Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ne všechny Němce konec dotací na elektromobily zklamal. „Měly skončit dávno, teď je čas srovnat daně,” píše Focus
19.12.2023 | Petr Miler
Rozčarování či přinejmenším trpké pocity z náhlého a poněkud oportunisticky ohlášeného konce, to jsou typické pocity Němců z víkendového úplného ukončení přidělování jakýchkoli dotací na elektrická auta. Někteří to ale vidí docela jinak.
Přišlo to jako blesk z čistého nebe. Německo o víkendu náhle ukončilo přidělování všech velkorysých dotací na elektrická auta. A byť se po předchozích krocích dalo čekat, že jejich konec přijde dříve, snad nikoho nenapadlo, že by k němu mohlo dojít až takto brzy. Ale stalo se to a spoustu Němců to nepotěšilo.
Problém není jen konec dotací samotný, ale hlavně způsob jeho provedení. Ačkoli vláda už v polovině minulého týdne věděla, že program finanční podpory koupě elektrických aut s okamžitou platností ukončí, neboť na něj jednoduše došly peníze, ministerstvo hospodářství čekalo se zveřejněním této informace až na sobotní ráno, aby lidé na poslední chvíli nezahltili úřady žádostmi. To je vzhledem k přidělování dotací až v momentě dodání vozu trochu pod pás, neboť až desítky tisíc těch, kteří s podporou počítali, nakonec budou muset zaplatit za auto víc, než čekali.
Nadšení pochopitelně nejsou ani „kazatelé zelené pravdy” a automobilky, pro které jde o velkou čáru přes rozpočet. A to dokonce dvojitou, neboť nejenže konec dotací bude znamenat snížení prodejů elektrických aut (experti jako Ferdinand Dudenhöffer očekávání kvůli tomuto kroku „neprodej” 200 tisíc elektromobilů v roce 2024, to je celoevropsky významné číslo), od kterých si tolik slibovali, ale některým nezbude než dotace dosavadním kupcům krátkodobě kompenzovat ze svého, neboť jinak mohou být kontrakty rušeny. A víme, že to některé značky chystají, budeme se tomu věnovat v jiném článku. Přesto jsou někteří i za tento vývoj rádi.
„Fanoušci elektromobilů jsou zděšeni Habeckovým (německý ministr hospodářství, pozn. red.) sundáním nohy z plynu dotací. Tento krok byl ale dávno očekávaný a neměl by být tím posledním,” uvádí ve svém komentáři k této události německý magazín Focus. A konstatuje, že z dotací se stal hlavně nástroj subvencování nákupů zbytných a ne až tak ekologických aut hlavně bohatými lidmi, která i po jejich konci požívají spoustu výhod. Navíc ani po tomto kroku není důvod, aby se zastánci vnitřního spalování radovali.
„Ve většině případů byly nákupní prémie vypláceny lidem, kteří si mohou dovolit koupit drahé auto i bez ostatních peněz daňových poplatníků. Protože kupující elektromobilů jsou často dobře situovaní, jak zjistila studie Deutsche Bank,” připomíná Focus a přidává další argumenty. „Vzhledem k zákazu spalovacích motorů od roku 2035 už automobilky plánují pro evropské trhy stejně pouze elektromobily. Mnoho výrobců jako VW prodávalo mnohem dříve ve velkém auta na baterie. Bylo a je zcela nesmyslné finančně podporovat technologii, jejíž alternativy jsou stejně zakázané,” pokračuje magazín a říká, že celé financování je obzvlášť nesmyslné, když v ekologické rovině prakticky nic neřeší.
„Argument, že elektromobily jsou mnohem šetrnější k životnímu prostředí než spalovací motory, a proto je třeba je propagovat - EU oficiálně počítá s každým elektromobilem jako s vozem emitujícím nula (!) gramů CO2 - byl při poctivém pohledu na věc vždy lží. Rozsáhlá studie VDI právě prokázala, že elektromobil musí ujet téměř 100 000 kilometrů, než vůbec dožene spalovací motor z hlediska celkových emisí. (...) Argumenty ve prospěch elektromobility v očekávání budoucnosti šetrnější ke klimatu byly vždy extrémně slabé,” říká také Focus.
A zachází ještě dál, neboť připomíná, že elektromobily nejsou zdaleka subvencovány jen pomoci viditelných dotací, existuje tisíc a jeden mechanismus, který uměle zdražuje spalovací auta a uměle zvýhodňuje ta elektrická, aniž by kdokoli dostal korunu dotace. Mohu posloužit příkladem z mého druhého domova v Nizozemsku, kde jsou přímé dotace elektromobilů velmi omezené. Spalovací auta jsou ale zatížena vysokými registračními daněmi, vysokými silničními daněmi, cenou fosilních paliv vyhnaných opět daněmi na nejvyšší úroveň v Evropě, komplikovanějším nákladováním pro firmy atd. V Německu jsou všechny tyto mechanismy v menším přítomné též a Focus volá po jejich zrušení.
„Význam nákupní prémie je dávno přeceňován, protože majitelé elektromobilů si zachovávají mnoho jiných výsad. Zatímco řidiči benzínu a nafty musí při tankování platit stále vyšší ceny (z nichž velkou část tvoří daně), elektromobily jsou od daně osvobozeny, přestože využívají silniční a dopravní infrastrukturu a opotřebovávají ji ještě víc. S každým dnem, kdy třítunová elektrická SUV požívají takových privilegií, se finanční škody pro širokou veřejnost zvyšují. Místo dalších a dalších privilegií by již dlouho bylo na denním pořádku zdanění řidičů elektromobilů; už jen proto, aby se zapojili do rozšiřování dobíjecí infrastruktury,” uvádí doslova.
I proto Němci připomínají, že se zastánci spalovacích aut nemají z čeho radovat, stejně si elektrickou revoluci zaplatí, i když se jí dobrovolně nezúčastní. A může být hůř: „Vyrovnání sazby daně u benzínu a nafty by rázem masivně zdražilo naftu. Takzvaný systém bonus-malus by drasticky zvýšil daň z vozidel pro spalovací motory, ale dále by zvýhodnil elektromobily. A nové sankční daně se nemusí vztahovat jen na nově registrovaná auta se spalovacími motory, mohou zatížit celý stávající vozový park,” upřesňuje Focus další možné kroky německé vlády, které by opět pomohly elektromobilům na úkor spalovacích aut
Pikantní navíc je, že i když by zmizely politické tlaky, velký byznys zůstává na iracionální vlně a dál tlačí povinnou elektromobilitu pro všechny, i když mu nikdo nebrání na ni přejít. „V bruselských kruzích se už diskutuje - zvláště pak některými velmi zelenými společnostmi, jako jsou Coca-Cola, Unilever, Uber, SAP nebo Ikea - o úplnému zákazu služebních aut s benzínovými, naftovými a hybridními motory,” připomíná Focus březnovou iniciativu nejen zmíněných společností. To by pak většina prodávaných aut musela být elektrická stůj co stůj.
Žádné světlé zítřky nás tedy stále nečekají, jsme nadále vystaveni masivní manipulaci s trhem ve prospěch řešení, které se nedokáže na trhu prosadit samo pro své nepřehlédnutelné faktické slabiny. Konec německých dotací je dobrá zpráva, jak ale říká Focus - ve své podstatě neřeší nic velkého, umělé zvýhodňování a vnucování elektromobilů je v „systému” zakořeněné mnohem hlouběji. A nejen Německo by muselo udělat o hodně víc, aby vyrovnalo hru.






VW ID.Buzz je jedno z opravdu nesmyslných elektrických aut. Ani na to už v Německu dotaci nedostanete, Focus k tomu ale říká: Pozdě a málo. Dotace měly padnout dřív, teď je čas na eliminaci dalších umělých výhod. Foto: Volkswagen
Zdroj: Focus
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 10 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
před 11 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včeraMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva