Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Montezemolo odchází jako král, zisky Ferrari v roce 2014 jsou opět rekordní
12.9.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Šéf Fiatu porušil zlaté pravidlo nejen byznysu - neměňte to, co funguje. Řeže si pod sebou právě teď větev?
Nemusíte mít ani trochu v lásce Lucu di Montezemola a už vůbec nemusíte souhlasit s tím, co za poslední dvě dekády provedl s Ferrari. Sice jde o výtečná sportovní auta, více než to je ale definuje aureola prestiže a výjimečnosti, která nepřitahuje v prvé řadě nadšené řidiče, ale bohaté lidi neskrývající své společenské postavení. Akcentování tohoto, pro Ferrari jinak dekády typického rysu nakonec udělalo z vozů se vzpínajícím se koníkem ve znaku nezajímavou volbu pro ty, kteří v prvé řadě touží po řidičských zážitcích.
Zmíněného lze litovat, však podrobněji se tomuto tématu budeme věnovat o víkendu. Jednu věc ale di Montezemolovi v žádném případě upřít nemůžete - z malinkaté italské automobilky udělal jednu z nejvýdělečnějších firem svého druhu vzhledem k objemu produkce. Nejvíce v tomto řekne srovnání s výkonem zbylých částí koncernu FCA, který za loňský rok prodal 4,4 milionu aut. Ferrari se na tomto číslet podílelo necelými 7 tisíci vozy, to je asi 1,5 promile produkce FCA. Jeho zisk se ale na celkovém zisku skupiny podílel 12 procenty, to mluví za vše.
Pochopitelně za to může právě orientace Montezemola na ty, kteří z pohledu běžného smrtelníka neznají cenu peněz a za držák na nápoje dají klidně 70 tisíc Kč. Puristé mohou italského manažera proklínat, rovnostáři rovnou ubíjet, racionálně uvažující ekonomové ale musí jen uznale kývnout - tohle je prostě jedna z cest, jak vydělat peníze. A i to je velké umění.
Že něco takového di Montezemolo opravdu umí, dokazují i výsledky Ferrari za první půlrok letošního roku. I když jsou stále „stiženy” omezením produkce na 7 tisíc aut ročně, jsou stejně jako loni a v prvním letošním kvartálu rekordní. Automobilka prodala 3 631 aut, méně než za prvních 6 měsíců roku 2013, přesto utržila 1,348 miliardy Eur a vykázala čistý zisk 127,6 milionu Eur (asi 3,5 miliardy Kč). Jinými slovy - Ferrari dnes vydělává asi milion na každém prodaném autě, a to je skoro o 15 procent více než loni.
Jde o skoro fenomenální úspěch a zdálo se, že pozice šéfa firmy je nedotknutelná. Však Ferrari je jedna z mála značek, která nepreferuje prodeje před exkluzivitou jako kde kdo a dokazuje, že recept je to více než dobrý. Šéfovi FCA Sergiovi Marchionnemu, jak už jistě víte, nebylo ani tohle po chuti a kupodivu pro vyštvání di Monezemola bránícího zuby nehty exkluzivitu Ferrari získal i podporu majitelů firmy, tedy dědiců Giovanniho Agnelliho. V podstatě přímý nástupce Enza Ferrariho tak u automobilky skončil a Marchionne už spřádá plány kam značku posunout.
Že s tím Montezemolo nesouhlasil tak moc, že u toho vůbec nechce být, bylo jasné už před tímto krokem a my jsme nyní zvědavi, komu dá historie zapravdu. Marchionne si totiž vzal do rukou velmi tvrdý oříšek - zbavil se někoho velmi úspěšného a chce dokázat, že svede být ještě úspěšnější, a to nejen krátkodobě. Uvidíme, jestli se zapíše historie jako génius, nebo přílišný optimista, který si pod sebou podřezal větev pilou broušenou přílišnými ambicemi...
Luca Di Montezemolo byl Ferrariho pravou rukou a po jeho smrti firmu převzal. Z ekonomického hlediska byl nesmírně úspěšný, důvěru majitelů společnosti ale nakonec přesto pozbyl a po roztržce s šéfem koncernu FCA z Ferrari odchází
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 4 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 7 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva