Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Motor roku 2012: další anketa jen k smíchu, vítězí 1,0 EcoBoost
13.6.2012 | Petr Miler, Walter Kraft | Přidat příspěvek
Jestli existuje agregát, který by se neměl dočkat žádného ocenění, pak je to válců zbavený turbomotor. Právě proto vyhrál po loňsku i letos.
Ankety „cokoli roku” stále více začínají připomínat návod na to, co si určitě nekoupit. Je paradoxem, že nejvíce serioznosti lze nakonec spatřovat kdysi v legračních žebříčcích jako gay auto roku, neboť k nim jejich strůjci pořád přistupují alespoň se seriozním úmyslem vyhlásit za vítěze něco, co se té či oné skupině zákazníků skutečně bude zamlouvat. Naopak porotci anket jako je Auto roku (COTY) nebo Motor roku (IEOTY) jdou evidentně stále více na ruku dobovým ideálům, které v praxi pro zákazníky nepředstavují nic, co by si zasloužilo podobné posvěcení.
Jak jinak hodnotit výsledky loňské ankety motor roku, mezi nimiž jasně zazářil dvouválec od Fiatu, v kontextu s naší pozdější zkušeností? Nebo co říci na adresu loňského vítěze Auta roku, Nissanu Leaf, který už ani Nissan nechce moc prodávat? Nebo k letošnímu vítězi Opelu Ampera, který se v našem testu, jenž brzy vydáme, ukázal být jen hračkou pro pár zákazníků?
Omyly, náhody? Nezdá se, letošní anketa Motor roku, jejíž výsledky byly dnes vyhlášeny, jde totiž úplně tím samým směrem. S přehledem v ní zvítězil litrový EcoBoost od Fordu. Nic proti němu, ostatně jsme jej zatím ani nezkusili, těžko ale bude představovat lepší řešení než všechny ostatní motory z tohoto ranku - papírovou efektivitu vyměňuje za ztráty ve všech zbývajících kvalitativních oblastech, kterými motor může disponovat. Nemusíte jej poznat, abyste věděli, že tříválec nelze vyvážit, že motor s litrovým objemem a výkonem 125 koní nemůže mít optimální charakter ani okamžité odezvy, nebo že nemůže podávat vyšší výkon efektivně. Je zkrátka ztělesněním obrovských kompromisů učiněných ve snaze dosáhnout co nejnižší papírové spotřeby.
V podobných anketách by měly vítězit agregáty, které představují to nejlepší možné řešení ve všech ohledech, disponují skutečnou efektivitou, kultivovaným projevem, bezvadným charakterem a briskními odezvami. Kdysi v této anketě vítězil třeba motor 3,2 R6 z těchto BMW, dnes je to litrový EcoBoost. Opravdu se mohou tyto jednotky ve všech zmíněných směrech rovnat?
Anketa IEOTY se stejně jako mnohé podobné stala jen svým vlastním stínem, který je poplatný zájmům kde koho, jen ne zákazníků. A jako taková tím ztrácí jakoukoli vážnost.
Pohled na další pozice v celkovém přitom její obraz o moc nevylepšuje. Druhé místo TwinChargeru VW (dvakrát přeplňovaný 1,4 TSI) už nemá smysl příliš hodnotit, motor prý skončí s dožitím současných generací vozů, které jej používají (třeba Fabia RS). Třetí místo jednotky 4,5 V8 z Ferrari 458 Italia je zvláštní výjimkou, naopak čtvrté místo hybridního agregátu 1,4i s elektromotorem z Opelu Ampera je opět špatný vtip, neboť právě v této kombinaci funguje dost bídně. Pátá pozice čtyřválce N20 od BMW, který pohřbil vyspělejší atmosférické šestiválce opět těžko najde naše zastání, šestá jedna-šestka od BMW a PSA používaná mj. v Mini John Cooper Works a v dalších vozech nikoli jako projev downsizingu by naopak mohla zamířit i výše.
Zbylé pořadí si prohlédněte sami na následujících řádcích, kde najdete i dílčí výsledky jednotlivých „podanket” pro rozličné motory od podlitrových až po „zelené”. Jejich relevanci zvažte sami, ztotožnění v souladu s našimi praktickými zkušenostmi ale minimálně u celkových výsledků nacházíme málokdy. Tato anketa je zkrátka jen k smíchu...
Hvězdou letošní ankety International Engine of the Year se stal litrový EcoBoost. Nás neohromí, šéf Fordu je z něj evidentně celý pryč.
International Engine of the Year 2012 - celkové výsledky
(pořadí, motor, počet bodů)
1. Ford 1,0 EcoBoost - 401
2. Volkswagen 1,4 TSI Twincharger - 288
3. Ferrari 4,5 V8 - 224
4. GM 1,4i + elektromotor (Opel Ampera, Chevy Volt) - 212
5. BMW 2,0 turbo N20 (20i, 25i, 28i)- 199
6. BMW/PSA 1,6 turbo - 162
7. BMW 3,0 turbo R6 (35i) - 160
8. BMW M 4,0 V8 (M3) - 128
9. Audi 2,5 turbo R5 - 126
International Engine of the Year 2012 - výsledky dílčích anket
Motory s objemem do 1 litru
(pro všechny další přehledy: pořadí, motor, počet bodů, na dalším řádku je uveden kompletní rozsah modelů, v nichž je ten či onen motor používán)
1. Ford 1,0 EcoBoost - 371
(Ford Focus)
2. Fiat 0,9 TwinAir - 310
(Fiat 500, 500C, Panda, Lancia/Chrysler Ypsilon, Alfa Romeo Mito)
3. Volkswagen 0,9 R3 - 262
(Volkswagen Up, Seat Mii, Škoda Citigo)
Motory s objemem od 1 do 1,4 litru
1. Volkswagen 1,4 TSI Twincharger - 337
(VW Polo, Beetle, Golf, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Sharan, Touran/Cross Touran, Passat CNG, Touran/Cross Touran CNG, Audi A1, Audi A3, Seat Ibiza FR, Alhambra, Cupra, Škoda Fabia RS)
2. Volkswagen 1,2 TSI - 179
(VW Polo, Beetle, Jetta, Touran, Golf, Golf Plus, Golf Cabriolet, Touran/Cross Touran, Audi A1, A3, Seat Ibiza, Leon, Altea/XL/Freetrack, Škoda Fabia, Roomster, Octavia, Yeti)
3. Fiat 1,4 MultiAir turbo - 160
(Fiat Abarth Punto Evo, Fiat Bravo, Alfa Romeo Mito, Giulietta, Lancia Delta)
Motory s objemem od 1,4 do 1,8 litru
1. BMW/PSA 1,6 turbo - 321
(Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Coupé/Roadster Cooper S, Mini Cooper Works, Clubman Cooper Works, Coupé/Roadster Cooper Works, Peugeot 207, 207cc, 208, 308, 308cc, 3008, 508, 5008, 308 GTI, RCZ, Citroën DS3, C4 Picasso/Grand Picasso, C5, DS5, DS5, DS3 Racing, DS4, DS4 Racing)
2. Audi 1,8 TFSI - 204
(Audi A3, A4, TT, A5, Seat Leon, Altea/XL/Freetrack, Exeo, Škoda Octavia, Superb, Yeti, VW Passat, CC)
3. Toyota 1,8 hybrid - 149
(Toyota Prius, Auris Hybrid, Lexus CT 200h)
Motory s objemem od 1,8 do 2,0 litru
1. BMW 2,0 turbo N20 - 278
(BMW 125i, 320i, 328i, 520i, Z4 20i, Z4 s Drive 28i, X1 20i, X3 20i, X1 28i)
2. Audi 2,0 TFSI - 246
(Audi A3, S3, TT, TTS, A4, A5, A6, Q3, Q5, Seat Leon FR/Cupra, Altea XL/Freetrack, Exeo, Alhambra, Škoda Octavia vRS, Superb, VW Golf GTi, Golf Cabriolet, Golf R, Scirocco, Scirocco R, Eos, Jetta, Passat, Passat CC, Touran/Cross Touran, Sharan, Tiguan)
3. BMW 2,0d biturbo - 243
(BMW 116d, 118d, 120d, 123d, 125d, 316d, 318d, 320d, 520d, 525d, X1 18d, X1 20d, X3 20d, Mini Cooper SD, Clubman Cooper SD, Countryman Cooper SD, Coupé/Roadster)
Motory s objemem od 2,0 do 2,5 litru
1. Audi 2,5 turbo R5 - 380
(Audi TT RS, RS3 Sportback)
2. Mercedes-Benz 2,1 CDI - 260
(Mercedes-Benz C, E, CLS, S, SLK, GLK)
3. Mazda 2,2 skyactiv diesel - 245
(Mazda CX-5)
Motory s objemem od 2,5 do 3,0 litru
1. BMW 3,0 biturbo R6 - 257
(BMW 1 Series M Coupé, 335is, Z4 35is)
2. BMW 3,0d triturbo R6 - 234
(BMW M550d xDrive. X5 M 50d, X6 M 50d)
3. BMW 3,0d R6 - 191
(BMW 330d, 335d, 530d, 535d, 530d GT, 535d GT, 640d, 730d, 740d, X3 30d, X3 35d, X5 30d, X5 40d, X6 30d, X6 40d)
Motory s objemem od 3,0 do 4,0 litru
1. BMW M 4,0 V8 - 292
(BMW M3 Coupé, M3 Convertible)
2. McLaren 3,8 V8 - 276
(McLaren MP4-12C)
3. Porsche 3,8 boxer - 220
(Porsche 911 991 Carrera S)
Motory s objemem nad 4,0 litru
1. Ferrari 4,5 V8 - 206
(Ferrari 458 Italia, 458 Spider)
2. BMW 4,4 biturbo V8 - 190
(BMW M5, M6 Coupé, M6 Convertible)
3. Mercedes AMG 5,5 V8 - 118
(Mercedes E AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG, S AMG, CL 63 AMG, SLK 55 AMG)
Výkonný motor roku
1. Ferrari 4,5 V8 - 171
(Ferrari 458 Italia, 458 Spider)
2. McLaren 3,8 V8 - 147
(McLaren MP4-12C)
3. BMW 4,4 biturbo V8 - 127
(BMW M5, M6 Coupé, M6 Convertible)
Zelený motor roku
1. GM 1,4i + elektromotor - 197
(Chevrolet Volt, Opel Ampera)
2. Ford 1,0 EcoBoost - 159
(Ford Focus)
3. Nissan - elektromotor - 145
(Nissan Leaf)
Nový motor roku
1. Ford 1,0 EcoBoost - 257
(Ford Focus)
2. BMW 3,0d triturbo R6 - 154
(BMW M550d xDrive, X5 M 50d, X6 M 50d)
3. Mazda 2,2 skyactiv diesel - 143
(Mazda CX-5)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
24.11.2024 - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
24.11.2024 - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
25.11.2024 - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch