Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne?

Obliba SUV a crossoverů neustále stoupá, a to docela rychle. Řada značek se do těchto segmentů vrhá snad až příliš bezhlavě. Růst bude zpomalovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne?

31.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Obliba SUV a crossoverů neustále stoupá, a to docela rychle. Řada značek se do těchto segmentů vrhá snad až příliš bezhlavě. Růst bude zpomalovat.

Automobilovým světem hýbe v posledních letech kromě downsizingu a snižování spotřeby, které se děje spíše na papíře, ještě jeden fenomén - obliba SUV a crossoverů. Jenže jako všechno ostatní, ani tento trend nejspíš nebude trvat věčně. Někteří ho dokonce označují za bublinu, jejíž splasknutí bude bolestivé ne nepodobně „bublině dot com” z počátku milénia či finanční krizi z let 2007 a 2008. Jako například Mihnea Radu z webu Auto Evolution.

Spousta automobilek na vývoj SUV vynakládá velkou část prostředků, a to podle něj leckdy i za cenu zanedbání vývoje hatchbacků a sedanů. Ovšem, nyní tento segment trhu velmi rychlým tempem roste, toto tempo ale není udržitelné napořád. SUV a crossovery jsou v mnoha ohledech praktičtější, zejména pokud v místech, kde se pohybujete, je na údržbu silnic nahlíženo ležérněji, ale stěží si pořídí SUV úplně každý zájemce o nové auto.

V současnosti jsou zejména na luxusních SUV obrovské marže, dosahující leckdy i více než 10 %. S touto vidinou se podle Radua do segmentu crossoverů vrhají další a další automobilky. Jen málokterá značka ale umí postavit auta schopná jako Porsche a ještě méně značek může svá auta prodávat za tak vysoké ceny jako Porsche. A čím víc bude na trhu crossoverů, tím menší budou marže.

Růst trhu SUV a crossoverů se tedy nevyhnutelně v budoucnu zpomalí, jak moc, je ale zatím otázkou. Mihnea Radu mluví o prasknutí bubliny, což by znamenalo skutečně velké problémy pramenící z nenávratnosti obrovských investic a zanedbaného vývoje automobilů jiných tříd a typů.

Ale tak velká pohroma to asi nebude - spíše se podle nás dá hovořit o postupném snižování zájmu, až se poptávka srovná s poptávkou po běžnějších automobilech. A pravděpodobně to automobilky nijak výrazně na existenci neohrozí, nevidí-li v crossoverech zázračný lék na své současné problémy.


Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 1 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 06Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 2 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 10Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 3 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 09Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 4 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 08Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 5 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 12Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 6 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 13Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 7 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 14Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 8 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 16Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 9 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 18Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 10 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 22Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 11 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 24
Spousta značek je dnes posedlá crossovery (ilustrační foto, Renault Kadjar)

Zdroj: Auto Evolution

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.