Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musk ukázal jízdu autonomní Tesly. Je to nesmysl jako to, že jsme prý zabijáci lidí
21.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Tesla chtěla ohromit svět novým Autopilotem, její video jak z pohádkové říše ale neříká vůbec nic. To už více poví arogance Elona Muska.
Před dvěma týdny Tesla oznámila, že se chystá odhalit velkou produktovou novinku. Původně se tak mělo stát už v pondělí, nakonec jsme se ale až ve v noci ze středy na čtvrtek dozvěděli, že jde o jakýsi mezikrok na cestě k plně autonomnímu řízení. O tom jsme vás pochopitelně zpravili hned záhy, není to ale jediná věc, která stojí za zmínku. Pozoruhodný je i důvod samotného zpoždění a jeho následky.
Když jsme totiž četli tiskovou informaci Tesly, kterou doprovázel jediný obrázek, říkali jsme si, co tady asi mohlo představení zpozdit - zpráva měla pár odstavců a nebyla příliš konkrétní, podobný text by jisté kde kdo z firmy složil při pondělním obědě. A protože ani samotná prezentace systému novinářům nepřinesla nic jiného než řeči, v údivu jsme zůstali i nadále. Elon M. ale záhy vše vysvětlil.
„Brzy představím video, na kterém se Tesla pohybuje skrze komplikované městské prostředí. To je to, co si vyžádalo pár dní navíc,“ uvedl včera zakladatel Tesly na svém účtu na Twitteru. Automobilka záhy skutečně vyrukovala s novým čtyřminutovým snímkem, o kterého jsme po takových průtazích čekali něco převratného.
Jenže nedočkali jsme se. Video, které Tesla vytáhla, ukazuje autonomní průjezd jejího auta říší řidičských fantazií, který s reálným světem nemá nic společného. Že „člověk je na sedadle řidiče pouze z legálních důvodů“ a veškerou činnost tedy zastane vůz sám, bychom uhádli i bez vysvětlivek, o to tu ale nejde.
Celý snímek byl natočen v kalifornském Palo Alto, kde v danou chvíli panovalo slunečné počasí, nebe bylo bez mráčku a na silnicích jste pomalu nenašli ani smítko. Navíc pruhy na vozovce nejspíše byly narýsovány nedávno a nejsou čímkoliv narušené. Plně přehledné a jasné je i veškeré další značení, což jsou ideální podmínky pro jakoukoliv formu autopilota, i tu nedotaženou. Není tedy divu, že Tesla na těchto komunikacích exceluje, neříká tím ale nic o tom, jak její Autopilot bude fungovat tam, kde jezdíte vy.
Tyto podmínky panují nejspíše jen na jednom místě světa. Ve zbytku je třeba počítat s mlhou, deštěm, sněhem, dírami či vypouklinami na vozovce, špatně narýsovanými pruhy (pokud vůbec ještě nějaké na silnici jsou), často zmatenými nebo za stromy ukrytými dopravními značkami a dalšími obstrukcemi. Pokud tedy Tesla chtěla někoho přesvědčit o svých kvalitách, měla vyrazit právě do těchto míst. Jenže to se nestalo a ukázala něco jako několik automobilek před ní - v praxi opravdu není velký rozdíl mezi nějaké auto samo jezdí po okruhu či vytyčené trase kdesi na velkém asfaltovém „plácku” či v takto vyumělkovaném „komplikovaném městském prostředí”.
Navíc ani tato odložená a tedy jistě do poslední chvíle dolaďovaná videoprezentace není dokonalé. Zajímavé jsou zejména záběry z parkoviště, kde Model X hledá místo. Jde sice o pozemek mimo běžnou vozovku, nicméně i na něm platí běžná silniční pravidla. Tedy alespoň pro řidiče z masa a kostí, nikoliv však pro Teslu. Záběry jasně ukazují, že její elektrické SUV zajede na parkoviště protisměru. Zde samozřejmě nikdo nejede, jde přeci o propagaci, nicméně si představte, že by se daný krok odehrál v reálném prostředí.
Ač tedy Tesla chtěla opětovně ohromit svět, zvedla spíše další vlnu dotazů a pochybností, jež se autonomního řízení týkají. A nebyl to jediný důvod. Na tiskové konferenci byl dán i prostor k otázkám, kde Musk dal až nepochopitelný průchod své aroganci a na zcela legitimní otázku týkající se odpovědnosti Tesly za případné nehody, reagoval mj. těmito slovy:
„Jedna věc, kterou bych chtěl zmínit a která mne upřímně znepokojuje, je míra mediální pozornosti věnovaná nehodám Autopilotu. Ta totiž zdaleka neodpovídá článkům, které by měly informovat o 1,2 milionech lidí, jež každý rok zemřou za volantem, který ovládají sami. Je to něco, co podle mne nehází na média dobré světlo. To opravdu ne.“
„Protože, a o tom byste měli skutečně důkladně přemýšlet, psaním článků, jež jsou negativní, vybízíte lidi, aby neužívali autonomní vozy. A tím je zabíjíte. Další otázka.“
Tím to tedy máme, dle Muska jsme zabijáci lidí. To je ale po videu z říše pohádek druhý nesmysl. My přece neříkáme, že asistenční systémy nedokážou pomoci eliminovat lidské chyby a učinit dopravu bezpečnější, to vůbec ne. Jednak v konkrétních případech upozorňujeme na to, že ten či onen systém mohl selhat a nehodě naopak přispět, což je zcela relevantní kritika konkrétního aspektu, která míří k tomu, aby bylo dané řešení ještě lepší. V případě Tesly je tu ale ještě druhý problém.
Automobilka nabízí systém se zmatečným názvem, který si kontrolu nad vozem ponechá i po několik minut, přitom nezvládá spoustu obyčejných situací. Řidičům tak nabízí falešný pocit bezpečí, který může nehodám znovu přispět, než jim zabránit. Snažíme se docílit toho, aby systém Tesly pomáhal a jen pomáhal, což dnes nedělá. Celková pozitivní bilance je možná pozitivní věc, ale stačí to, že umře pět lidí místo deseti, když by nemusel umřít také nikdo? Mince Autopilotu Tesly má dvě strany a kritikou té špatné lidi nezabíjíme. Naopak se snažíme výrobce přimět k tomu, aby je svými přílišnými ambicemi nepomáhal zabíjet sám.
Abychom ale nekončili v tak negativním duchu, musíme dodat, že výhled do budoucna se zdá být pozitivním. Souprava osmi kamer, dvanácti ultrazvukových senzorů a čelního radaru by skutečně již mohla stát u počátku plného autonomního řízení. Nyní již Tesla musí „pouze” dovyvinout software, který dokáže veškerá data zpracovat a auto skutečně odřídit bez ohledu na okolnosti. Jak je ale vidno z jejího prezentačního videa, které si můžete pustit níže, je dnes na cestě vedoucí k něčemu takovému stále na jejím začátku...







Nové video ukazující schopnosti Tesly Model X mělo ohromit svět...
...nicméně povšimnout si můžete nejen optimálních podmínek, jenž panují snad jen v Palo Alto, ale také jistých prohřešků...
Musk tak nakonec dal průchod své aroganci a místo převzetí odpověnosti obvinil média ze zabíjení lidí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
včeraŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva