Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mistr světa F1 se astronautů zeptal, co je pravdy na pochybách, že nikdy nepřistáli na Měsíci
20.3.2019 | Petr Prokopec
Podobnému dotazu každého normálního smrtelníka by se astronauti vysmáli, když se ale ptá jeden z nejlepších řidičů všech dob, odpovědět museli. A nebyl to jediný zajímavý moment Hamiltonovy návštěvy vesmírného střediska NASA.
Jakkoliv se to někdy může zdát nepravděpodobné, piloti Formule 1 jsou stejně jako my lidé z masa a kostí, kteří mají své sny a idoly. Dá se však předpokládat, že s ohledem na jejich povolání budou vzhlížet hlavně k těm profesím, které jsou pro běžného smrtelníka ještě nedosažitelnější. Kupříkladu Lewis Hamilton obdivuje astronauty, kteří byli už jeho dětskými hrdiny. Když proto šampionát F1 v loňském roce zavítal do texaského Austinu, neváhal ani vteřinu a navštívil Johnsonovo vesmírné centrum v nedalekém Houstonu.
Nešlo o žádnou reklamní akci ani jiný projev snahy o zviditelnění té či oné strany, ale Hamiltonovu zcela soukromou iniciativu, o které se právě proto dozvídáme z až nyní zpracované reportáže. Z ní se dozvídáme, že pracovníci NASA v té době stále ještě čtyřnásobného světového šampióna vzali na kompletní exkurzi střediska, prohlédnout si tak mohl kontrolní místnost, laboratoře či dokonce kopii mezinárodní vesmírné stanice.
Vyzkoušel i Modulární Robotické Vozidlo neboli MRV, což je speciální elektromobil s čistě elektronickými ovládacími prvky. Vzešel z doprovodného výzkumu prováděného v 70. letech minulého století, kdy NASA zkoušela přenést technologii fly-by-wire z letadel do osobních aut. MRV tak nemá přímou mechanickou vazbu mezi volantem a koly, informace o jeho natočení je na kola přenášena v digitální podobě. Pohyb volantu zaznamenávají senzory, které veškerá data vyšlou k počítači v zadní části vozítka. Ten je vše vyhodnotí a následně vydá pokyn jednomu či všem čtyřem kolům, aby se otočila do požadovaného úhlu a řidič dokončil kýžený manévr.
Každé kolo se zvládne vytočit o 180 stupňů na jednu či druhou stranu, v každém je usazen elektromotor o točivém momentu 258 Nm. Řízení pak navíc bylo osazeno zpětnou vazbou, aby řidič mohl snáze vědět o stavu natočení těch kterých kol. NASA veškeré znalosti nabyté v rámci tohoto projektu využila u ostatních lunárních či vesmírných vozítek, stejně tak ovšem mají do značné míry i ovlivnit vývoj autonomních řídicích systémů u aut.
Ačkoliv MRV Hamiltona uchvátilo, zlatý hřeb jeho návštěvy přichází až krátce poté, co vystoupil z dvoumístného kokpitu. Astronauta Douga Hurleyho a jeho kolegy se s vážnou tváří zeptal, zda je něco pravdy na fámách, které se pravidelně vynořují a podle nichž Američané vůbec na Měsíci nepřistáli - podle skeptiků mělo jít o divadélko natočené kdesi na Zemi, které pasovalo Američany do role vítězů souboje s SSSR o ovládnutí vesmíru, i když vlastně nic nedokázali.
Tušíme, že ptát se kdokoli jiný, Hurley se tazateli buď vysměje, nebo uraženě odejde, ale Lewis Hamilton není jen tak někdo. Americký astronaut tak odpověděl s tím, že nevěří něčemu takovému už proto, jak složité by to bylo předstírat a současně udržet v tajnosti. Současně přiznal, že teorii o podvrhu věří i část jeho rodiny a pak jde a sleduje jej, jak skutečně letí do kosmu.
Hamilton byl z návštěvy střediska NASA nadšený, ostatně jako kdokoliv, komu se splnil dětský sen, byť ze skafandru si mohl vyzkoušet jen rukavici a helmu. Nicméně nebýt toho, kým se ve Formuli 1 stal, zůstal by i v takovém případě nejspíše jen u snění...
Lewis Hamilton při návštěvě vesmírného střediska NASA vyzkoušel i speciální vozítko, které zatáčí zcela jinak než jeho „služební vůz”
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 52 minutami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
27.11.2024 - Okolo německých továren VW se stahuje smyčka, firma opouští další fabriku mimo svou domovinu
28.11.2024 - Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
28.11.2024 - Střezte se, EU chce pomoci místnímu automobilovému průmyslu tak, že na svých absurdních plánech nezmění ani ň
28.11.2024 - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
28.11.2024
Živá témata na fóru
- 532 / 5.000 Vybíráte to správné vozidlo Tatra do těžkého terénu? 12.27. 03:36 - tacticmolt
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien