Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ne všechny Němce konec dotací na elektromobily zklamal. „Měly skončit dávno, teď je čas srovnat daně,” píše Focus
19.12.2023 | Petr Miler
Rozčarování či přinejmenším trpké pocity z náhlého a poněkud oportunisticky ohlášeného konce, to jsou typické pocity Němců z víkendového úplného ukončení přidělování jakýchkoli dotací na elektrická auta. Někteří to ale vidí docela jinak.
Přišlo to jako blesk z čistého nebe. Německo o víkendu náhle ukončilo přidělování všech velkorysých dotací na elektrická auta. A byť se po předchozích krocích dalo čekat, že jejich konec přijde dříve, snad nikoho nenapadlo, že by k němu mohlo dojít až takto brzy. Ale stalo se to a spoustu Němců to nepotěšilo.
Problém není jen konec dotací samotný, ale hlavně způsob jeho provedení. Ačkoli vláda už v polovině minulého týdne věděla, že program finanční podpory koupě elektrických aut s okamžitou platností ukončí, neboť na něj jednoduše došly peníze, ministerstvo hospodářství čekalo se zveřejněním této informace až na sobotní ráno, aby lidé na poslední chvíli nezahltili úřady žádostmi. To je vzhledem k přidělování dotací až v momentě dodání vozu trochu pod pás, neboť až desítky tisíc těch, kteří s podporou počítali, nakonec budou muset zaplatit za auto víc, než čekali.
Nadšení pochopitelně nejsou ani „kazatelé zelené pravdy” a automobilky, pro které jde o velkou čáru přes rozpočet. A to dokonce dvojitou, neboť nejenže konec dotací bude znamenat snížení prodejů elektrických aut (experti jako Ferdinand Dudenhöffer očekávání kvůli tomuto kroku „neprodej” 200 tisíc elektromobilů v roce 2024, to je celoevropsky významné číslo), od kterých si tolik slibovali, ale některým nezbude než dotace dosavadním kupcům krátkodobě kompenzovat ze svého, neboť jinak mohou být kontrakty rušeny. A víme, že to některé značky chystají, budeme se tomu věnovat v jiném článku. Přesto jsou někteří i za tento vývoj rádi.
„Fanoušci elektromobilů jsou zděšeni Habeckovým (německý ministr hospodářství, pozn. red.) sundáním nohy z plynu dotací. Tento krok byl ale dávno očekávaný a neměl by být tím posledním,” uvádí ve svém komentáři k této události německý magazín Focus. A konstatuje, že z dotací se stal hlavně nástroj subvencování nákupů zbytných a ne až tak ekologických aut hlavně bohatými lidmi, která i po jejich konci požívají spoustu výhod. Navíc ani po tomto kroku není důvod, aby se zastánci vnitřního spalování radovali.
„Ve většině případů byly nákupní prémie vypláceny lidem, kteří si mohou dovolit koupit drahé auto i bez ostatních peněz daňových poplatníků. Protože kupující elektromobilů jsou často dobře situovaní, jak zjistila studie Deutsche Bank,” připomíná Focus a přidává další argumenty. „Vzhledem k zákazu spalovacích motorů od roku 2035 už automobilky plánují pro evropské trhy stejně pouze elektromobily. Mnoho výrobců jako VW prodávalo mnohem dříve ve velkém auta na baterie. Bylo a je zcela nesmyslné finančně podporovat technologii, jejíž alternativy jsou stejně zakázané,” pokračuje magazín a říká, že celé financování je obzvlášť nesmyslné, když v ekologické rovině prakticky nic neřeší.
„Argument, že elektromobily jsou mnohem šetrnější k životnímu prostředí než spalovací motory, a proto je třeba je propagovat - EU oficiálně počítá s každým elektromobilem jako s vozem emitujícím nula (!) gramů CO2 - byl při poctivém pohledu na věc vždy lží. Rozsáhlá studie VDI právě prokázala, že elektromobil musí ujet téměř 100 000 kilometrů, než vůbec dožene spalovací motor z hlediska celkových emisí. (...) Argumenty ve prospěch elektromobility v očekávání budoucnosti šetrnější ke klimatu byly vždy extrémně slabé,” říká také Focus.
A zachází ještě dál, neboť připomíná, že elektromobily nejsou zdaleka subvencovány jen pomoci viditelných dotací, existuje tisíc a jeden mechanismus, který uměle zdražuje spalovací auta a uměle zvýhodňuje ta elektrická, aniž by kdokoli dostal korunu dotace. Mohu posloužit příkladem z mého druhého domova v Nizozemsku, kde jsou přímé dotace elektromobilů velmi omezené. Spalovací auta jsou ale zatížena vysokými registračními daněmi, vysokými silničními daněmi, cenou fosilních paliv vyhnaných opět daněmi na nejvyšší úroveň v Evropě, komplikovanějším nákladováním pro firmy atd. V Německu jsou všechny tyto mechanismy v menším přítomné též a Focus volá po jejich zrušení.
„Význam nákupní prémie je dávno přeceňován, protože majitelé elektromobilů si zachovávají mnoho jiných výsad. Zatímco řidiči benzínu a nafty musí při tankování platit stále vyšší ceny (z nichž velkou část tvoří daně), elektromobily jsou od daně osvobozeny, přestože využívají silniční a dopravní infrastrukturu a opotřebovávají ji ještě víc. S každým dnem, kdy třítunová elektrická SUV požívají takových privilegií, se finanční škody pro širokou veřejnost zvyšují. Místo dalších a dalších privilegií by již dlouho bylo na denním pořádku zdanění řidičů elektromobilů; už jen proto, aby se zapojili do rozšiřování dobíjecí infrastruktury,” uvádí doslova.
I proto Němci připomínají, že se zastánci spalovacích aut nemají z čeho radovat, stejně si elektrickou revoluci zaplatí, i když se jí dobrovolně nezúčastní. A může být hůř: „Vyrovnání sazby daně u benzínu a nafty by rázem masivně zdražilo naftu. Takzvaný systém bonus-malus by drasticky zvýšil daň z vozidel pro spalovací motory, ale dále by zvýhodnil elektromobily. A nové sankční daně se nemusí vztahovat jen na nově registrovaná auta se spalovacími motory, mohou zatížit celý stávající vozový park,” upřesňuje Focus další možné kroky německé vlády, které by opět pomohly elektromobilům na úkor spalovacích aut
Pikantní navíc je, že i když by zmizely politické tlaky, velký byznys zůstává na iracionální vlně a dál tlačí povinnou elektromobilitu pro všechny, i když mu nikdo nebrání na ni přejít. „V bruselských kruzích se už diskutuje - zvláště pak některými velmi zelenými společnostmi, jako jsou Coca-Cola, Unilever, Uber, SAP nebo Ikea - o úplnému zákazu služebních aut s benzínovými, naftovými a hybridními motory,” připomíná Focus březnovou iniciativu nejen zmíněných společností. To by pak většina prodávaných aut musela být elektrická stůj co stůj.
Žádné světlé zítřky nás tedy stále nečekají, jsme nadále vystaveni masivní manipulaci s trhem ve prospěch řešení, které se nedokáže na trhu prosadit samo pro své nepřehlédnutelné faktické slabiny. Konec německých dotací je dobrá zpráva, jak ale říká Focus - ve své podstatě neřeší nic velkého, umělé zvýhodňování a vnucování elektromobilů je v „systému” zakořeněné mnohem hlouběji. A nejen Německo by muselo udělat o hodně víc, aby vyrovnalo hru.
VW ID.Buzz je jedno z opravdu nesmyslných elektrických aut. Ani na to už v Německu dotaci nedostanete, Focus k tomu ale říká: Pozdě a málo. Dotace měly padnout dřív, teď je čas na eliminaci dalších umělých výhod. Foto: Volkswagen
Zdroj: Focus
Bleskovky
- BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včera - Pokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025 - Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin byl úspěšně operován včera 20:00
- Test v Sepangu: Alex Marquez celkovým lídrem včera 14:00
- Poločas finále v Sepangu včera 10:00
- Test Honda CB650R E-Clutch: s automatickou spojkou včera 08:00
- Po 2 dnech v Sepangu na čele Morbidelli 6.2.2025
Nejčtenější články
- Youtuber podrobil Teslu Cybertruck dalšímu drsnému testu odolnosti, v jednu chvíli se doslova rozpadla na kusy
9.1.2025 - Toyota dokončuje své vlastní město. První obyvatele přivítá už letos na podzim, celé působí poněkud utopicky
9.1.2025 - Výsledky VW za rok 2024 obnažují všechny jeho hlavní problémy: Fiasko s elektromobily, ohromnou závislost na Číně
10.1.2025 - Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
10.1.2025 - Tesla ukázala faceliftovanou verzi svého bestselleru. Problematičtějším modelem už se inspirovat nemohla
10.1.2025
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.08. 09:56 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.08. 09:53 - řidičBOB
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 02.07. 14:11 - pavproch
- Detektory policejních radarů 02.06. 20:32 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 02.06. 18:09 - Snowman000
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 02.06. 13:04 - VS*