Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Montezemolo odchází jako král, zisky Ferrari v roce 2014 jsou opět rekordní
12.9.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Šéf Fiatu porušil zlaté pravidlo nejen byznysu - neměňte to, co funguje. Řeže si pod sebou právě teď větev?
Nemusíte mít ani trochu v lásce Lucu di Montezemola a už vůbec nemusíte souhlasit s tím, co za poslední dvě dekády provedl s Ferrari. Sice jde o výtečná sportovní auta, více než to je ale definuje aureola prestiže a výjimečnosti, která nepřitahuje v prvé řadě nadšené řidiče, ale bohaté lidi neskrývající své společenské postavení. Akcentování tohoto, pro Ferrari jinak dekády typického rysu nakonec udělalo z vozů se vzpínajícím se koníkem ve znaku nezajímavou volbu pro ty, kteří v prvé řadě touží po řidičských zážitcích.
Zmíněného lze litovat, však podrobněji se tomuto tématu budeme věnovat o víkendu. Jednu věc ale di Montezemolovi v žádném případě upřít nemůžete - z malinkaté italské automobilky udělal jednu z nejvýdělečnějších firem svého druhu vzhledem k objemu produkce. Nejvíce v tomto řekne srovnání s výkonem zbylých částí koncernu FCA, který za loňský rok prodal 4,4 milionu aut. Ferrari se na tomto číslet podílelo necelými 7 tisíci vozy, to je asi 1,5 promile produkce FCA. Jeho zisk se ale na celkovém zisku skupiny podílel 12 procenty, to mluví za vše.
Pochopitelně za to může právě orientace Montezemola na ty, kteří z pohledu běžného smrtelníka neznají cenu peněz a za držák na nápoje dají klidně 70 tisíc Kč. Puristé mohou italského manažera proklínat, rovnostáři rovnou ubíjet, racionálně uvažující ekonomové ale musí jen uznale kývnout - tohle je prostě jedna z cest, jak vydělat peníze. A i to je velké umění.
Že něco takového di Montezemolo opravdu umí, dokazují i výsledky Ferrari za první půlrok letošního roku. I když jsou stále „stiženy” omezením produkce na 7 tisíc aut ročně, jsou stejně jako loni a v prvním letošním kvartálu rekordní. Automobilka prodala 3 631 aut, méně než za prvních 6 měsíců roku 2013, přesto utržila 1,348 miliardy Eur a vykázala čistý zisk 127,6 milionu Eur (asi 3,5 miliardy Kč). Jinými slovy - Ferrari dnes vydělává asi milion na každém prodaném autě, a to je skoro o 15 procent více než loni.
Jde o skoro fenomenální úspěch a zdálo se, že pozice šéfa firmy je nedotknutelná. Však Ferrari je jedna z mála značek, která nepreferuje prodeje před exkluzivitou jako kde kdo a dokazuje, že recept je to více než dobrý. Šéfovi FCA Sergiovi Marchionnemu, jak už jistě víte, nebylo ani tohle po chuti a kupodivu pro vyštvání di Monezemola bránícího zuby nehty exkluzivitu Ferrari získal i podporu majitelů firmy, tedy dědiců Giovanniho Agnelliho. V podstatě přímý nástupce Enza Ferrariho tak u automobilky skončil a Marchionne už spřádá plány kam značku posunout.
Že s tím Montezemolo nesouhlasil tak moc, že u toho vůbec nechce být, bylo jasné už před tímto krokem a my jsme nyní zvědavi, komu dá historie zapravdu. Marchionne si totiž vzal do rukou velmi tvrdý oříšek - zbavil se někoho velmi úspěšného a chce dokázat, že svede být ještě úspěšnější, a to nejen krátkodobě. Uvidíme, jestli se zapíše historie jako génius, nebo přílišný optimista, který si pod sebou podřezal větev pilou broušenou přílišnými ambicemi...
Luca Di Montezemolo byl Ferrariho pravou rukou a po jeho smrti firmu převzal. Z ekonomického hlediska byl nesmírně úspěšný, důvěru majitelů společnosti ale nakonec přesto pozbyl a po roztržce s šéfem koncernu FCA z Ferrari odchází
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 20 minutami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před hodinou - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus