Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na prodej je skutečný silniční závoďák, Porsche 911 GT1 na značkách
2.1.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Díky konverzi soutěžního speciálu je tu 600 koní namísto 544 kobyl u tovární Strassenversion. A působivá historie i neméně ohromující cenovka.
Stejně jako Ferrari i Porsche čas od času vyrobí opravdu výjimečný supersport, který kromě netradiční stylizace dodá nevšední výkony a jízdní dynamiku. Zatím posledním takovým vozem byl hybrid 918 Spyder, před ním jsme mohli snít o vlastnictví modelu Carrera GT. Pokud však dohlédnete ještě dále do minulosti, pak jistě vzpomenete na Porsche 911 GT1, které bylo zrozeno na sklonku 90. let minulého století.
Tento vůz se zapsal hluboko do historie automobilky ze Zuffenhausenu, na dlouhou dobu byl totiž vůbec poslední, který vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. V roce 1998 šlo již o druhou verzi, která designově vycházela ze silničního modelu 996. Její příď tedy zdobily kapkovité světlomety, které mezi fanoušky značky nebyly příliš populární. Na aerodynamiku či závodní úspěchy to ovšem negativní vliv nemělo.
Samotné Porsche 911 GT1 však vzniklo již o dva roky dříve, přičemž vycházelo z generace 993. Od ní byla odvozena přední část šasí, ta zadní měla kořeny u modelu 962. I ten se přitom mohl pyšnit vavříny z okruhu Le Sarthe. Pod kapotou tohoto speciálu pracoval 3,2litrový šestiválec, který dával k dobru zhruba 600 koní. Díky tomu vůz na rovince Mulsanne dosahoval nejvyšší rychlosti 330 km/h.
Porsche kvůli homologaci muselo vyrobit 25 silničních verzí, které byly známy jako GT1 Strassenversion. Těch ve výsledku vzniklo pouze dvaadvacet, přičemž první dva vozy byly osazeny tradičními kulatými čelními světly, zbytek produkce již nesl nepopulární kapky. Navíc byl lehce oslaben motor (na 544 koní), což vedlo k lehkému zhoršení dynamiky (stovka za 3,9 sekundy, maximálka 308 km/h).
Tato edice je dnes nadmíru žádána, tou se ale dnes zabývat nebudeme. Na prodej sice je GT1 schválené pro silniční provoz, jde ale o skutečný závodní model, který dostal registrační značky až po své závodní kariéře. Vůz se šasí 993-104 patří mezi vůbec první vyrobené, přičemž jako nový stál 1,5 milionu marek (cca 20,6 mil. Kč). Tedy více než McLaren F1.
Aktuálně se ovšem dá počítat s ještě vyšší sumou, za čímž stojí nejen ono přihlášení do běžného silničního provozu či veškeré zaplacené poplatky v rámci Evropské unie, ale také působivá závodní minulost. Tento konkrétní exemplář totiž zamířil v roce 1997 na 24 hodin Le Mans, kde byl nejúspěšnějším vozem soukromých týmů. Naneštěstí pravidla všechna Porsche ze závodu nakonec vyřadila.
Automobilka však okamžitě zjednala nápravu, načež 993-104 GT1 zamířilo o dva týdny později na čtyřiadvacetihodinovku Nürburgringu, kde skončilo celkově deváté. Ještě většího úspěchu bylo dosaženo o rok později během závodu 24 hodin Daytony, kde vůz dojel třetí a byl poražen pouze továrním (a vylepšeným) Porsche 911 GT1 Evo a Ferrari 333SP Prototype.
Následovala ještě jednoletá závodní kariéra, než byl vůz uložen do depozitáře, kde setrval do roku 2005. Poté byla kompletně zrenovována pohonná jednotka, o pět let později pro změnu došlo ke kosmetickým retuším, kdy GT1 dostalo válečné barvy, jež nosilo při svém největším úspěchu, tedy při čtyřiadvacetihodinovce v americké Daytoně.
V tomto stavu závodní Porsche setrvalo až do dubna loňského roku, kdy znovu došlo ke změně majitele. Ten pověřil Alda Ritiho ze společnosti Riverside Performance Engineering, aby provedl konverzi na silniční verzi, což se i stalo. Motor dostal nový rozvod paliva, přepracovaná turba a řídicí jednotkou MoTeC.
Nová je také palivová nádrž, u podvozku můžeme zmínit přepracované tlumiče Bilstein, které kvůli běžným silnici spolupracují s měkčími pružinami. Vyměněny byly rovněž brzdy, jinou charakteristiku má i řízení. Kromě toho se na obě nápravy nastěhovala litá kola BBC obutá do pneumatik Michelin Pilot Sport.
Dále tu máme ještě zakázkový výfukový systém, klasickou ruční brzdu či bezpečnost navyšující uzamykatelné víčko palivové nádrže, dvojité (automatické i manuální) chlazení a stahování oken. Zmínit můžeme ještě sedadla Recaro, která i nadále vyhovují ochraně krční páteře HANS, či vícebodové bezpečnostní pásy Willans.
K dispozici je tedy skutečný silniční závoďák, ne jen auto, které si na něco takového hraje. Prodává jej Mark Donaldson, britský specialista na podobné exoty a přesnou cenu neudává. Očekávejme ale „vyšší desítky” milionů Kč, toto auto je už dnes kus historie...









Tohle Porsche 911 GT1 může být vaše. Ač skončilo třetí během závodu 24 hodin Daytony, může i na veřejné silnice
Zdroj: Mark Donaldson
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 11 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321