Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musí být auto s 10st. automatem opravdu rychlejší než s 6st. manuálem?
28.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Automobilky nám říkají, že vozy s monhastupňovými automaty jsou rychlejší a úspornější. Zdá se to být logické, ale je to nutně pravda?
Není tomu tak dávno, co bylo šest stupňů pro automatickou převodovku normálem, manuály jich měly stejný počet. Pak přišly BMW a Lexus s osmikvaltem, FCA s devítikvaltem, GM s desetikvaltem a Ford dokonce s jedenáctistupňovou převodovkou. Je to k něčemu?
Říká se, že u mnohostupňových převodovek je prvních šest kvaltů pro řidiče a zbylé dva, tři nebo pět pro testy spotřeby do katalogů. U sporťáků ale není podstatná normovaná spotřeba - tedy, není podstatná pro zákazníky, úřady se na Chevrolet Camaro ZL1 dívají úplně stejně jako na Škodu Fabia. Ve skutečnosti by ale díky mnohastupňovým převodovkám mohly mít velmi krátké převodové poměry, což znamená mimo jiné lepší akceleraci.
Právě Camaro ZL1 si ale můžete objednat jak se šestistupňovým manuálem, tak i s desetistupňovým automatem. A krátké zpřevodování on má; na hraní má deset stupňů a rychloběžku potřebujete ve skutečnosti jednu, možná dvě, takže toho vývojáři využili. Bude proto na trati rychlejší než vůz se šestikvaltem?
LT4 V8 pod jeho kapotou nabídne 659 k a 880 Nm, takže nedostatek výkonu, který by musel být kompenzován větším počtem kratších rychlostí, tu rozhodně problém nebude. I tak se na tuhle otázku rozhodli odpovědět pánové z amerického MotorTrendu. Na okruhu Big Willow ve Willow Springs vedle sebe postavili Camaro ZL1 s manuálem i automatem. Do obou sedl Randy Pobst a pořádně je prohnal. Nebudeme vás napínat, manuální převodovka zvítězila.
Jistě, Pobst jel na trati, kterou zná naprosto dokonale, ovšem to platilo pro obě auta stejně. Je to profesionální závodník a za volantem opravdu umí. Navíc je to řidič ze staré školy, takže ovládání manuálu včetně přesných meziplynů zvládá na jedničku. Automat v ZL1 je navíc zcela standardní s hydroměničem, není to robotizovaný manuál nebo dvouspojka.
Rozdíl necelé tři desetiny vteřiny na trati dlouhé 4 km není velký. Přesto ukazuje, že dnešní obvyklé tvrzení, že manuál je určen pro jen hračičky a automat pro opravdové rychlíky, je založeno na špatné premise. Jde jen o to, jak dobrý je řidič samotný. Umí-li dobře řadit a současně umí dostatečně dlouho udržet pozornost, neexistuje důvod, aby byl automat rychlejší.
Minimálně u Camara ZL1 tomu tak je a není to jediný důvod, proč si pustit níže přiložené video. Zkoumá především vůz jako takový a zdá se být opravdu tak zajímavým, jak ho prezentuje sám Chevrolet. Ten už dříve říkal, jak rychlý je na Nordschleife a exceloval i v tomto testu. Na silnici je prý velmi dobře použitelný a na okruhu Big Willow - ať už s automatem nebo ne - šlo o jedno z nejrychlejších silničních aut, která tam Motor Trend kdy testoval...









Představa, že verze s automatem o výrazně větším počtu rychlostních stupňů musí být rychlejší, je zjevně mylná. Je ale třeba dodat, že Pobst umí s manuálem jako málokdo...
Zdroj: Motor Trend
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 2 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 4 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 5 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 7 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB