Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Naprostá většina Němců elektromobily dál odmítá, názor by změnili jen při splnění nereálných podmínek
22.4.2024 | Petr Prokopec
Člověk si musí položit otázku, proč se někdo lidí nezkusil zeptat, zda o elektromobily vůbec stojí. Současnou situaci na trhu by pak byl schopen dávno anticipovat, neboť Němci už roky jasně říkají, že o ně zájem nemají. A tento stav trvá, lidé pořád jasně dávají přednost spalovacím vozům.
V několika předchozích článcích jsem se párkrát otřel o Kiu EV6 GT, kterou jsem nedávno testoval. Korejský elektromobil mě dokázal zaujmout, neboť spojuje schopnost naskládat do něj celou rodinu s polovinou dětského pokoje a následně ve zrychlení zatápět klidně i supersportům. Skončila tedy ruka v rukávu? Nikoli, a to hned z několika důvodů.
V prvé řadě je třeba zmínit, že korejský elektromobil s 585 koňmi vám bude říkat pane až po zaplacení 1,8 milionu korun, což je suma, za kterou můžete mít i zajímavější auta, než je crossover mainstreamové značky. Pak je tu kapacita baterií a limity jejich dobíjení. Nejvíce mě však odradila nejistota spojená s životností baterií, což má zásadní vliv na použitelnost, a tedy i budoucí hodnotu celého auta.
Se zárukou limitovanou časem i najetými kilometry prostě dříve nebo později přijde moment, kdy se s vámi baterie rozloučí a zbytek vozu bude použitelný leda jako soubor náhradních dílů. Riziko něčeho takového je daleko vyšší, než že spalovacímu vozu odejde srovnatelně (tedy aspoň relativně, ne absolutně) hodnotný motor, navíc i ten lze obvykle nějak opravit. U baterie taková spolehlivá možnost neexistuje. V případě elektromobilů se tak snadno může stát, že jeden rok zaplatíte 1,8 milionu korun, a třeba po dvou či pěti letech vás čeká další klidně milionová investice.
Dokud tedy nebude jistota, že při selhání baterií seženete náhradní paket snadno, rychle a hlavně levně, není zkrátka elektromobilita pro mě. A začíná být patrné, že k podobnému názoru dochází nadále spousta lidí. Studie německé Targobank citovaná Auto Bildem totiž zjistila, že pouze 31 procent lidí považuje spalovací vozy za zastaralé a dala by přednost elektromobilům. Ty naopak odmítá 68 procent respondentů. Po utracení stovek miliard a milionu vyřčených slibů by očekával u publika očekával větší nadšení. To se ale zjevně rohlíkem opít zjevně nenechalo.
I nadále tedy vlastně platí, co naznačujeme již delší dobu. První vlna zákazníků již byla uspokojena, ty další pak budou mnohem menší. K jejich přesvědčení navíc automobilky budou muset vyvinout daleko více snahy a vytáhnout mnohem přesvědčivější nabídky. Takové jsou ale v nedohlednu, pakliže elektromobily nemají být dál jen ztrátovou náplastí na bolístku jménem nadlimitní flotilové emise.
Z ankety nadto vyplynulo, že největší zájem mají lidé aktuálně o benzinová auta (31 %), zatímco na hybridy připadá 15procentní a na diesely 13procentní podíl. Máme tu tedy 59 procent pro různé formy spalovacích pohonů, elektromobily jsou spojeny se 17 procenty, vodíková auta se 3 procenty a hned 21 procent zůstává nerozhodnutých. Ani to nevyznívá pro elektromobily dobře a žádný velký posun není v dohlednu. Na „stranu zelených“ by některé příznivce jiných řešení dostalo třeba to, kdyby měli k dispozici nabíjení zdarma. To je skutečně nereálná podmínka.
Průzkum tedy nakonec nepřináší žádné překvapivé zjištění, jen potvrzuje, že sama o sobě nemá elektromobilita šanci prorazit, za současného stavu technického vývoje elektrických aut rozhodně ne. Proč se stala pro řadu automobilových firem jedinou představitelnou buducností, je mimo naše chápání.



Auta jako VW z řady ID by prý zlákala více lidí, kdyby někdo platil jejich dobíjení za ně. Tak určitě, chce se dodat... Foto: Kia
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 10 hodinamiPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnesNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 6 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 7 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 9 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 10 hodinamiVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.