Motory F1 V6, V8, V10 a V12 společně na videu. Znějí lépe než současná turba

Úřadující šampión Sebastian Vettel označuje zvuk současné F1 jako „shit“, Nikimu Laudovi se ale líbí. Kdo z nich je blíže pravdě?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Motory F1 V6, V8, V10 a V12 společně na videu. Znějí lépe než současná turba

1.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Motory F1 V6, V8, V10 a V12 společně na videu. Znějí lépe než současná turba

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Úřadující šampión Sebastian Vettel označuje zvuk současné F1 jako „shit“, Nikimu Laudovi se ale líbí. Kdo z nich je blíže pravdě?

Za námi jsou dva závody nového ročníku Formule 1 a zřejmě nikdo již nepochybuje, že stávající přeplňované pohonné jednotky rozhodně nezní tak působivě jako předchozí atmosférické osmi- či desetiválce. Ani se tedy nedivíme pořadatelům australské Velké ceny, že zvažují žalobu na FIA - stávající divadélko totiž rozhodně není tak zajímavé jako to, co se u protinožců odehrávalo před rokem. Stejně tak se nikdo nemůže zle dívat na úřadujícího mistra světa Sebastiana Vettela, že tóny produkované přeplňovanou Vé-Šestkou označil jako „shit sound“.

Je přitom otázkou, zda a kdy se dočkáme zlepšení, po kterém kromě celého fanouškovského světa volá i principál F1 Bernie Ecclestone. Stejně jako je sporné, zda dané řešení bude uspokojivé, zvláště pak pro samotné týmy. Dosud testované systémy totiž zhoršují chování vozu či snižují jeho výkon. Podle Bernieho by tak ve hře klidně mohl být i návrat atmosférických osmiválců.

Tato varianta je ale podle nás spíše nepravděpodobná, ostatně i automobilky by musely přiznat, že při vývoji udělaly chybu. To ostatně jen potvrzuje přiložené video. Kromě dvanáctiválců, desetiválců a osmiválců se na něm totiž prohánějí i monoposty Ferrari 126 C2 poháněné rovněž přeplňovanými šestiválci. Ty přitom nabízely nižší objem i menší počet otáček - a přesto zněly lépe než ty moderní.

Jen toto přiznání ovšem Bernieho plány nehatí. Ve hře je rovněž účast mnoha automobilek. Bez příchodu přeplňovaného šestiválce by totiž o svém návratu vůbec neuvažovala Honda, přičemž takový Renault již dříve naznačoval, že touží po větším propojení monopostů F1 a svých silničních vozů a tedy menším objemu i počtu válců.

Návratu atmosférických motorů se tedy spíše nedočkáme, na nějaké umělé zlepšení zvuku by ale dojít mělo. Takový jezdec Lotusu Romain Grosjean totiž naznačuje, že zhruba po první třetině sezóny by otáčky měly stoupnout ze stávajících 12 až 13 tisíc na 14 000 ot./min. A také tím by tóny vyluzované výfukem měly být hutnější, i když samo o sobě to stačit nebude.

Zajímavou perličkou je pak fakt, že i přes odpor prakticky celého světa mají přeplňované pohonné jednotky své zastánce. Takový Adrian Sutil totiž prohlašuje, že zní mnohem příjemněji než jekot předchozích osmiválců. Chválou pak nešetří ani Niki Lauda, v jeho případě lze ale důvod nadšení vysledovat - právě Mercedes dva úvodní závody sezóny vyhrál...

Zdroj: WorldCarFans

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.