Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nadšenec postavil manuální 6stupňovou převodovku z Lega, je dokonale funkční
25.6.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tedy skoro dokonale, spolupráci s motorem musí zvládnout bez spojky. Jinak ale skvěle ukazuje, jak toto zařízení funguje ve skutečnosti.
Z Lega se dá postavit kde co, víme z našich dětských let. A rádi si to připomínáme, neboť snaha něco zajímavého tvořit je člověku vlastní a realizovat se s pomocí kostek Lega je přece jen snazší než se pokusit postavit dům, zkonstruovat vlastní auto nebo cokoli podobného. Některým tak vášeň pro dánskou stavebnici vydržela i do vyššího věku a pravidelně nás seznamují s tím, co z ní lze postavit.
V minulosti jsme vám podobných děl přiblížili spoustu, od sofistikovaných zmenšených modelů přes funkční motokáru až po skutečné auto. Ona poslední věc je jistě zajímavá, ale trochu ztrácí kouzlo - skutečné auto bude jistě lepší služebník. Kouzlo lega je v možnosti miniaturizace skoro čehokoli a právě takové dílo vám ukážeme dnes.
Má 10 cm na délku, 5,5 cm na šířku, 6 cm na výšku a váží 68 gramů. To je velmi málo i na poměry menších ptáků, v tomto prostoru a této hmotnosti se ale může skrývat celá převodovka. A ne jen tak ledajaká - plně synchronizovaný manuální šestikvalt. To je skutečně obdivuhodné, a to jste tuhle věc ještě neviděli pracovat.
Stojí za ni člověk, který si na internetu říká DGustafsson a navzdory svému věku (17 let, za TFOL - Teen Fan of Lego, Náctiletého fandu Lega - se neoznačuje náhodou) tvoří opravdu sofistikovaná díla krytá návody, které by za vlastní mohla vydávat i sama firma Lego prodávající. Tentokrát stvořil manuální převodovku a výsledek je zajímavý hned ze dvou důvodů - jednak je to pěkná práce a jednak dovoluje spatřit, jak vlastně toto ústrojí funguje.
Není tu skutečně žádné „ale”, toto je miniaturní kopie opravdové převodové skříně. Nad její rámec jsou tu pouze dvě „tyče” vespod, které ji dovolují držet pohromadě a umožňují ji také stát a fungovat, i když nemá karter. Princip fungování manuální převodovky jsme vám přibližovali už kdysi a tady vše můžete spatřit na vlastní oči. Na jedné straně je elektrický motor, který roztáčí vstupní hřídel, na straně druhé je hřídel výstupní, která u auta běžně míří na k diferenciálu či diferenciálům a odtud na kola. A mezi tím je spousta koleček, která do sebe různým způsobem zapadají, aby dovolila motoru optimálně využít jeho potenciál - laicky a zjednodušeně řečeno.
Mrkněte se na to sami níže, stojí to za to. A kdybyste si totéž chtěli postavit sami, podívejte se i na web DGustafssona - najdete tam návod k sestrojení této i dalších věcí, které vám nemusí přinášet radost - a nebo osvětu - jen na videu.
















Tohle je skutečně plně funkční manuální šestikvalt i se synchronizací, o hmotnosti 68 gramů...
Zdroj: DGustafsson@Wordpress
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
před 3 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Miliardář vlastnící Bugatti akcelerující z 0 na 500 km/h za 20 s odhalil jeho nároky, pneu za 170 tisíc vydrží jen 60 km
před 2 hodinamiUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
před 3 hodinamiPorsche Taycan dál ruinuje všechny majitele bez rozdílu. I ojetiny ztrácí na ceně absolutně nejvíc ze všech aut
před 5 hodinamiNový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
včeraŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva