky mají. Koncern Daimler není pouze partnerem značky BAIC, ale dokonce v ní od roku 2013 drží dvanáct procent akcií. Přesto BAIC přišel s modelem BJ80C, který parazituje na dnes již ikonické třídě G. Mercedes se tomu snažil zabránit, ani nemalý podíl ve firmě tomu ale nezabránil. A tak tu máme plagiát, který odkazuje na originál zvenčí i zevnitř. BAIC dokonce nabízí kromě regulérního provedení i verzi připravenou na africkou safari, pod kapotou obou modelů pak může skončit 2,4litrový čtyřválec nebo čtyřlitrový šestiválec.
BAIC X424 a Jeepy Cherokee/Wrangler
Číňané neumí jen kopírovat, dokážou skloubit i dva známé vozy do jednoho. S jedním z takových se vytasil znovu BAIC, i když v tomto případě nehledal „inspiraci” u rozličných automobilek, nýbrž u jediné značky. Tou vyvolenou se stal Jeep a jeho modely Cherokee a Wrangler, kdy první byl okopírován v oblasti přídě, zatímco druhý stál předobrazem bočním partiím. Pod kapotou lze pak počítat s 2,4litrovým motorem, který dává k dispozici 143 koní, a jež pětistupňový manuál přenáší na všechna čtyři kola.
Baojun 560 a Volkswagen Tiguan
Na plagiátorství někdy jedna značka nestačí, jak nám dokazuje Baojun 560. Za tím totiž stojí značky SAIC a Wuling, které se spojily s americkým koncernem General Motors. Společně pak vykradly především vzhled Volkswagenu Tiguan, kterému ovšem dodaly pár prvků „inspirovaných” Kiou Sorento nebo Audi Q3. Výsledkem je 4,62 metru dlouhý vůz s 2,75metrovým rozvorem, který do vínku dostal třeba 1,8litrový motor o výkonu 135 koní, pětistupňový manuál, elektricky stavitelné sedadlo řidiče nebo zpětnou kameru. Tato novinka by navíc chtěla okouzlit i příkladnou bezpečností, což je oblast, která čínským výrobcům byla spíše cizí. Ve standardu tu tedy máme čtyři airbagy, stabilizaci či monitoring tlaku v pneumatikách.
Brilliance V5 a BMW X1
Některé případy plagiátorství jsou přímo do nebe volající. Vezměte si takovou značku Brilliance, která je oficiálním čínským partnerem BMW, podobně jako je BAIC partnerem Mercedesu. Obě automobilky přitom před nedávnem pustily na trh kompaktní crossover X1, originál však Asiatům zjevně nestačí. Ti tedy přišli s vlastní variantou zvanou V5, která si originalitu zachovala snad jen v detailech. Člověk má tendenci se ptát, co na tuto záležitost říkají v Mnichově, s ohledem na význam svého působení na čínském trhu ale raději mlčí. A to přesto, že kopie je podstatně levnější než originál, kterému tak nutně musí krást zákazníky.
BYD S7 a Lexus RX
Ani japonský crossover neunikl čínskému kopírování, i když zrovna v čelních partiích se značka BYD snažila být originální. Směrem dozadu však již vlastní invence ubývá, neboť shodný je profil včetně zakřivení oken, malý střešní spoiler i koncová světla. V rámci motorového prostoru pak čínské publikum má na výběr pouze jediný agregát, a sice přeplňovaný dvoulitr. Ten byl naladěn na 205 koní, se kterými není problémem dosažení nejvyšší rychlosti 190 km/h. Stejně jako originální Lexus RX pak dostala i jeho čínská kopie do vínku opravdu rozsáhlou standardní výbavu.
Dongfeng S500 a Mercedes-Benz Vito
MPV jsou v Číně stále velmi žádaným zbožím a z jejich popularity se snaží těšit i Dongfeng S500. Ten do značné míry staví na vzhledu Mercedesu Vito s jistými vlivy Volkswagenu a PSA. Poháněn je přitom 1,5litrovým nebo 1,6litrovým motorem, se kterým lze spřáhnout pětistupňový manuál nebo CVT. Ceny pak v přepočtu startují na zhruba 320 tisících korun.
Geely GE a Rolls-Royce Phantom
Pokud toužíte po vrcholné britské limuzíně, ale nemáte nějakých deset milionů korun, pak by možná ve vašem hledáčku mohlo skončit Geely GE. V přepočtu stojí zhruba desetinu originálu, přičemž vzadu nabízí dokonce více komfortu než samotný Rolls-Royce, alespoň na první pohled. Osazen je totiž pouze jedním sedadlem. Stačí si ovšem připlatit a rázem máte k dispozici hned dvě nezávislá křesla. Pod kapotou pak můžete vybírat mezi čtyřválcem, šestiválcem a hybridní pohonnou jednotkou, která má disponovat výkonem osmiválcového agregátu. Zajímavá je pak i platforma vozu, má jít o SPA od Volva.
Haval H6 Coupe a Range Rover Evoque
Automobilka Haval je tak trochu výjimkou v našem seznamu, neboť nepřistoupila k přímému kopírování jako třeba Land Wind, ale Evoque použila spíše jako inspiraci. Máme tu tedy vcelku unikátní příď, poté však již přichází ke slovu větší plagiátorství. Patrné je to hlavně na tmavém zadním sloupku, který má vytvářet dojem plovoucí střechy. V motorovém prostoru pak pracuje dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec naladěný na 191 koní, kromě toho je možné sáhnout po turbodieselu stejného objemu. Jeho 152 koní přitom přenáší šestistupňový manuál, zatímco s benzinovým agregátem je spojena dvouspojková skříň.
Hongqi LS5 a Range Rover
Evoque očividně není jediným modelem britské značky, jenž se v Číně dočkal své nelegální kopie. Stranou zájmu nezůstalo ani mohutné klasické provedení, které si pro změnu podala značka Hongqi. Ta sice v plagiátorství nezašla až tak daleko jako Land Wind, neboť model LS5 se pyšní třeba unikátní chromovou čelní maskou nebo specifickými světlomety, v samotné siluetě však již britský křižník poznáváme. Ke kopírování došlo také uvnitř, zejména v oblasti středové konzole, přičemž ta je přímo nabita luxusními vymoženostmi a moderní technikou. Pod kapotou se pak nachází přeplňovaný čtyřlitrový motor, který dává k dobru až 510 koní, podle papírových údajů žádný slaboch.
Chery Riich M1 a Toyota Yaris
Na první pohled by se mohlo zdát, že čínské automobilky kopírují pouze luxusní či sportovní vozy. Takové Chery Riich M1 nám ovšem dokazuje, že stranou zájmu nezůstávají ani ty menší jako třeba Toyota Yaris druhé generace. Je však třeba dodat, že v rámci vzhledu nesahá „čórka“ originálu ani po kotníky. S ohledem na malá kola, jež zapadají do vytažených blatníků, vypadá poněkud nevyváženě. Pod kapotou je pak jedinou volbou litrový tříválec, dopřát si ovšem můžete i ryze elektrickou verzi. Ta je však zhruba pětkrát dražší než konvenční pohonem a proto nejspíše velký úspěch mít nebude.
JAC A6 a Audi A6
Čtyři kruhy sice na takovém severoamerickém trhu nejsou považovány za symbol prémiového segmentu, v Číně je ovšem situace zcela jiná. I proto zde Audi prodává své modely jako na běžícím pásu. Není tedy divu, že je německá automobilka terčem plagiátorství, přičemž na mušku si ji vzala třeba taková značka JAC se svým sedanem vyšší střední třídy. Ta se přitom neomezila pouze na tvar, ale zkopírovala i řadu detailů, třeba čelní světlomety. A aby toho nebylo málo, pak stejně jako v Německu můžeme i v rámci Číny mluvit o identickém názvu vozu, tedy o A6.
JAC S2 a Hyundai Tucson
Zjevná kopie dnes už předchozí generace korejského SUV dostala 1,5litrový turbomotor o výkonu 115 koní. Ty přenáší šestistupňový manuál či CVT pouze na přední kola, pročež není divem vcelku nízká cena, jež po přepočtu nedosahuje ani 200 tisíc korun. Za to přitom kromě agresivně stylizované karoserie dostáváte i obří LCD displej nebo sedadla čalouněná červeno-černou kůží.
Landwind X7 a Range Rover Evoque
Jeden z velmi dobře známých plagiátů jde s kopírováním tak daleko, že si přímo u dealera můžete koupit i falešná loga a minimálně méně znalé dokonale zmást. Dodat tady není co, Landwind X7 je v Číně tak rozšířeným zbožím, že vám originál a plagiát nemusíme ani ukazovat na fotkách odděleně - oba vozy se tam kdysi srazily, dokonce ve stejné barvě.
Lifan 330 a Mini
Čínský hatchback má před originálem dokonce náskok, osazen byl totiž hned dvěma páry bočních dveří už v době, kdy Mini ještě pětidvéřovou verzi nenabízelo. To je ovšem jediná invence, s jakou čínská značka přišla, ve všem ostatním se nechala inspirovat druhou generací britského originálu. Máme tu tedy oválná světla, krátké převisy či snahu o vytvoření dojmu „plovoucí“ střechy. Podobenství ostatně pokračuje také v interiéru, kde najdeme kruhový přístrojový štít i sdružené palubní menu na vrcholku středové konzole. Na výběr je pak 1,3litrový nebo 1,5litrový motor a pětistupňový manuál či CVT.
Lifan X40 a Hyundai Tucson
Lifan X40 je druhou čínskou variancí na Hyundai Tucson, přičemž i tentokrát máme tu čest s červeně lakovanou karoserií. Pod ní se skrývají 1,3litrové či 1,5litrové motory, které svými výkony pokrývají škálu od 90 do 130 koní. Také zde je na výběr CVT či manuální převodovka, ta je ovšem pouze pětistupňová.
Lifan X70 a Toyota FJ Cruiser
Také Toyota FJ Cruiser je zjevně jedním z oblíbených čínských vozů, neboť se dočkala hned několika čínských klonů. Ten druhý dnes probíraný nese znak Lifanu, který svou novinku osadil 1,8litrovým nebo dvoulitrovým přeplňovaným motorem, které jsou standardně spojeny se systémem pohonu všech kol.
Zotye E30 a Smart ForTwo
Čínou už chvíli zmítají snahy o elektrickou a hybridní revoluci, přičemž Zotye E30 je toho typickým příkladem. Malý městský vůz se přitom nechal inspirovat hned dvěma zahraničními modely. Zatímco zvenčí stála inspirací nová generace Smartu se svým ochranným rámem Tridion, uvnitř se pro změnu značka zhlédla v Tesle Model S a svou novinku osadila obřím dotykovým displejem ve tvaru tabletu. V rámci mechaniky můžeme zmínit elektrické ústrojí, se kterým by Zotye E30 mělo zvládnout ujet na jedno dobití 150 kilometrů při maximální rychlosti 80 km/h.
Zotye E200 a Smart ForTwo
Německé mini je jedním z nejkopírovanějších vozů v Číně. Asi bychom se proto neměli divit značce Zotye, že do stejné řeky vkročila hned dvakrát. Model E200 je přitom pohlednější než verze E30, pod kapotou ovšem počítá s tím samým elektromotorem naladěným na 24 koní a 82 Nm. Stejnou má i nejvyšší rychlost, jeho dojezd byl ovšem zkrácen na pouhých 120 km. Nižší je proto i cena, výše zmíněný tablet však v interiéru najdete rovněž.
Zotye T600 a Volkswagen Touareg
Jak jsme zmínili již několikrát, čínští výrobci se nezastaví před zkopírováním i toho sebemenšího detailu. Model T600, za kterým stojí značka Zotye, se tak nesnaží napodobit Volkswagen Touareg pouze vzhledem, ale rovněž i barevnou paletou, neboť hnědý odstín je ten samý, jaký používá německá automobilka. Mimo to pod kapotou najdeme přeplňovaný dvoulitr o výkonu 180 koní, který by rozhodně nezapadl ani v motorovém prostoru originálu, tím nám ale veškeré podobenství končí. Zmínit je přitom třeba fakt, že pod povrchem najdeme platformu Lancie, k níž Fiat čínské automobilce prodal práva, a tudíž je její použití kupodivu legální.
Zotye SR9 a Porsche Macan
Další z proslulých kopií poslední doby nese znovu značku Zotye. Při praxi, jakou tato firma s kopírováním má, vlastně ani nepřekvapí, že její SR9 letos v Šanghaji ohromilo i šéfy Porsche. Ovšem ne v dobrém, byli udiveni kvalitou zkopírování některých detailů. Až byli přesvědčeni, že Zotye odebírá díly od těch samých čínských dodavatelů, kteří prodávají i Porsche, pochopitelně podle jednoho zadání...
Zotye Z700 a Hyundai Genesis (Genesis G80)
Automobilka Zotye se nezastaví opravdu před ničím, a tak vyrábí i kopii korejského sedanu Genesis - dříve Hyundai Genes, dnes už jen Genesis G80. Kromě toho se ovšem nechala inspirovat také Hondou Accord a Audi A6, přičemž německý vůz měl vliv také na interiér. Zde přitom Číňané kopírovali prakticky vše, co se dalo, identickou velikost a tvar tak nemá jen palubní deska, ale třeba i výdechy klimatizace. Pod kapotou se však již Zotye mírní a šestiválce nechává ležet ladem. Místo toho je na výběr přeplňovaná jedna-osma o výkonu 150 koní nebo dvoulitr naladěný na 177 koní.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Šéf Bugatti a Rimacu jen tak mezi řečí názorně popsal obrovské rozdíly v práci s teplem u elektromobilů a spalovacích aut
před hodinou - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
27.12.2024 - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu včera 11:00
- Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory! 27.12.2024
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
Nejnovější články
- Šéf Bugatti a Rimacu jen tak mezi řečí názorně popsal obrovské rozdíly v práci s teplem u elektromobilů a spalovacích aut
před hodinou - Přímý souboj Škody a Lady se vrací, o zákazníky se znovu budou prát na stejném trhu
před 2 hodinami - Tohle auto je prý budoucí spása VW. I když se už teď přes rok bez větších úspěchů prodává pod jinou značkou
před 4 hodinami - Test dojezdu elektrických aut v „zimě” teprve ukázal, co je to tragédie, už předpisová rychlost a teploty nad nulou stačí na propad o polovinu
před 5 hodinami - Dodge překvapil. Nový Charger nabídne i v Evropě, dokonce v provedení, které původně ani nemělo existovat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva