Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mizérie Tesly Model 3 na německé dálnici ukazuje, jak daleko má k současným standardům
16.6.2019 | Petr Miler
Fanoušek Tesly chtěl ukázat, jak dobře nový Model 3 zvládá provoz na Autobahnu, ukázal ale pravý opak. Na trhu neexistuje snad jediné jiné auto, které by jej technicky takto dalece nezvládalo.
Příznivci Tesly to neuslyší rádi, je ale těžké před tím zavírat oči. Vývoj aut se spalovacími motory se zejména v posledních dekádách posunul neuvěřitelně dopředu. Hlavně díky tlaku médií pramenícího ze snahy o hledání jakékoli chyby při testech, které vystavují vozy naprosto nestandardnímu zacházení, se stalo běžným, že sebeobyčejnější auto zvládá prakticky jakkoli drsnou jízdu. Nikdo si nekoupí Škodu Rapid na ježdění po okruhu, nikdo. Přesto platí, že když ji vytáhnete na nejnáročnější okruh světa, zvládá hraniční nasazení s velkým nadhledem.
To není óda na Škodu, platí to prakticky o všech autech na trhu. Poznal jsem přímo na Severní smyčce či jiných okruzích spoustu obyčejných aut od Renaultu Clio po VW Passat a zvládala je všechna, pakliže byla technicky fit. Pochopitelně ne hodiny, na to nejsou stavěná, pár kol jim ale nedělalo potíže. Potřebuje to někdo? Ne. Zlobí se někdo? Ne. A zlobil by se někdo, kdyby to tak nebylo? Zaručeně ano. Už vidím ty palcové titulky vyzdvihující, že Škoda Rapid 1,2 TSI není schopna ustát svůj výkon 110 koní. Automobilky si takovou, jakkoli nesmyslnou publicitu nemohou dovolit, a tak vytahují doslova každé auto i na zmíněnou Nordschleife, aby fungovalo jednoduše všude a nedávalo prostor ke kritice.
Samozřejmě jsme za to rádi, jakkoli je to do jisté míry zbytečné. Každý si dnes může koupit v podstatě jakékoli auto, zkusit jej přivést k hranici možností a neodejít zklamán. A pochopitelně, je tu ještě jedno místo - německé dálnice, kde rychlost není uměle omezena a znovu každé auto na trhu tu musí být schopno uhánět permanentně svou maximální rychlostí a nehnout brvou. Jakkoli to třeba s Peugeotem 208 bude praktikovat málokdo, i ten to zvládá.
Tahle pozoruhodná realita má ale jednu výjimku - Teslu. Vozy mýty opředené značky nezvládnou na Nordschleife ani jedno kolo a nejenže se nikdo nezlobí, fanoušci ji omlouvají. Na jednu stranu mají vlastně pravdu, ani Model 3 si na okruh moc lidí nepořídí, ale co ta německá dálnice? To není okruh, tam může rychle jezdit každý s cílem třeba přejet rychle při cestě na dovolenou jednu z největších zemí Evropy. Tam už by fungovat dnes standardním způsobem měla, ale nefunguje.
Přesně to předvedl na svém posledním videu Bjørn Nyland, známý norský fanoušek Tesly, který se svou Model 3 Performance vydal právě do Německa. Verze Performance by už podle svého jména měla něco takového jako rychlou jízdu v přímce zvládat levou zadní, ale omyl, ani ona ji nezvládá. Nyland je sice šťastný, že se přehřeje později než Modely S a X, ale je tohle důvod k radosti pro kohokoli, kdo nenosí trenýrky se stylizovaným T?
Nyland má navíc auto, které nemůže jet maximální rychlostí 261 km/h, je elektronicky omezeno na 233 km/h kvůli absenci jednoho aerodynamického prvku, který si pro odblokování maximálky musíte přikoupit. Ani jízdu takto přiškrcenou maximálkou ale Tesla 3 nedává - Nyland jede jednou 1, pak 30 a pak 10 sekund touto rychlostí, než vůz omezí výkon a nedovolí jet více jak 227 km/h. Po krátkém zchlazení asi dvouminutovou pomalou jízdou dovolí ještě 23 sekund jet 233 km/h a pak přijdou další omezení.
Je navíc třeba říci, že Nyland mimo chvíle jízdy na maximum jede relativně pomalu, obvykle pod 200 km/h. Auto je tedy schopno jet i oněch omezených 233 km/h jet jen po pár krátkých momentů, celé jeho video trvá přes 20 minut. K tomu je třeba dodat, že se při vysoké rychlosti klepe jak ratlík a autor se za to opakovaně omlouvá - proč, je otázkou, nevyváženými koly to prý není.
Finální poznámka - na začátku videa má Tesla 94 % baterek, po 64 km, které řidič většinou řídil pomalu a přesně 1 minutu a 4 sekundy udržoval rychlost 233 km/h, která pořád není přirozeně maximální, zůstává 49 %. Opravdu rychlou jízdou, tím spíše pokud by vůz neměl omezovač, by Model 3 ujel po Autobahnu maximálně desítky kilometrů a ještě by vás dokola nutil jet pomaleji omezováním výkonu. Pak by vás čekaly minimálně desítky minut strávené doplňováním energie, a to jen pokud bude k dispozici Supercharger
Tohle je opravdu daleko za tím, co dnes vnímáme jako normální. Můžete si koupit Octavii RS za zlomek ceny, přeletět s ní celé Německo na omezovači (zde 250 km/h) bez jakýchkoli známek únavy, ujet na nádrž okolo 300 km a doplnit ji během pár minut. Dokud tohle elektromobily nebudou umět, minimálně velká část lidí je těžko bude brát vážně. Protože... proč byste si za vyšší cenu kupovali méně, než máte dnes? Ať pro pohon auta slouží cokoli, předsudky vůči tomu či onomu druhu pohonu v tom nehrají roli.
Vskutku rozpačité představení předvedl Model 3 na Autobahnu, u aut dnes vnímáme jako normu mnohem víc
Zdroj: Bjørn Nyland@Youtube
Bleskovky
- Tesla Cybertruck explodovala před Trumpovým hotelem a zabila nejméně jednoho člověka, Musk nikdy nic takového neviděl
dnes - Tři závodníci při noční honičce vypekli s policií, nechytila ani jednoho z nich
31.12.2024 - Zloděj se pokusil schovat před policií čekáním u „nenápadného” ukradeného Ferrari za 22 milionů, které nechal stát na ulici
30.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu 28.12.2024
- Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory! 27.12.2024
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
Nejnovější články
- Jediný žijící Ferrariho syn a dědic si specifikoval další auto tak, jak pochopí jen znalí, svého otce připomíná stále víc
před 4 hodinami - I drahá Škoda Kodiaq je obětí typických „šidítek” moderních aut, všem dává na odiv, za co jste si nepřiplatili
před 5 hodinami - BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
před 7 hodinami - Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
před 8 hodinami - Ani šéf Hondy nedokázal novinářům vysvětlit, proč by se jím řízená firma měla spojit s Nissanem
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Ford obecně 01.02. 20:48 - M.Z.
- BMW Divize 01.02. 19:52 - Snowman000
- Lampárna (stěžovatelna) 01.02. 16:19 - Snowman000
- Auto pro dvě autosedačky 01.01. 16:25 - Snowman000
- VZKAZY 01.01. 14:49 - pavproch
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.01. 12:54 - Snowman000
- Detektory policejních radarů 12.31. 18:30 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 12.31. 16:43 - VS*