Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musk přiznal, že se Tesle nedaří, zisková nebude ještě roky. Akcie padly
16.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tesla Motors nemá být zisková ještě celou tuto dekádu. A už teď ztrácí v Číně, prý kvůli infrastruktuře.
Elon Musk, zakladatel a šéf kalifornské automobilky Tesla, na detroitském autosalonu zaobaleně oznámil mimo jiné také to, že se jeho automobilce v Číně daří mizerně. Hlavní zprávou ale bylo, že Musk neočekává, že by se automobilka Tesla stala ziskovou v této dekádě. To znamená, že ještě nejméně pět dalších let bude generovat ztráty, a to i přes to, že plánovaný Model X si i jako zajíc v pytli našel údajně už více než deset tisíc zákazníků.
Hodnota akcií reagovala racionálně, což je na akcie Tesly dost neobvyklé - poklesla o jednotky procent a poprvé od května roku 2014 spadla pod hranici 200 dolarů (cca 4 700 korun) za kus. Konkrétní nejnižší hodnota byla 185,60 dolaru (4 358 Kč) za kus ve středu ráno. Po včerejší uzávěrce je hodnota jedné akcie 191,87 dolaru (4 505 Kč).
Podle optimistických odhadů ještě před rokem 2020 přijde na trh Model III, který má stát 35 tisíc dolarů (cca 821 tisíc korun). Právě tento vůz má tvořit hlavní masu prodaných výrobků Tesly, většinu z půl milionu automobilů, které chce Elon Musk do konce dekády každoročně prodat. Připomeňme, že podle odhadů vycházejících ze spolehlivých čísel britské společnosti Jato Dynamics bylo za rok 2014 registrováno cca 23 800 nových vozů Tesla, méně než dvacetina onoho půlmilionu. A že Model III podle jiných odhadů bude stát o polovinu více, než plánuje automobilka.
Čínské prodeje jsou podle Muska „o trochu slabší”, protože je v Číně obtížnější nabíjet elektromobily. Podle dostupných zpráv to však není obtížnější, je to téměř neřešitelným problémem. Existuje předpoklad, že majitelé elektromobilů budou mít nabíječku doma. Na to je nejlepší vlastní dům s garáží nebo aspoň dvorkem. Jenže takové se v Číně nejenže od 30. let nestaví, dokonce se údajně i bourají, aby bylo místo pro desítky pater vysoké věžové domy. Ty mívají několikapatrové podzemní parkovací garáže, ani v nich však nejsou nabíječky a pro ohromnou byrokracii v této komunistické zemi je údajně skutečně velký problém nabíjecí místo vytvořit.
A s veřejnými nabíjecími místy na tom v Číně nejsou o mnoho lépe. Automobilka tam má množství vlastních nabíječek, ale bývají mezi nimi vzdálenosti delší, než které zvládnete na jedno nabití, jak vyplývá z webu Tesly. Ostatní veřejně dostupné nabíječky prostě neexistují. Třebaže Wikipedie není nejlepší zdroj pro statistická data, určitý obrázek poskytne: zatímco se plánuje či staví 35 tisíc veřejných nabíječek a dalších 220 tisíc je údajně "navrženo", v činnosti jich je 100. Ne 100 tisíc, prostě stovka, a to ještě údajěn jen v rámci širšího Pekingu, jinde nejsou. I zde ale žije více než 21 milionů lidí. V Praze je dobíjecích stanic okolo dvaceti a žije tu asi 1,2 milionu lidí, navíc značné procento z nich má možnost nabíjet elektromobil doma na dvorku či v garáži. A státní podpora elektromobilů v ČR a v Číně je nesrovnatelná, zmiňme například známou loterii o registrace nových aut.
Elon Musk chtěl původně v Číně prodat 5 000 Modelů S v průběhu roku 2014. Jeho současná slova hovoří o tom, že se jeho firmě nic takového ani zdaleka nepodařilo, třebaže se to snaží maskovat za výrazy jako „trochu slabší”. Čína tedy právě z důvodu zoufale chybějící infrastruktury nejspíš nebude hlavním trhem pro Teslu, třebaže se hovoří o opaku.
Co by však automobilce skutečně mohlo pomoci jak v prodejích, tak zejména i v úspoře nákladů, je ustoupení ze snahy prodávat auta přímo zákazníkům, kterou také Elon Musk oznámil v Detroitu. To ve Spojených státech není legální a zatímco některé státy tyto praktiky Tesly posvětily a jiné jí to prostě trpí, v řadě států dostala značka striktní zákaz; z „butiků” v nákupních centrech dokonce v některých případech ani nemůže lidem auta půjčovat na testovací jízdy. Právě adaptace schématu dealerství, kterého se ve Spojených státech drží všichni ostatní výrobci, pomůže Tesle snáze expandovat.
Podle některých zdrojů však Tesla nemůže přežít bez přeprodeje emisních kreditů, které si od ní kupují automobilky nenabízející elektromobily. Toto je hlavní zdroj jejích příjmů. Je to na automobilku nestandardní způsob snahy o výdělek a značka za něj vděčí legislativě.
Pokud sám Elon Musk přiznává, že ani se stovkami tisíc ročně prodaných aut nebude jeho firma v zisku, značně to o konkurenceschopnosti jejích produktů vypovídá. Každopádně jsme stále zvědavi na produkční verzi Modelu X a co s akciemi či s chodem firmy udělá jeho uvedení do prodeje.
Takto vypadá síť nabíječek Tesly v Číně. Kromě těchto ale údajně v zemi téměř žádné nabíječky nejsou
A právě proto nejsou prodeje Modelu S uspokojivé
Zdroje: IBTimes.com, BusinessInsider, DailyKanban
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 6 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva