Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Motory F1 V6, V8, V10 a V12 společně na videu. Znějí lépe než současná turba
1.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Úřadující šampión Sebastian Vettel označuje zvuk současné F1 jako „shit“, Nikimu Laudovi se ale líbí. Kdo z nich je blíže pravdě?
Za námi jsou dva závody nového ročníku Formule 1 a zřejmě nikdo již nepochybuje, že stávající přeplňované pohonné jednotky rozhodně nezní tak působivě jako předchozí atmosférické osmi- či desetiválce. Ani se tedy nedivíme pořadatelům australské Velké ceny, že zvažují žalobu na FIA - stávající divadélko totiž rozhodně není tak zajímavé jako to, co se u protinožců odehrávalo před rokem. Stejně tak se nikdo nemůže zle dívat na úřadujícího mistra světa Sebastiana Vettela, že tóny produkované přeplňovanou Vé-Šestkou označil jako „shit sound“.
Je přitom otázkou, zda a kdy se dočkáme zlepšení, po kterém kromě celého fanouškovského světa volá i principál F1 Bernie Ecclestone. Stejně jako je sporné, zda dané řešení bude uspokojivé, zvláště pak pro samotné týmy. Dosud testované systémy totiž zhoršují chování vozu či snižují jeho výkon. Podle Bernieho by tak ve hře klidně mohl být i návrat atmosférických osmiválců.
Tato varianta je ale podle nás spíše nepravděpodobná, ostatně i automobilky by musely přiznat, že při vývoji udělaly chybu. To ostatně jen potvrzuje přiložené video. Kromě dvanáctiválců, desetiválců a osmiválců se na něm totiž prohánějí i monoposty Ferrari 126 C2 poháněné rovněž přeplňovanými šestiválci. Ty přitom nabízely nižší objem i menší počet otáček - a přesto zněly lépe než ty moderní.
Jen toto přiznání ovšem Bernieho plány nehatí. Ve hře je rovněž účast mnoha automobilek. Bez příchodu přeplňovaného šestiválce by totiž o svém návratu vůbec neuvažovala Honda, přičemž takový Renault již dříve naznačoval, že touží po větším propojení monopostů F1 a svých silničních vozů a tedy menším objemu i počtu válců.
Návratu atmosférických motorů se tedy spíše nedočkáme, na nějaké umělé zlepšení zvuku by ale dojít mělo. Takový jezdec Lotusu Romain Grosjean totiž naznačuje, že zhruba po první třetině sezóny by otáčky měly stoupnout ze stávajících 12 až 13 tisíc na 14 000 ot./min. A také tím by tóny vyluzované výfukem měly být hutnější, i když samo o sobě to stačit nebude.
Zajímavou perličkou je pak fakt, že i přes odpor prakticky celého světa mají přeplňované pohonné jednotky své zastánce. Takový Adrian Sutil totiž prohlašuje, že zní mnohem příjemněji než jekot předchozích osmiválců. Chválou pak nešetří ani Niki Lauda, v jeho případě lze ale důvod nadšení vysledovat - právě Mercedes dva úvodní závody sezóny vyhrál...
Zdroj: WorldCarFans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 2 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 08:14 - Stepan
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins