Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musk výjimečně uznal, že Tesla má problém. A udělal něco, co nikdo nečekal
13.6.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tesla bývá kritizována za spoustu dílčích problémů, tím největším z pohledu jejích šancí na dlouhodobé přežití je ale neschopnost stabilně vykazovat zisk. Právě tu teď Musk řeší, masivním propouštěním.
Kvalita výroby, zacházení se zaměstnanci, nedodržování vlastních termínů. To jsou jen tři z mnoha terčů, do kterých se pravidelně trefují kritici automobilky Tesla. A obvykle právem, s jasnými fakty v ruce. Přesto od šéfa firmy Elona Muska jen zřídkakdy uslyšíte něco jako: „Ano, máte pravdu, naše auta nejsou dokonale kvalitní. Něco s tím uděláme.” Musk problémy bagatelizuje či zcela popírá a když už je ochoten alespoň neodmítat jejich existenci (což lze třeba v případě nesplněného časového termínu docela obtížně), najde si nějaké líbivé zdůvodnění proč je to vlastně výborná věc. Před pár hodinami se ale pro jednou zachoval jinak.
V e-mailu zaslaném všem zaměstnancům firmy ohlásil masivní propouštění. Firma se naráz zbaví 9 % lidí, což představuje přibližně 3 400 zaměstnanců. To je velmi neobvyklé u společnosti, která se snaží neustále růst a pokud podle vlastních slov něco nezvládá, pak je to dostatečně rychlé uspokojování poptávky. Musk to označuje jako projev „snahy snížit náklady a stát se ziskovými”, mnohem zajímavější jsou ale jeho další slova.
„S ohledem na to, že Tesla nikdy nevykázala roční zisk za celých 15 let své existence, je zjevné, že zisk není tím, co nás motivuje. Co řídí naši misi, je snaha zrychlit přesun světa k udržitelné, čisté energii, toho ale nikdy nedosáhneme, pokud se nakonec nestaneme udržitelně ziskovými. Tohle je validní a férová kritika dosavadní historie Tesly,” píše doslova Musk.
Nad prvními větami se můžeme jen pousmát, vidět Muska hovořit o férové kritice je ale vážně neobvyklé. Americký byznysmen dále dodává, že propouštění stihne téměř bezvýhradně administrativní personál, který bude náležitým způsobem kompenzován. A že by to tedy nemělo ohrozit schopnost firmy dosáhnout cílů růstu produkce Modelu 3. Povzneseme-li se ovšem nad Muskova slova, je třeba se ptát, co to celé znamená.
Je krajně neobvyklé, aby se u firmy, která nestíhá v podstatě nic tak, jak si sama původně předsevzala (nejde jen o výrobu Modelu 3, ale i prezentace a příchod dalších modelů, dílčí vylepšení techniky nebo elektroniky apod.) najednou našly tisíce lidí, kteří jsou nadbyteční do takové míry, že mohou najednou odejít a nebudou nikomu chybět. Musk hovoří o duplikaci pracovních pozic nebo lidech, kteří byli dříve potřební a už nejsou, ale tomu je těžké věřit.
Mnohem pravděpodobnější je, že Tesle teče očividně do bot tak, jak její kritici dříve avizovali. Obecně se předpokládalo, že náběh výroby Modelu 3 bude pro automobilku zlomovým okamžikem, coby cesta k „lepším zítřkům” ale bylo vnímáno plné rozjetí výroby a co nejrychlejší uspokojení veškeré poptávky. K tomu i postupně dochází, k přežití automobilky to ale nejspíše nestačí, neboť její ztráty dále jen stoupají na rekordní kvartální hodnoty. A teď si zřejmě uvědomila, že takhle to dál opravdu nepůjde a jedinou cestou k přežití je zisk.
Proto Musk hledá úspory nákladů a teď ťal do živého, skoro doslova. Jestli to k něčemu povede, nebo firma začne ke konci letošního roku bojovat o holý život, jak naznačují propočty některých analytiků, ukáže jen čas. Rok 2018 na každý pád bude zřejmě opravdu tím, který firmu „udělá nebo oddělá” a bude zajímavé sledovat další vývoj. Reakce akciových trhů na samotné propouštění jsou pozitivní, protože investoři mají rádi velké úspory nákladů coby cesty k zisku a tedy i výplatě podílu na něm...





























Ukazuje se, že Model 3 je pro Teslu skutečně zlomovým produktem. Nečekané masivní propouštění potvrzuje, že firma není zrovna v perfektní kondici a z hrobníkovy lopaty se snaží prchat i maximálními úsporami nákladů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před hodinouUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před hodinouNejprodávanější VW, který za 250 tisíc nabízí víc než Octavie, dostal úplně nový vzhled. Teď vypadá jako laciné čínské auto
před 2 hodinamiÚplně nová auta zkrachovalého Fiskeru nechali stát opuštěná na kraji silnice, teď se prodávají v aukci za směšné peníze
před 4 hodinamiMohutný úpadek nizozemského automobilového parku předem ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
včeraČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včera
Živá témata na fóru
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB