Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne?
31.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Obliba SUV a crossoverů neustále stoupá, a to docela rychle. Řada značek se do těchto segmentů vrhá snad až příliš bezhlavě. Růst bude zpomalovat.
Automobilovým světem hýbe v posledních letech kromě downsizingu a snižování spotřeby, které se děje spíše na papíře, ještě jeden fenomén - obliba SUV a crossoverů. Jenže jako všechno ostatní, ani tento trend nejspíš nebude trvat věčně. Někteří ho dokonce označují za bublinu, jejíž splasknutí bude bolestivé ne nepodobně „bublině dot com” z počátku milénia či finanční krizi z let 2007 a 2008. Jako například Mihnea Radu z webu Auto Evolution.
Spousta automobilek na vývoj SUV vynakládá velkou část prostředků, a to podle něj leckdy i za cenu zanedbání vývoje hatchbacků a sedanů. Ovšem, nyní tento segment trhu velmi rychlým tempem roste, toto tempo ale není udržitelné napořád. SUV a crossovery jsou v mnoha ohledech praktičtější, zejména pokud v místech, kde se pohybujete, je na údržbu silnic nahlíženo ležérněji, ale stěží si pořídí SUV úplně každý zájemce o nové auto.
V současnosti jsou zejména na luxusních SUV obrovské marže, dosahující leckdy i více než 10 %. S touto vidinou se podle Radua do segmentu crossoverů vrhají další a další automobilky. Jen málokterá značka ale umí postavit auta schopná jako Porsche a ještě méně značek může svá auta prodávat za tak vysoké ceny jako Porsche. A čím víc bude na trhu crossoverů, tím menší budou marže.
Růst trhu SUV a crossoverů se tedy nevyhnutelně v budoucnu zpomalí, jak moc, je ale zatím otázkou. Mihnea Radu mluví o prasknutí bubliny, což by znamenalo skutečně velké problémy pramenící z nenávratnosti obrovských investic a zanedbaného vývoje automobilů jiných tříd a typů.
Ale tak velká pohroma to asi nebude - spíše se podle nás dá hovořit o postupném snižování zájmu, až se poptávka srovná s poptávkou po běžnějších automobilech. A pravděpodobně to automobilky nijak výrazně na existenci neohrozí, nevidí-li v crossoverech zázračný lék na své současné problémy.











Spousta značek je dnes posedlá crossovery (ilustrační foto, Renault Kadjar)
Zdroj: Auto Evolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nejnovější články
Už i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
před 2 hodinamiBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
před 3 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 5 hodinamiŠkoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
včeraOstré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
včera
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.15. 09:26 - Zajda
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.