Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Motor pro nové BMW M3: výsledek šokuje více, než jsme čekali
9.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
BMW se v posledních letech tradičních hodnot zrovna nedrží. S novou M3 ale podle všeho zajde ještě mnohem dál, než jsme si mysleli.
Zvykli jsme si považovat za samozřejmost nebo spíše nezbytnost, že správné Porsche má pořád stejné tvary, „špatnou“ koncepci či zapalování vlevo od volantu. Že pořádné BMW postavené podle těch nejlepších zvyklostí dostane do vínku kromě ledvinek a hofmeisterovy křivky i pohon zadních kol a zábavné chování. Nebo že stačí říct Subaru a vidíme auto s pohonem všech kol a boxerem. Tomu všemu říkáme, že patří k nejlepším tradicím konkrétní značky, po léta to vytváří její obraz, dobré jméno, značku samotnou.
Nemá to co dočinění s logikou, nemusí to dávat smysl, je to zkrátka naše vlastnost. Jsme naprogramováni k rozpoznávání znaků, které nám pomáhá orientovat se a přiřazovat kvalitativní hodnoty. A jsou to také jistoty, které si necháváme sebrat jen s velikou nechutí. Pokud někdo pochybuje, stačí vzpomenout, co se dělo, když Porsche přešlo na vodou chlazené motory nebo uvedlo SUV a později diesel. Jaké byly třeba reakce na design Chrise Bangla, „lidový“ Volkswagen Phaeton, hatchback Imprezy STI, elektrický Rolls-Royce, atd. Jistě, svět se točí pořád dál, jenže...
Zmínky související s BMW zde nejsou náhodné. Právě tato německá značka se poslední dobou stává symbolem pro zásadní změny, automobilkou, která se asi nejvíce odklání od historického dědictví a snaží se vytvořit odkazy nové, které ale vyvolávají nejkontroverznější ohlasy. Za všechno stačí jen pár příkladů - tichá bitva s Audi o pozici výrobce největšího počtu luxusních čtyřkolek, znáček M na autech, jimž ze své podstaty nelze vštěpit geny „Freude am fahren“, vyřazení atmosférického šestiválce, přeplňování benzínových motorů obecně, tříválce, elektromobily, oznámení o příštích modelech s pohonem předních kol...
Je toho spousta a jak dokládá dokument německého patentového úřadu objevený lidmi z Bimmerpost, další rozporuplnosti zřejmě přibudou. Ta poslední, o které se mluví jako o novém motoru další generace BMW M3, zřejmě bez milosti zboří rovnou dva asi nejtradičnější pilíře najednou.
Pokud zdroje blízké automobilce mluví pravdu, BMW zvažovalo pro budoucí M3 (s označením zřejmě F80) vícero motorů. V návrzích se objevil současný osmiválec o objemu 4,0 l s interním kódem S65B40 přestavěný z atmosférické na přeplňovanou verzi a mírně sníženou hranicí maximálních otáček. Parametry nejsou známy, ale říká se, že z tohoto agregátu vznikl prototyp X3 M.
Druhou alternativou byl motor N54B30, dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec s objemem 3,0 l, který byste našli pod kapotou modelu 1 M Coupé. Obecně se předpokládaly rozumné výrobní náklady, jelikož jde o sériovou jednotku a ne specialitu stavěnou oddělením M. Otázkou ale zůstávalo, jestli by bylo možné navýšit jeho výkon nad 420 koní stávající M3 při současném zachování tradiční spolehlivosti.
Ještě pravděpodobnější se jevila možnost využít twin-turbo S63B44 ze současné M5, X5 M a X6 M a rovněž ušetřit za vývoj. Tento osmiválec by měl možná o něco nižší výkon (odhadem kolem 480 až 500 koní), aby nekonkuroval svým starším a větším sourozencům, nicméně podle směru, kterým se vozy divize M ubírají, to smysl dávalo. Teď se ale objevuje nový kandidát a mnoha lidem se to asi líbit nebude.
Jak můžete vidět, ani v jednom jediném případě se nepřemýšlelo nad atmosférickým plněním, což z hlediska odezvy na plyn lze považovat za první přešlap proti tomu, co bylo v souvislosti s modelem M3 považováno za zavedené pravidlo. Jenže nákres čtvrté možnosti vyráží dech něčím jiným. Kromě toho, že odhaluje (zřejmě sekvenční) přeplňování pomocí dvou turbodmychadel, ukazuje nám též výměnu řadového šestiválce za vidlicový. Podle všeho by to měl být motor odvozený z osmiválce S63B44.
V televizi nebo rozhlase by za sdělením podobného druhu následovala dlouhá dramatická pauza, což se při psaní nenapodobuje snadno. Místo toho by mohlo být zajímavé říct si, jestli to je opravdu možné. V záznamu k patentu samozřejmě nikde není zapsáno, že jde o nový agregát pro M3, ale dokument podalo BMW a je tudíž málo pravděpodobné, že by tak činili pro potěchu z plnění šuplíků. Druhým důvodem je osobnost Dr. Kaye Seglera, který několik let vedl divizi M GmbH a letos odešel do Mini. Byl to právě on, kdo stojí za zavedením „sportovních“ SUV, přeplňování, automatů a stihl nachystat i připravovanou M5 s pohonem všech kol. Byl to právě on, kdo řekl, že „BMW se nehlásí k dogmatům“. A byl to opět on, kdo při otázce, co si myslí o přeplňovaném dvoulitru v řadě tři naznačil, že zákazníkům jistě nebude vadit, když M3 bude mít přeplňovaný třílitr. Dvoulitrový čtyřválec s turbodmychadlem v připravované trojce je pouze otázka času. Objevil se v X1 a dokonce i v řadě 5.
Jeho sdělení neslo na jednu stranu jasné poselství a rovněž nenápadně říkalo, abychom očekávali neočekávané. I proto se v poslední době o přeplňovaném šestiválci v nové M3 mocně spekulovalo a už jsme se na jeho příchod pomalu začali připravovat. Že by ale nakonec BMW mělo opustit i tradiční koncepci řadového šestiválce, to nás nenapadlo ani v nejmenším.
Proč to vlastně BMW dělá? Proč stále opouští řešení, jimiž proslulo a na které zákazníci spíše pěli ódy, než by si na ně stěžovali? Na to nedokážeme jednoznačně odpovědět - některá řešení zaplňují skuliny na trhu, jiná se snaží vejít do omezeného prostoru vytvořeného evropskými regulacemi, další ctí snižování výrobních nákladů, určitá se pak snaží oslovit jiné spektrum zákazníků než to, na které značka dlouhodobě cílila. Vysvětluje ale tohle všechno, proč musí automobilka zajít až tak daleko, aby v nové M3 - jak se nyní zdá - nezůstal kámen na kameni? Ne tak docela. Ať už je ale realita současného směřování značky jakákoli, pohledy těch, kteří vyznávají atmosférické motory nebo řadové šestiválce, do ní evidentně nezapadají.
BMW si nechalo patentovat vidlicový šestiválec se sekvenčním plněním, je tohle motor příští M3? I to je možné.
BMW M3 se až dosud spoléhalo na atmosférické motory, to příští už nebude
Zdroj: Bimmerpost
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 4 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 35 minutami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 2 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 3 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 4 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva