Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na monopostech F1 se objevila tato zvláštní „lešení”, ochrana před ptáky to není
27.2.2019 | Petr Prokopec
Řada lidí si myslí, že tyto mříže se na ef-jedničkách objevují jako ochrana před ptáky, kteří by mohli vlétnout do sání. Tak to ale není, jedná se o tzv. aerodynamické hrábě, které slouží k ladění aerodynamiky.
Již za necelé tři týdny odstartuje nová sezóna Formule 1. A momentálně se zdá, že konečně bude po letech důvod, proč zapínat televizor. Zvuk sice opětovně nebude tříštit ušní bubínky fanoušků, jako tomu bylo před moderní turbo-érou, na jeho zhrubnutí zejména v nižších otáčkách však došlo. Kromě toho proběhla nemalá rošáda mezi jezdci a ve výsledku i mezi týmy a dodavateli motorů. McLaren skončil s Hondou a nově vyráží do boje s Renaultem, zatímco Red Bull naopak užívá japonskou jednotku místo té francouzské.
Změny tím ale rozhodně nekončí, monoposty se dočkaly i jednodušších předních a větších zadních křídel. Díky tomu bychom se měli dočkat intenzivnějších soubojů kolo na kolo, což by před obrazovky mohlo přinést mnohem více vzrušení. Šéfové týmů však z úpravy pravidel příliš nadšení nebyli, což nakonec není až tak překvapivé. Nesmíme zapomínat na skutečnost, že od roku 2021 se výrazně změní velikost kol - namísto dosavadních 13palcových ráfků dorazí 18palcové.
Jen tento krok si vyžádá revoluční přístup ke stavbě monopostu, kromě něj se navíc mluví i o změnách v motorovém prostoru. Týmy tedy budou moci zapomenout na pokračující evoluci, což v době, kdy se soustavně mluví o snižování nákladů, není zrovna logické. Sporných kroků však firma ovládající F1 udělala za krátkou dobu, co je u vesla, již tolik, že se ani nedivíme spekulacím o dalším možném odprodeji celého šampionátu.
Toto téma ale nechme stranou, místo toho se vrátíme k aerodynamice. Ta je právě pro letošek nadmíru důležitá, zjednodušené přední křídlo totiž snižuje přítlak. A jak uvedli třeba zástupci Force Indie, kteří již nový aerodynamický balíček testovali loni v létě, vůz díky němu přišel kompletně o veškerou rovnováhu. Bylo proto jasné, že žádná stáj si nenechá ujít předsezónní testování, které v těchto dnech pokračuje v Barceloně.
Na základě prozatímních výsledků se zatím zdá, že za nejkratší provaz tahá opět Williams, který sice vyměnil titulárního sponzora, ovšem první část testů stíhal jen tak tak a navíc v ní svými výkony rozhodně nezaujal. Vypadá to spíše, že letošek bude pro tuto tradiční stáj ještě horší než loňský rok. Na špičku pak nejspíše znovu zamíří Ferrari a Mercedes, střed pole ale bude neskutečně vyrovnaný - o předjíždění by tak nemusela být nouze.
Aby ovšem týmy byly maximálně konkurenceschopné, věnují se i během oněch testů dalšímu vývoji. A proto většina z nich v Barceloně namontovala na vozy „pletivo“, které mnozí považují za ochranu před ptáky, kteří by mohli auta poškodit zvenčí i zevnitř. Zní to logicky, ale realita je úplně jiná, jde o tzv. aerodynamické hrábě. Týmy je užívají k tomu, aby zjistily obtékání vzduchu kolem určité části vozu - instalovány tak mohou být kdekoliv, vpředu, vzadu i na bocích.
Součástí těchto měřicích lišt jsou sondy Kiel, jež měří tlak vyvíjený vzduchem na karoserii, stejně jako je sledováno i obtékání vzduchu okolo různých výstupků, propadlin apod. Na základě získaných dat pak týmy mohou zkontrolovat, zda reálný vůz plně odpovídá virtuálnímu monopostu ze simulací a je tak možné počítat s dobrými výsledky i ve skutečném světě. Zároveň však stáje mohou díky reálným informacím i mnohé změnit.
Nejvíce se v tomto ohledu snaží Mercedes, jehož monopost se mezi prvními předsezónními testy z minulého týdne a těmi aktuálními výrazně změnil - nové je třeba kompletní přední křídlo. Tým jej nicméně včera příliš nevyzkoušel, kvůli problémů s tlakem oleje byla stáj po většinu času v boxech. Lewis Hamilton i Valtteri Bottas tak nakonec zajeli dokonce horší čas, než jaký měl na kontě nováček George Russell z Williamsu.
Souběžně s testy F1 odstartovaly i testy Formule 2. Do kokpitu těchto monopostů tak vůbec poprvé usedl i Mick Schumacher, který ihned zazářil - včera odpoledne zajel třetí nejlepší čas. Překonal tak všechny nováčky i řadu ostřílených matadorů. V reakci na to se tak již ozvala Alfa Romeo i Ferrari s tím, že Micka možná usadí i do F1.
Jak se tedy ukazuje, spekulace o návratu jména Schumacher do vrcholné motoristické disciplíny nebyly vůbec liché. Vlastně právě naopak asi nikdo nečekal, že se vše odehraje tak rychle. Zdá se tedy, že pokud vše půjde i nadále jako na drátkách, pak Mick si předstupeň Formule 1 užije rok či maximálně dva. Otázkou tak pomalu už ani není to, zda do F1 zamíří, ale kdy a ke kterému týmu.
Monoposty F1 nastoupily k předsezónním testům ověšené jako vánoční stromek. Tzv. aerodynamické hrábě slouží k ladění obtékání vzduchu, nikoliv jako ochrana před ptáky, jak si řada lidí myslí
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- K mání je úplně poslední vyrobená Škoda s motorem vzadu, vzácný Rapid 135 RiC. Na svou výjimečnost stojí pakatel
před 4 hodinami - Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
před 5 hodinami - Muž po 40 letech tvrdé práce prodal svou firmu. Hned druhý den si koupil Ferrari, o kterém vždy snil
před 7 hodinami - Lada po 30 letech skutečně představí úplně nové SUV, nástupce legendární Nivy zamíří na vrchol nabídky
před 8 hodinami - VW i Škodě unikla data o pohybu statisíců majitelů jejich elektromobilů spojená s konkrétními lidmi, někdo o vás teď ví skoro vše
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva