Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musk říká, že ceny aut se spalovacími motory se zhroutí, varuje před jejich koupí
14.2.2020 | Petr Prokopec
Šéf Tesly předpovídá, že benzínová a dieselová auta se už v nejbližších letech s hodnotou posunou blízko k nule. Pokud ale bude vše probíhat tak, jak se teď plánuje, bude vývoj opačný.
Jaká je budoucnost aut se spalovacím motorem? Na tuto otázku aktuálně neexistuje jednoznačná odpověď a vždy bude záležet, komu ji položíte. V případě Elona Muska však jeho názor nepřekvapí. Šéf Tesly autům se spalovací jednotkou věští už v nejbližší budoucnosti velký propad hodnoty, v tomto případě ale do středu terče velmi pravděpodobně nemíří.
Musk s tímto tvrzením přišel v reakci na jeden z příspěvků na Twitteru. Zjevný příznivec automobilky z Fremontu se na sociálních sítích zaradoval z toho, že Velká Británie možná od roku 2035 zakáže prodej aut se spalovacím motorem. To je dle něj jasný důkaz toho, že elektromobily jsou globálně udržitelným řešením a jen blázen by si tedy po roce 2025 koupil benzinový či dieselový vůz. Prý jeho hodnota bude zakrátko nulová.
Přesně s tímto komentářem Musk souhlasí a považuje jej za cennou radu pro všechny, kdo se chystají koupit nový vůz. Podle ně se ceny aut se spalovacími motory doslova zhroutí. Měli byste se ale této rady držet? To záleží na charakteru a rozsahu oněch zákazů, pokud ale nepřijde absolutní a plošný zákaz aut se spalovacími motory napříč minimálně celým kontinentem, pak jednoznačně nikoli.
Jediným faktem v tuto chvíli je, že přirozená poptávka po elektrických autech je minimální, ta se spalovacími jsou nadále silně preferovaná. Pokud nedojde k průlomu ve vývoji akumulátorů, který by z elektromobilů udělal přinejmenším stejně praktické a drahé vozy, nic se na to nezmění ani za několik dekád. Umělé regulace trhu situaci změnit mohou, jak jsme ale zmínili, musely by být velmi plošné.
Velká Británie v tuto chvíli uvažuje pouze o zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory, což by cenu ojetin poslalo jen výše - zájem o ně bude přetrvávat a umělé omezení nabídky nových vozů nemůže mít jiný efekt. I kdyby se ale Velká Británie, Norsko nebo kdokoli jiný rozhodli pro absolutní zákaz spalovacích motorů, pořád tu bude dost jiných trhů, na které půjde ojetá auta vyvézt a utržit za ně podobné peníze jako dnes. Pokud tedy nezůstane jediným otevřeným trhem třeba Česká republika, ta by pochopitelně všechny ojetiny Evropy nevstřebala.
Jen absolutní a celoevropský zákaz konvenčních aut by z nich udělal bezcenný šrot, ale může si takové omezení politická reprezentace dovolit? Máme pocit, že nikoli, hněv lidí, které připravila o hodnotu investice do vlastní mobility by ji dostal od kormidla.
Dnešní pohled na ceny ojetin naznačuje, že se zachováním hodnoty elektrických aut to skutečně není tak žhavé. Například ojeté Nissany Leaf z druhé nebo třetí ruky nejsou v prodeji za hubičku, devět let starý japonský elektromobil k mání za zhruba 175 tisíc korun. Za stejně starý Nissan Qashqai pak dáte o nějakých 25 000 Kč méně. To zní jako dobrý výsledek pro Leaf, jenže ten na počátku minulé dekády stál jako nový okolo 800 tisíc korun, zatímco Qashqai jste mohli pořídit od 349 tisíc korun, přičemž za 550 tisíc Kč bylo k mání vrcholné provedení Tekna 2,0i. Znamená to tedy, že ztráta hodnoty minimálně u tohoto SUV je relativně i absolutně výrazně nižší, než je tomu u elektromobilu téže značky.
Pokud dojde k omezením na straně prodeje nových aut, pak počítáme s tím, že nůžky se budou jen rozvírat. Zákazníci s omezeným rozpočtem nebo specifickými potřebami v podobě vysokých denních nájezdů nebudou mít na trhu nových vozů po čem sáhnout a ceny ojetin vyženou vysoko.
Musk je příliš chytrý na to, aby si toho nebyl vědom, a tak místo reflexe reality kope spíše za vlastní tábor a cenu akcií Tesly. Drobnější investoři neuvědomující si věc v celé své komplexitě na to mohou slyšet a jejich hodnotu vyhnat zase o něco výše.
Elon Musk je toho názoru, že hodnota aut se spalovacím motorem půjde razantně dolů
Stávající realita je ale zatím opačná. Takový Nissan Leaf z roku 2011 si totiž dnes pořídíte skoro za stejnou sumu...
...jako podobně starý Qashqai. Jeho původní cena však oproti elektrickému hatchbacku skoro poloviční
Zdroj: Elon Musk@Twitter
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 01:22 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch