Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mitsubishi je až po krk v problémech. Přiznalo, že spotřebu aut finguje už 25 let
26.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Se značkou je to opravdu nahnuté. Firma už od roku 1991 užívá metody měření spotřeby paliva svých aut, které neodpovídají patřičným normám.
Ještě před pár týdny se zdálo, že budoucnost Mitsubishi bude zářivá. Japonská značka totiž naznačovala, že hodlá plně těžit ze stávajících zákaznických trendů i stále přísnějších emisních regulí a proto hodlá svou nabídku soustředit zejména na crossovery a SUV, zvláště pak ty hybridní či elektrické. Nicméně nyní se tak automobilkou se třemi diamanty ve znaku stahují pomalu ještě větší mračna než nad koncernem Volkswagen. Důvodem jsou metody, jenž Mitsubishi použilo při měření spotřeby svých automobilů.
Dle původních informací se podvod měl týkat přibližně 625 tisíc vozů, které jsou nabízeny v segmentu kei cars. Posléze ovšem japonská automobilka přiznala, že výsledky nejspíše byly fabulovány také u dalších modelů. Mnohé z nich přitom již nejsou omezeny dostupností pouze na japonském trhu, což vzbudilo zájem zejména amerických autorit. Ty se totiž nyní dotazují, zda Mitsubishi nepřistoupilo k podvodu také za Velkou louží.
Tento krok aktuálně příliš reálný není, neboť celý skandál automobilky souvisí s užitím jiných metod než schválených japonským ministerstvem dopravy. Namísto tamního normovaného cyklu, jenž zohledňuje především jízdu ve městě a jako takový počítá s větším množstvím zastávek a tedy vyšší spotřebou, Mitsubishi sáhlo po americké metodice. Ta přitom bere v potaz v nemalé míře i jízdu po dálnici ve vyšší rychlosti.
V zámoří by se tedy podvodu obávat nemuseli, i když vše je sporné. Mitsubishi totiž nyní přiznalo, že neschválenou metodiku používá již od roku 1991. Tím skandál získává na vážnosti, neboť dříve se mluvilo maximálně o 13 letech podvodů. Není proto divu, že jen během dneška hodnota značky na akciových trzích klesla o dalších 10 %. Od vypuknutí skandálu pak Mitsubishi spadlo o polovinu, tedy o 3,9 miliardy USD (cca 93,7 mld. Kč).
Šestá největší japonská automobilka se tak nyní právem musí obávat o svou budoucnost, neboť současný skandál jen připomněl kauzu starou více než 15 let. V jejím rámci přitom Mitsubishi přes dvě dekády systematicky zatajovalo stížnosti zákazníků, což po provalení celé věci málem vedlo ke kolapsu značky. Ta byla nakonec zachráněna díky financím mateřského impéria Mitsubishi Group, to má ovšem nyní dost jiných potíží.
Je tedy možné, že stojíme na počátku bankrotu značky, zvláště když Mitsubishi kromě pokut bude muset hradit i kompenzace v mnohých soudních sporech. Navíc musí do 27. srpna vše plně objasnit japonskému ministerstvu dopravy. To zároveň uvedlo, že zřídilo speciální komisi, která prozkoumá, jakým způsobem dochází k měření spotřeby také u ostatních automobilek. Ty přitom musí svá data dodat již do 18. května. Je tedy možné, že i v tomto případě stojíme stejně jako u Dieselgate koncernu Volkswagen na začátku řady dalších podobných odhalení či obvinění.
Že by se problém ve větší míře týkal Evropy, nepředpokládáme. S papírovou spotřebou se tu manipuluje zcela legálně a nereálný udávaný apetit aut snad už nikoho netrápí. Nikdy ale neříkejme nikdy, v atmosféře vysokých pokut za nadlimitní spotřebu resp. emise CO2 mohou být automobilky ochotny i tato volná pravidla překračovat...



























































































Skandál Mitsubishi se spotřebou začíná bobtnat. Týkat by se měl mnohem většího množství aut, navíc sahá již do roku 1991
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 9 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Ani nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
20.3.2025Bentley poznává krutě: Ani bohatí nechtějí kupovat horší auta za víc peněz, prodeje i zisky jsou fuč
20.3.2025Nadšenci za drobné koupili nezničitelný Mercedes s 872 tisíci km, 760 tisíc ujel jediný majitel. Jeho V6 dál šlape jako hodinky
20.3.2025Nová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
20.3.2025Obrat Alfy Romeo byl dokonán, oba její nejzajímavější modely se vrátí se spalovacími motory pod kapotami
20.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins