Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Motorsport už auta neprodává, investice do něj jsou vyhozené peníze
13.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Říká to Bob Lutz, významný manažer mnoha automobilových firem. Neinvestoval by už do žádných monopostů, seriálů sedanů ani NASCARu.
„V dnešní době bych jako automobilka neutrácel peníze za automobilové závodění,” říká Bob Lutz, někdejší člen nejvyššího vedení gigantů jako General Motors, BMW, Ford či Chrysler. Motorsport podle něj nestojí za hromady peněz, které na něj automobilky vynakládají a nepřináší žádný efekt. Jako marketing už prý zkrátka nefunguje.
„Přístup 'vyhrajete v neděli, prodáte v pondělí' nefungoval už pro Pontiacy Grand Prix a Monte Carlo s šestiválcovými motory,” uvedl ve svém sloupku v magazínu Road & Track. „Rozhodně bych neinvestoval do Formule 1 ani do žádného seriálu monopostů, do DTM, seriálů sedanů a už vůbec ne do NASCAR,” pokračoval Lutz. Dost často se podle něj peníze na marketing utrácely na motorsport, protože si střední manažeři užívali návštěv závodních tratí, setkání s jezdci a rautů.
Zejména v případě NASCARu je veškerá mediální pozornost věnovaná zejména závodníkům, nikoliv strojům, které pilotují, uvádí dále Lutz. A pro někoho, kdo není fanouškem tohoto sportu, jsou si tato auta dost podobná a snad ani nemusíme připomínat, že se sériovými auty nemají společného vůbec nic až na logo výrobce na různých místech karoserie.
Podobně také s formulemi nemají silniční auta mnoho společného, pokud se tedy nebavíme o silničních autech typu LaFerrari, která si nemůžete koupit ani pokud máte peněz třikrát dostatek, když si Ferrari usmyslí, že vám ho neprodá. A v případě některých týmů už ani nevíte, jaké firmy za jejich auty stojí, pokud se o tento sport skutečně nezajímáte. Lotus není Lotus, Caterham není Caterham a Marussia jako výrobce zkrachovala dříve než jako formulový tým. A znáte automobilku Red Bull? Ne, tahle firma vyrábí limonády.
Bob Lutz nicméně připouští, že závodění před veřejností vykreslovalo pokrok, kterého ta či ona automobilka dosáhla, zejména v případě aerodynamiky, motorů, brzd a pneumatik. To ale platilo v raných érách motorsportu, zejména pak v dřívější Formuli 1, kdy proti sobě mohly soutěžit rozdílné technologické přístupy. Například mohli výrobci sáhnout po 4,5litrových atmosférických motorech nebo 1,5litrových turbech. Zejména díky tomu není třeba diskutovat o tom, že například Porsche získalo ohromnou reputaci jen na poli automobilového sportu a podobně Mercedes, Ferrari, Maserati a Lotus vděčí za mnohé ze svého současného image právě úspěchům v závodění.
Všechno to se ale stalo právě v dobách, kdy závodění bylo opravdu konkurenční, kdy byla povolena rozličná řešení a auta nebyla téměř identická. Důraz byl kladen i na vítězící techniku, nikoli jen na krmení diváků vším tím cirkusem. A zejména v tomto bodě s Lutzem nemůžeme nesouhlasit.
Pro úplnost dodejme, že Bob Lutz stojí mimo jiné za Fordem Sierra, BMW řady 3 nebo Dodgem Viper. Dnes vlastní společnost s názvem Lutz Communications a je generálním ředitelem Via Motors, firmy, která se specializuje na přestavby pick-up trucků General Motors na hybridy, třebaže byl v minulosti spíše skeptický v otázce změn klimatu.
Bob Lutz (ilustrační foto)
Zdroj: Road and Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před hodinou - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 3 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 4 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 6 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 10:58 - Truck Daškam
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- vyber motorky 11.02. 07:41 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.