Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mizérie Tesly Model 3 na německé dálnici ukazuje, jak daleko má k současným standardům
16.6.2019 | Petr Miler
Fanoušek Tesly chtěl ukázat, jak dobře nový Model 3 zvládá provoz na Autobahnu, ukázal ale pravý opak. Na trhu neexistuje snad jediné jiné auto, které by jej technicky takto dalece nezvládalo.
Příznivci Tesly to neuslyší rádi, je ale těžké před tím zavírat oči. Vývoj aut se spalovacími motory se zejména v posledních dekádách posunul neuvěřitelně dopředu. Hlavně díky tlaku médií pramenícího ze snahy o hledání jakékoli chyby při testech, které vystavují vozy naprosto nestandardnímu zacházení, se stalo běžným, že sebeobyčejnější auto zvládá prakticky jakkoli drsnou jízdu. Nikdo si nekoupí Škodu Rapid na ježdění po okruhu, nikdo. Přesto platí, že když ji vytáhnete na nejnáročnější okruh světa, zvládá hraniční nasazení s velkým nadhledem.
To není óda na Škodu, platí to prakticky o všech autech na trhu. Poznal jsem přímo na Severní smyčce či jiných okruzích spoustu obyčejných aut od Renaultu Clio po VW Passat a zvládala je všechna, pakliže byla technicky fit. Pochopitelně ne hodiny, na to nejsou stavěná, pár kol jim ale nedělalo potíže. Potřebuje to někdo? Ne. Zlobí se někdo? Ne. A zlobil by se někdo, kdyby to tak nebylo? Zaručeně ano. Už vidím ty palcové titulky vyzdvihující, že Škoda Rapid 1,2 TSI není schopna ustát svůj výkon 110 koní. Automobilky si takovou, jakkoli nesmyslnou publicitu nemohou dovolit, a tak vytahují doslova každé auto i na zmíněnou Nordschleife, aby fungovalo jednoduše všude a nedávalo prostor ke kritice.
Samozřejmě jsme za to rádi, jakkoli je to do jisté míry zbytečné. Každý si dnes může koupit v podstatě jakékoli auto, zkusit jej přivést k hranici možností a neodejít zklamán. A pochopitelně, je tu ještě jedno místo - německé dálnice, kde rychlost není uměle omezena a znovu každé auto na trhu tu musí být schopno uhánět permanentně svou maximální rychlostí a nehnout brvou. Jakkoli to třeba s Peugeotem 208 bude praktikovat málokdo, i ten to zvládá.
Tahle pozoruhodná realita má ale jednu výjimku - Teslu. Vozy mýty opředené značky nezvládnou na Nordschleife ani jedno kolo a nejenže se nikdo nezlobí, fanoušci ji omlouvají. Na jednu stranu mají vlastně pravdu, ani Model 3 si na okruh moc lidí nepořídí, ale co ta německá dálnice? To není okruh, tam může rychle jezdit každý s cílem třeba přejet rychle při cestě na dovolenou jednu z největších zemí Evropy. Tam už by fungovat dnes standardním způsobem měla, ale nefunguje.
Přesně to předvedl na svém posledním videu Bjørn Nyland, známý norský fanoušek Tesly, který se svou Model 3 Performance vydal právě do Německa. Verze Performance by už podle svého jména měla něco takového jako rychlou jízdu v přímce zvládat levou zadní, ale omyl, ani ona ji nezvládá. Nyland je sice šťastný, že se přehřeje později než Modely S a X, ale je tohle důvod k radosti pro kohokoli, kdo nenosí trenýrky se stylizovaným T?
Nyland má navíc auto, které nemůže jet maximální rychlostí 261 km/h, je elektronicky omezeno na 233 km/h kvůli absenci jednoho aerodynamického prvku, který si pro odblokování maximálky musíte přikoupit. Ani jízdu takto přiškrcenou maximálkou ale Tesla 3 nedává - Nyland jede jednou 1, pak 30 a pak 10 sekund touto rychlostí, než vůz omezí výkon a nedovolí jet více jak 227 km/h. Po krátkém zchlazení asi dvouminutovou pomalou jízdou dovolí ještě 23 sekund jet 233 km/h a pak přijdou další omezení.
Je navíc třeba říci, že Nyland mimo chvíle jízdy na maximum jede relativně pomalu, obvykle pod 200 km/h. Auto je tedy schopno jet i oněch omezených 233 km/h jet jen po pár krátkých momentů, celé jeho video trvá přes 20 minut. K tomu je třeba dodat, že se při vysoké rychlosti klepe jak ratlík a autor se za to opakovaně omlouvá - proč, je otázkou, nevyváženými koly to prý není.
Finální poznámka - na začátku videa má Tesla 94 % baterek, po 64 km, které řidič většinou řídil pomalu a přesně 1 minutu a 4 sekundy udržoval rychlost 233 km/h, která pořád není přirozeně maximální, zůstává 49 %. Opravdu rychlou jízdou, tím spíše pokud by vůz neměl omezovač, by Model 3 ujel po Autobahnu maximálně desítky kilometrů a ještě by vás dokola nutil jet pomaleji omezováním výkonu. Pak by vás čekaly minimálně desítky minut strávené doplňováním energie, a to jen pokud bude k dispozici Supercharger
Tohle je opravdu daleko za tím, co dnes vnímáme jako normální. Můžete si koupit Octavii RS za zlomek ceny, přeletět s ní celé Německo na omezovači (zde 250 km/h) bez jakýchkoli známek únavy, ujet na nádrž okolo 300 km a doplnit ji během pár minut. Dokud tohle elektromobily nebudou umět, minimálně velká část lidí je těžko bude brát vážně. Protože... proč byste si za vyšší cenu kupovali méně, než máte dnes? Ať pro pohon auta slouží cokoli, předsudky vůči tomu či onomu druhu pohonu v tom nehrají roli.








Vskutku rozpačité představení předvedl Model 3 na Autobahnu, u aut dnes vnímáme jako normu mnohem víc
Zdroj: Bjørn Nyland@Youtube
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Opět trumf pro Marca Marqueze včera 20:58
- Pole Position pro Gonzaleze, 6. Salač včera 20:43
- Opět PP pro Bertelleho včera 20:23
- PP pro #93 MM včera 20:04
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda 14.3.2025
Nejnovější články
Nový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
před 17 minutamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před hodinouNěmci proklepli nejspolehlivější dostupné auto podle svých vlastních STK, kladů má na rozdávání
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraŠkoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva