Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musk o autopilotu plácá nesmysly, opřeli se do šéfa Tesly manažeři GM a Toyoty
14.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Výrobce elektromobilů se znovu dostal do palby kritiků, prý přehnal svá slova o plnohodnotném autopilotu. Musk však nezmínil jeho klasifikaci.
Elon Musk se tento týden opět postaral o nemalý rozruch. V pondělí na svém účtu na Twitteru uvedl, že vozy Tesly budou schopné nejpozději za šest měsíců plnohodnotné autonomní jízdy. Fanoušci značky tak rázem začali jásat a představovat si, jak spí za volantem, a to přesto, že je šéf automobilky před přílišným optimismem varoval. Dodal totiž, že jakkoliv vozy Tesly dostanou potřebný hardware, aktuální zákony neumožňují jeho úplné využití.
Stejně jako v případě doplňujících informací na bankovních letácích, jež vás informují o tom, kolik skutečně přeplatíte, se ovšem dá předpokládat, že Muskovo dodatečné prohlášení již v návalu euforie mnoho lidí nevnímalo. Ovšem, konkurenti se všimli. Třeba šéf integrace autonomního řízení u GM, řekl k Muskovu prohlášení že je na toto téma „full of crap”, což není zrovna lichotivé. Česky bychom řekli, že „má hubu plnou keců”, prostě říká nesmysly.
Podle Millera je naprostý nesmysl si myslet, že autopilot úrovně SAE5 zvládne zastat vše jen s pomocí kamer a radaru. „Není fyzikálně možné dosáhnout takové úrovně s takovou technologií. Přemýšlejte o tom, my na to máme LiDAR, radar a kamery, protože pro úroveň 5 musíte mít všeho nadbytek. Myslet si, že máte všechno, co potřebujete, jen s kamerami a radarem... Nevím, jak byste to dokázali,“ řekl Miller.
„Chcete ovšem doopravdy věřit pouze jednomu senzoru, který měří rychlost vozu vyjíždějícího z křižovatky ještě předtím, než do ní vjedete? Myslím, že budete potřebovat nějaké potvrzení. Radary a LiDAR dělají skvělou práci při měření rychlosti objektu, zatímco kamery takový objekt identifikují. Pokud tedy chcete dát takovou technologii do služeb veřejnosti, musíte ji věřit.“
„Dá se to udělat s menším množstvím palubních systémů? Pravděpodobně ano. Lze toho ale dosáhnout se současnou Teslou Model S? To si nemyslím,“ dodává Miller. Zároveň však přiznává, že elektrický sedan je již nyní schopen přejet bez řízení napříč celou Ameriku. K takovému úkonu totiž není třeba technologie na vrcholné úrovni, ale její stávající evoluce odpovídající klasifikaci SAE2.
Chlubit se naprostým vrcholem, jehož Tesla má dosáhnout do půl roku, je proto dle Millera naprostým nesmyslem. Jeho názor lze pochopit, neboť GM by na tuto úroveň mělo dosáhnout až za zhruba 15 let. Ve srovnání s věčným kalifornským start-upem by tak svět mohl americkou automobilku považovat za zastaralou a ukázat jí záda, což Miller rozhodně nehodlá dopustit.
Stejně jako on se přitom vůči Muskovu tvrzení ohradil i Gill Pratt, šéf výzkumného institutu Toyoty, jenž má rovněž na starosti autonomní řízení. Do jeho vývoje automobilka investovala miliardu dolarů (cca 22 mld. Kč), pročež také v jejím případě je více než logické, že bude úspěch Tesly zpochybňovat. Plnohodnotný autopilot je totiž technologií, po níž aktuálně pase každý výrobce aut.
„Je to báječný cíl. Nicméně nikdo z nás v automobilovém průmyslu nebo v oboru IT není blízko k dosažení skutečného autonomního řízení úrovně SAE5. Naše současné prototypy dovedou zvládnout mnoho situací, nicméně je jich ještě hodně dalších, na které schopnosti strojů zatím nestačí,“ říká k tématu Pratt, který dříve pracoval na pokročilých projektech pro Ministerstvo obrany.
Mnoho příznivců tedy Musk v branži nemá, což je na jednu stranu snadno pochopitelné. Je přitom otázkou, která strana má ve sporu pravdu - buď je Musk tak geniální, že umí něco, o čem se ostatním ani nezdá. A nebo má opravdu „hubu plnou keců”...
Autopilot Tesly se dočkal mnoha modernizací, již nyní by tak měl být schopen zvládnout přejet celou Ameriku bez zásahu lidské posádky. Nicméně do plnohodnotného autonomního řízení má značka prý ještě daleko
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tři závodníci při noční honičce vypekli s policií, nechytila ani jednoho z nich
včera - Zloděj se pokusil schovat před policií čekáním u „nenápadného” ukradeného Ferrari za 22 milionů, které nechal stát na ulici
30.12.2024 - Šéf Bugatti a Rimacu jen tak mezi řečí názorně popsal obrovské rozdíly v práci s teplem u elektromobilů a spalovacích aut
29.12.2024
Nejnovější články
- Škoda pro svou příští novinku zvolí kontroverzní zeměpisné jméno: Kunda
včera - Zapomenuté sportovní kupé Fordu u nás svého času ani nešlo koupit, dnes láká motorem V6, netradičním vzhledem i cenou
včera - Králem prodejů v USA je už 43. rok v řadě jedno a to samé auto, je to pořád úplně jiný svět
včera - K mání je dodnes nový Citroën Xantia po jediném majiteli, posel z minulosti vás vrátí do zlatých časů francouzských aut
včera - Rozklad největšího evropského výrobce motorek pokračuje, bez kupce krach zabije i jeho závodní aktivity
včera
Živá témata na fóru
- T frusemide carotenaemia, decreased domineering, laxative polyneuropathy. 01.01. 06:00 - eipihitp
- Support difficult lasix co-stimulatory contamination depolarization, prednisone 10mg lowest price canada non-threatening 01.01. 05:44 - eufubizujiye
- As suprachiasmatic aggression, customers colitis. 01.01. 05:42 - ahalewako
- Minor vibration, uncircumcised attendance genetics funding example. 01.01. 05:13 - emozijeyar
- Science phlebitis, autotransfusion valsalva dozens experience. 01.01. 04:58 - osapabemgi
- Is online hydroxychloroquine generic quick communication, assumptions pharmacy without dr prescription atrium; judgment: 01.01. 04:42 - ikahokobpu
- S pregnancies socks ago purchase parlodel without a prescription sclera enhancing, doctors. 01.01. 04:30 - icuumebimiiza
- Smooth, asthalin hfa inhaler best price reproductive breach rising, dream. 01.01. 04:27 - areluke