Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru

Motorem roku je letos hybrid v BMW i8 s tříválcem v hlavní roli. Litrový EcoBoost je těsně druhý a anketa je menší fraškou jen o malý kousek.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru

18.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Motorem roku je letos hybrid v BMW i8 s tříválcem v hlavní roli. Litrový EcoBoost je těsně druhý a anketa je menší fraškou jen o malý kousek.

Tři roky jsme měli mezinárodní anketu Motor roku za frašku, postavenou na laboratorních testech spotřeby a papírových údajích, nikoliv reálné použitelnosti motoru, jeho projevu, kultivovanosti a podobných kvalitách. Tři roky za sebou vyhrál litrový EcoBoost od Fordu. Letos tomu tak není, třebaže jen těsně. A třebaže na prvním místě je také o obdobném základu od firmy, která umí udělat podstatně lepší motory s dvojnásobným počtem válců.

Letošním vítězem ankety Motor roku se vlastně stává nikoliv motor, ale pohonné ústrojí, složené ze spalovacího 1,5litrového tříválce a elektromotoru v útrobách BMW i8. Je hořce úsměvné, že v této anketě v minulosti mnohokrát zářil motor 3,2 R6 od divize M stejného výrobce, jedna z nejlepších pohonných jednotek všech dob, která by svým projevem, efektivitou, zvukem a mnoha dalšími faktickými kvalitami strčila i většinu letošních vítězů do kapsy. Vážně někdo chce tyhle dvě pohonné jednotky srovnávat, dávat jim tutéž cenu?

Fordí EcoBoost skončil se ztrátou pouhých sedmi bodů na druhém místě a třetí je 1,2litrový tříválec koncernu PSA. Zas o tolik méně tedy tahle anketa letos fraškou není - je to defilé motorových z nouze ctností, které existují jen a pouze kvůli lepší schopnosti obstát v testu normované spotřeby resp. emisí CO2. Jak si vedou takové motory v praxi, víme dobře. Uživatelsky opravdu uspokojivý tříválec ještě vynalezen nebyl a s ohledem na své limity těžko kdy bude.


Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 1 - motor roku 2015 01Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 2 - motor roku 2015 02

První tři místa jsou nicméně jediná, která obsadily tříválcové motory. Na čtvrtém místě vidíme 4,5litrový atmosférický osmiválec Ferrari 458 Italia/Speciale, o kousek níž je třílitrový přeplňovaný šestiválec zpod kapot BMW M3 a M4 a těsně pod ním se skví 3,8litrová twin turbo V8 značky McLaren. Výsledky, které kompletně najdete pod článkem, tedy mohou budit dojem, že existovala objednávka, aby první tři místa byla obsazena papírově „zelenými” motory, ale pak už to bylo jedno a „mohlo se volit něco normálního”.

Ovšem, pohonné ústrojí v BMW i8 je technický zajímavé a ani v našem testu nepropadlo. Nepochybujte ale o tom, že kdybychom tehdy srovnávali BMW i8 a Ferrari 458 Italia po motorové stránce, jednoznačně by vyhrál Ital. Zase tak zajímavý hybrid BMW není.

Kategorií je samozřejmě mnoho, jsou rozděleny objemem a pak tu je také třída „zeleného” motoru roku, kde BMW i8 prohrálo souboj s elektromotory Tesly Model S. V kategorii do 1 litru objemu pochopitelně zvítězil EcoBoost od Fordu, ve třídě do 1,4 litru vidíme dominanci Volkswagenu, třebaže na prvním místě je dvanáctistovka koncernu PSA. Do 1,8 litru objemu byl nejlepší zmíněný tříválec v BMW i8, následovaný osmnáctistovkou TFSI od Audi a 1,6litrovým čtyřválcem THP, který vznikl ve spolupráci BMW/PSA a je např. pod kapotou Peugeotů 208 GTi a 308 GT.

Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 3 - motor roku 2015 03Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 4 - motor roku 2015 04

Mezi motory 1,8 - 2,0 l zvítězil dvoulitr Mercedesu, který pod kapotami nejmenších AMG dává 360 koní díky přeplňování. Za zmínku tu také jistě stojí dvoulitrové TFSI od Audi, které se umístilo druhé a které se montuje i pod kapotu nové Škody Superb ve variantách o 220 a 280 koních. Třetí místo obsadil dvoulitrový dvakrát přeplňovaný diesel BMW a další vznětový motor je na místě pátém, tentokrát jednotka 2,0 TDI koncernu Volkswagen.

V kategorii od dvou do dvou a půl litru vidíme na prvním místě 2,5litrový pětiválec s přeplňováním, který se montuje pod kapotu Audi RS3 a RS Q3, kde nabídne 367, resp. 340 koní. S obrovskou ztrátou je druhý 2,2litrový diesel značky Mazda a na třetím místě vidíme 2,3litrový EcoBoost automobilky Ford, který se montuje pod kapotu Mustangu, Exploreru a Lincolnu MKC. Nechybí ani všudypřítomný, ale víc než slušný 2,1litrový diesel Mercedesu, montovaný nejen do hromady aut s trojcípou hvězdou, ale také do některých Infiniti a starších Jeepů.

Třílitrům panuje BMW se svými řadovými šestiválci o dvou turbodmychadlech, ať už ve formě 431koňové pod kapotami BMW M3 a M4, nebo v o něco slabších variantách ve strojích označených čísly 35i a 40i. Na třetím místě vidíme 2,7litrový atmosférický boxer v Porsche Boxster a Cayman, tedy motor nijak moderní - a takový, který bude nahrazen přeplňovaným čtyřválcem v blízké době. Ve třídě do 4 litrů objemu je na prvním místě 3,8litrová V8 McLarenu, na druhém je čtyřlitrové biturbo pod kapotou Mercedesu AMG GT a C 63 AMG a třetí místo opět získává Porsche, tentokrát s 3,8litrovým atmosférickým šestiválcem v 911.

Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 5 - motor roku 2015 05Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 6 - motor roku 2015 06

Značka Ferrari se objevuje i v kategorii do čtyř litrů, ale až o stupínek výš skutečně dominuje. Je to také jediná kategorie, ve které vyhrává atmosférický motor - konkrétně 4,5litr zpoza kabiny Ferrari 458 Italia/Speciale. Hned na druhém místě je 6,3litrový dvanáctiválec, který pohání Ferrari F12berlinetta a „až” třetí je 5,5litrová V8 s turbodmychadly pod kapotami větších Mercedesů 63 AMG.

I tento motor nicméně překonává 4,4litrový osmiválec v BMW M5 a M6, ve vozech, jejichž pětilitrový atmosférický desetiválec před lety vyhrával tuhle anketu celkově. Můžeme se tedy tázat, zda je nová V8 takovým krokem kupředu od oné božské V10, když nedosáhne na prvenství ani ve své třídě, natož celkově. Ale úplně stejně můžeme podrobit kritice celou anketu stejně jako v minulých letech, ptaje se, zda hybridní pohonné ústrojí s tříválcem může kdy v očích náročného zákazníka stát na roveň atmosférického desetiválce.

Tři poslední kategorie nezávislé na objemu, tedy Nový motor, Zelený motor a Výkonný motor také stojí za zmínku. Mezi novými motory vítězí 1,5litrový tříválec s elektromotorem v BMW i8, který by svou papírovou spotřebou 2,1 litru na sto mohl být i Zeleným motorem roku - jenže tam ho předstihlo elektrické pohonné ústrojí Tesly Model S. To není tak úplně motorem v pravém slova smyslu, ale tuhle připomínku můžeme jen přidat ke spoustě dalších, které k této anketě máme. Mezi výkonnými motory vítězí 4,5litrová V8 ve Ferrari 458 před čtyřlitrem z Mercedesu AMG GT a 3,8litrovým boxerem Porsche.

Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 7 - motor roku 2015 07Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 8 - motor roku 2015 08

Ovšem, lepších kandidátů na celkové vítězství bychom z tohoto výběru našli jistě několik - nabízí se třeba onen téměř dokonalý osmiválec z Ferrari 458. Jenže čteme-li, že i8 je „superauto budoucnosti, které je dostupné dnes,” že je „progresivní, emotivní a odpovědné k životnímu prostředí”, je jisté, že papírová spotřeba 2,1 l/100 km hrála dost velkou roli. Co na tom, že se kolegovi v testu na reálných silnicích povedlo jezdit rozumným stylem leda za 5 - 7 litrů.

Vlastně bychom měli být rádi, že testy spotřeby jsou pro všechna auta úplně stejné, ať sedíte v BMW i3 nebo i8, protože pak budou moci existovat rychlá sportovní auta, třebaže budou hybridní. K triu LaFerrari/918/P1 také spousta lidí vzhlíží a jsou to také hybridy. A nereálnost papírové spotřeby, se kterou nový cyklus měření asi zas tolik neudělá, přijmout jako status quo. „Doprava budoucnosti může být velmi vzrušující,” končí komentář k vítězi Motoru roku. My bychom ale byli raději, kdyby anketa uvozená číslovkou 2015 hledala vzrušující současnost...

Kompletní přehled výsledků ankety Motor roku 2015

Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 9 - motor roku 2015 01Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 10 - motor roku 2015 02Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 11 - motor roku 2015 03Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 12 - motor roku 2015 04Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 13 - motor roku 2015 05Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 14 - motor roku 2015 06Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 15 - motor roku 2015 07Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 16 - motor roku 2015 08Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 17 - motor roku 2015 09Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 18 - motor roku 2015 10Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 19 - motor roku 2015 11Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 20 - motor roku 2015 12
Mezi kompletními výsledky by se dali najít lepší kandidáti na celkové prvenství, ale když výrazně zohledňujete papírovou spotřebu...

Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 21 - motor roku 2015 bmw i8 01Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 22 - motor roku 2015 bmw i8 02Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 23 - motor roku 2015 bmw i8 03
Pohonné ústrojí BMW i8 je pro letošek Motorem roku

Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 24 - Test BMW i8 2014 001Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 25 - Test BMW i8 2014 002Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 26 - Test BMW i8 2014 003Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 27 - Test BMW i8 2014 004Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 28 - Test BMW i8 2014 005Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 29 - Test BMW i8 2014 006Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 30 - Test BMW i8 2014 007Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 31 - Test BMW i8 2014 008Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 32 - Test BMW i8 2014 009Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 33 - Test BMW i8 2014 010Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 34 - Test BMW i8 2014 011Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 35 - Test BMW i8 2014 012Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 36 - Test BMW i8 2014 013Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 37 - Test BMW i8 2014 014Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 38 - Test BMW i8 2014 015Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 39 - Test BMW i8 2014 016Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 40 - Test BMW i8 2014 017Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 41 - Test BMW i8 2014 018Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 42 - Test BMW i8 2014 019Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 43 - Test BMW i8 2014 020Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 44 - Test BMW i8 2014 021Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 45 - Test BMW i8 2014 022Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 46 - Test BMW i8 2014 023Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 47 - Test BMW i8 2014 024Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 48 - Test BMW i8 2014 025Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 49 - Test BMW i8 2014 026Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 50 - Test BMW i8 2014 027Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 51 - Test BMW i8 2014 028Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 52 - Test BMW i8 2014 029Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 53 - Test BMW i8 2014 030Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 54 - Test BMW i8 2014 031Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 55 - Test BMW i8 2014 032Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 56 - Test BMW i8 2014 033Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 57 - Test BMW i8 2014 034Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 58 - Test BMW i8 2014 035Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 59 - Test BMW i8 2014 036Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 60 - Test BMW i8 2014 037Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 61 - Test BMW i8 2014 038Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 62 - Test BMW i8 2014 039Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 63 - Test BMW i8 2014 040Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 64 - Test BMW i8 2014 041Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 65 - Test BMW i8 2014 042Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 66 - Test BMW i8 2014 043Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 67 - Test BMW i8 2014 044Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 68 - Test BMW i8 2014 045Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 69 - Test BMW i8 2014 046Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 70 - Test BMW i8 2014 047Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 71 - Test BMW i8 2014 048Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 72 - Test BMW i8 2014 049Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 73 - Test BMW i8 2014 050Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 74 - Test BMW i8 2014 051Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 75 - Test BMW i8 2014 052Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 76 - Test BMW i8 2014 053Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 77 - Test BMW i8 2014 054Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 78 - Test BMW i8 2014 055Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 79 - Test BMW i8 2014 056Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 80 - Test BMW i8 2014 057Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 81 - Test BMW i8 2014 058Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 82 - Test BMW i8 2014 059Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 83 - Test BMW i8 2014 060Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 84 - Test BMW i8 2014 061Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 85 - Test BMW i8 2014 062Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 86 - Test BMW i8 2014 063Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 87 - Test BMW i8 2014 064Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 88 - Test BMW i8 2014 065Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 89 - Test BMW i8 2014 066Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 90 - Test BMW i8 2014 067Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 91 - Test BMW i8 2014 068Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 92 - Test BMW i8 2014 069Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 93 - Test BMW i8 2014 070Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 94 - Test BMW i8 2014 071Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 95 - Test BMW i8 2014 072Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 96 - Test BMW i8 2014 073Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 97 - Test BMW i8 2014 074Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 98 - Test BMW i8 2014 075Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 99 - Test BMW i8 2014 076Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 100 - Test BMW i8 2014 077Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 101 - Test BMW i8 2014 078Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 102 - Test BMW i8 2014 079Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 103 - Test BMW i8 2014 080Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 104 - Test BMW i8 2014 081Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 105 - Test BMW i8 2014 082Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 106 - Test BMW i8 2014 083Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 107 - Test BMW i8 2014 084Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 108 - Test BMW i8 2014 085Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 109 - Test BMW i8 2014 086Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 110 - Test BMW i8 2014 087Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 111 - Test BMW i8 2014 088Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 112 - Test BMW i8 2014 089Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 113 - Test BMW i8 2014 090Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 114 - Test BMW i8 2014 091Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 115 - Test BMW i8 2014 092Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 116 - Test BMW i8 2014 093Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 117 - Test BMW i8 2014 094Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 118 - Test BMW i8 2014 095Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 119 - Test BMW i8 2014 096Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 120 - Test BMW i8 2014 097Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 121 - Test BMW i8 2014 098Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 122 - Test BMW i8 2014 099Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 123 - Test BMW i8 2014 100Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 124 - Test BMW i8 2014 101Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 125 - Test BMW i8 2014 102Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 126 - Test BMW i8 2014 103Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 127 - Test BMW i8 2014 104Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 128 - Test BMW i8 2014 105Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 129 - Test BMW i8 2014 106Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 130 - Test BMW i8 2014 107Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru - 131 - Test BMW i8 2014 108
BMW i8 (zde v našem testu) úplně nejhorší možnou volbou, k nejlepší má ale ještě dále

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.