Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ministerstvo vnitra SR se marně snaží ospravedlnit drahý nákup nových aut
19.1.2012 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Tiskový mluvčí MV SR nás obviňuje ze lží. Sám ale mlží jak Rákosníčkův rybník.
Již předevčírem jsme vám přinesli článek dokumentující způsob, jakým jsou rozkrádány veřejné rozpočty Slovenské republiky. Brali jsme to jako zajímavý pohled na zahraniční praktiky tohoto druhu, přímo na Slovensku ale vzbudil velmi bouřlivé reakce. A to tak bouřlivé, že jej již nemohlo ignorovat ani tamní ministerstvo vnitra a vydalo k němu oficiální stanovisko.
Než se k němu dostaneme, dovolím si zrekapitulovat a stručně doplnit dříve řečené. Slovenské ministerstvo prostřednictvím dvou smluv, na které jsme naráželi, zakoupilo celkem 92 vozů značky Škoda, z nichž 22 bylo vybaveno měřiči rychlosti značky Multaradar. Cena každého z těchto vozů se pohybovala od 58 992,15 Eur do 82 213,79 Eur, tedy od cca 1,5 do 2,1 milionu Kč.
V žádném případě jsme přitom nekomentovali způsob, jakým bylo dosaženo toho, že cena dosáhla této úrovně. Považujeme totiž za nepodstatné, jestli se výběrové řízení vypsalo na to či ono, nebo kdo a v jaké fázi způsobil, že celková cena zmíněných vozů je takto vysoká. Je nám to jedno, nejsme soud, abychom zkoumal formální náležitosti tendru. Hodnotili jsme pouze výsledek celého procesu a to je nákup těchto vozů Ministerstvem za danou cenu a smlouvy jej dokumentující. Ministerstvo vnitra Slovenské republiky nemůže v tomto směru přehazovat odpovědnost na kohokoli jiného a odvolávat se na formální čistotu nějakého dílčího kroku. Je to Ministerstvo, které, zastoupeno generálním ředitelem sekce ekonomiky, tyto kupní smlouvy podepsalo a tím celkovou cenu akceptovalo jako rozumnou.
Sami pak zvažte, jak moc rozumné vám přijde vybavit auto v ceně 10 066 Eur měřičem rychlosti v ceně 47 544 Eur, když se obdobně fungující zařízení dá koupit za zlomek této ceny. Nebo jak dobrá vám přijde být cena 1,5 milionu Kč za jím vybavenou Fabii 1,2 TSI s dálkovým centrálem a manuální klimatizací navíc, když u nás (a to prosím rozhodně nekladu jako příklad čisté veřejné zakázky, to ani omylem) byl za stejnou cenu zakoupen obdobně vybavený Passat V6 4Motion v zásadně vyšší výbavě.
Rádi bychom na úvod připomněli, kdo je kupujícím ve zmiňovaných kupních smlouvách. Odpovědnost za dojednané podmínky nese jen on, ať už byly dojednány jakkoli.
Jako když se ozve potrefená husa
Nevíme a nehodláme zkoumat, kdo má tento výsledek na svědomí, to nechť si slovenští kolegové vyřeší sami. Rozhodně ale víme, že kdyby se k nám jakožto k odpovědným osobám donesla informace o takovém nákupu, okamžitě si nasypeme popel na hlavu, označíme výsledek za omyl a slíbíme neprodlené zjednání nápravy. Jedině tak bychom si mohli zachovat tvář, nebo se dokonce ve zjevně velmi nepopulární situaci pokusit vyjevit jako bojovníci proti korupci a klientelismu. Lidé ze slovenského ministerstva vnitra to ale vidí jinak.
Ministr Lipšic se sice na jednu stranu zachoval podobným způsobem, když vydal pokyn k pozastavení a prověření zmíněných smluv. Jeho tiskový mluvčí ale ve stejnou chvíli vydal prohlášení, které místo uznání vlastního pochybení obviňuje ze lží nás i mě osobně a velmi pochybnými argumenty se snaží celý drahý nákup ospravedlnit jako čistý. Celé stanovisko působí dojmem, jako kdyby se ozvala potrefená husa a hystericky tvrdila „já nic”. Níže vám ukážeme, o jak mylnou cestu se jedná.
Prý lžeme, hned dvakrát
Ve stanovisku Ministerstva stoji, že náš předchozí článek obsahuje polopravdy i vyslovené lži. Toto tvrzení se opírá nejprve o to, že veřejná zakázka vypsána byla jen na nákup aut nižší třídy. Ta prý proběhla naprosto transparentně a na konci to byla firma Škoda Auto, kdo nabídl nejnižší cenu vozu - „v případě Škody Fabia 1,2 9 066,- EUR s DPH a v případě Škody Fabia 1,6 11 166,- EUR s DPH.” K tomu dodává, že v soutěžních podmínkách na výběr dodávatele aut nefiguroval zabudovaný radar a už vůbec ne s konkrétními parametry, které by splňoval jen jeden dodavatel.
Na základě toho Ministerstvo tvrdí, že naše konstatování, že „nákup musel být ušitý na míru pro zařízení Multaradar” je lež.
Vidíte snad v naší větě zmínku o veřejné zakázce? Ne, hovoříme o tom, jakým způsobem bylo dosaženo výsledné ceny a vůbec přitom nenarážíme na průběh výběrového řízení. Hovoříme o výsledku, tedy samotném nákupu dokumentovaném kupní smlouvou. Jak a co přesně kde bylo ušito na míru zařízení Multaradar nezkoumáme, jisté ale je, že nákup to ve výsledku je. Jinak by nemohlo být koupeno tak drahé zařízení nabízející funkčnost srovnatelnou s levnějšími měřiči.
Ministerstvo vnitra Slovenské republiky se snaží s odvoláním na námi nekritizované formální náležitosti tendru říci, že koupit tohle auto za 2,1 milionu Kč je v pořádku.
Stanovisko Ministerstva dále tvrdí, že lež je i naše konstatování, že „stačilo zadat do podmínek pro výběr dodavatele tohoto příslušenství podmínku, kterou splní jen Multaradar a nákup byl ospravedlněný bez ohledu na cenu.” A znovu se odvolává na to, že v podmínkách soutěže nebyla stanovena žádná podmínka, která by výběr radaru ovlivňovala.
Opět: vidíte někde že bychom psali o podmínkách výběrového řízení? Nikoli, píšeme o podmínkách na výběr dodavatele onoho problematického příslušenství. Nezkoumáme, kdo a kdy si tuto podmínku stanovil, to se vůbec nemuselo stát v rámci nějakého veřejně zdokumentovaného kroku učiněného samotným Ministerstvem. S odvoláním na výše zmíněné ale můžeme zopakovat, že někdo si takovou podmínku stanovit musel. Vůbec to nemusel být někdo na Ministerstvu, to z něj ale nesnímá odpovědnost. Neboť je to ve výsledku smlouva mezi touto institucí a dodavatelem a tu za kupujícího nemůže podepsat někdo jiný.
Říkat na tomto místě, že „Výběr výrobce zabudovaných radarových měřičů je ve výlučné kompetenci dodavatele aut, v tomto případě Škoda Auto,” je hanebný alibismus. Tak kdo si koupil Fabii s radarem za 1,5 milionu? Škoda, nebo Ministerstvo? A kdo mohl říci, že si ji tak draze nekoupí?
Pokus označit výše zmíněná tvrzení za lživá jen proto, že podmínky výběrového řízení nákup radarů vůbec „neřešily” je jen ubohý pokus odpoutat pozornost od podstaty věci, který navíc překrucuje naše tvrzení. My jsme vůbec nenaráželi na průběh výběrového řízení, to je záměrná desinterpretace dotčené strany. Naráželi jsme jen a pouze na výsledek, samotný nákup a veškeré okolnosti, které k němu vedly. Ostatně v našem článku zaznělo i: „Podle našich informací byla „vysoutěžena” pouze dodávka aut, která nejsou nijak zvlášť levná, ale nejsou ani drahá. Příslušenství se pak mělo řešit jako samostatná záležitost. Ať už ale proběhl celý proces jakkoli, nad výsledkem zůstává rozum stát.” I z toho je zjevné, že i o formálním řešení nákupu jsme měli správné informace, bez ohledu na něj ale zpochybňujeme výsledek.
Výše zmíněně argumenty si nechte k soudu, pane Gábore Grendele, tiskový mluvčí Ministerstva vnitra Slovenské republiky, tam možná podobné formality někoho budou zajímat. Nás a jsme přesvědčeni že ani slovenské voliče zajímat nebudou. Ty zajímá, co a za jaké peníze jste koupili z jejich daní. A formální čistotou výběrového řízení asi nezažehlíte to, jak mizerně jste s jejich prostředky naložili.
Za cenu radarů prý může dodavatel, ministerstvo soutěžilo jen o auta a ta byla levná. Nás ale zajímá celková cena, která si se slovem „levná” rozhodně netyká, a kdo ji odsouhlasil. Na co byla rozepsána ve smlouvě může zajímat právníky, ne však daňové poplatníky
Multaradar je prý neviditelný a jeho cena skvělá
V chaotické argumentaci se ale stanovisko Ministerstva nezastavilo pouze u zcela nepodloženého obvinění naší strany ze lží, stačilo se zastat i samotného Multaradaru a jeho ceny. Není to zvláštní? Nejprve říká, že „jeho soutěž” proběhla křišťálově čistě a za výslednou cenu vlastně může někdo jiný, nakonec ale přece jen ospravedlní i cenu a kvalitu příslušenství, o jehož výběru prý vůbec nerozhodovalo.
V stanovisku MVSR stojí: „Faktem též je, že toto zařízení dokáže najednou změřit auta ve třech jízdních pruzích, na rozdíl od předcházejících zabudovaných radarů je neviditelné a je odolné vůči tzv. anti-radarům.” Tak nevím, kdo tu lže, ale Multaradar rozhodně není neviditelný (třeba na fotkách je vidět docela dobře...) a nejde ani o pasivně fungující zařízení, jak se nám pan Grendel neobratně snaží sdělit. Je to měřič aktivně vysílající vlny v pásmu K (24,1 GHz), které je možné detekovat snad všemi radarovými detektory. Problém je pouze v tom, že v tomto pásmu je mnoho tzv. falešných poplachů, takže neidentifikují pouze měření, a existuje jen málo detektorů, která jej dokážou odhalit nezmateny jinými zdroji. Nic to ale nemění na faktu, že „neviditelné” není. Naopak třeba Ramer řady 10, kterým jsou za zjevně zásadně nižší cenu vybaveny i Passaty české policie, i přes možnost fungovat stejným aktivním způsobem v pásmu Ka pasivním a tedy radarovými detektory neodhalitelným módem disponuje.
Multaradar vypadá docela viditelně. A i tzv. „antiradary” jeho činnost zaznamenají bez problémů.
Závěrem stanovisko MV SR dodává „Rovněž lživé je i obvinění autora, že nákup byl předražený. Pro porovnaní: společnost ZŤS Elektronika SKS s.r.o. zapůjčilo v říjnu minulého roku zabudované radary značky Ramer 10C pro vozidla Krajského ředitelství PZ v Košicích. Ve smlouvě o zápůjčce zveřejněné v Centrálnom registri zmlúv je ze strany zapůjčitele vyčíslená hodnota tohoto typu zařízení ve výši 45 600,- EUR s DPH. Cena Multaradaru uváděného v článku je 44 544,- EUR s DPH.”
Takže o ceně jiných zařízení se Ministerstvo rozhodlo slovenské daňové poplatníky přesvědčit skrze hodnotu uvedenou v loňské smlouvě o zápůjčce od jedné firmy? Za co lidé z Ministerstva mají ty, kterým by měli sloužit, za blbce? Co kdyby někdo uvedl ve smlouvě o zápůjčce hodnotu 100 tisíc Eur, bude nám Ministerstvo tvrdit, že koupí vlastně 52 tisíc Eur ušetřilo?
Takto se cena jiného zařízení věrohodně vyargumentovat opravdu nedá. Zrovna Ramer se na rozdíl od výrobce Multaradaru (a opravdu nekopu za Ramer, jakákoli firma profitující na výrobě techniky podobného ražení je mi z podstaty cizí) za ceny svých výrobků nestydí a při anonymní poptávce mi jakožto soukromé osobě byl typ 10 nabídnut za cenu menší než 750 tisíc Kč včetně montáže (tedy asi za 29 500 Eur). A od věrohodného zdroje mám informaci, že při dodávce podobného rozsahu (22 ks) by jednotková cena byla o statisíce nižší.
Ověřit si to můžete sami, ale ještě jeden argument: Ramer 10 je také součástí oněch 20 českých Passatů, které byly dodány za kusovou cenu pod 1,5 milionu Kč (tak pravila i podmínka tendru). Pokud by tedy běžná cena Rameru 10 byla 45 600 Eur, tedy asi 1,16 milionu Kč, pak by Passat V6 s veškerou zbývající výbavou musel být k mání za 340 tisíc Kč. Jestli je to tak, chci ho hned.
Toto je podle MV SR důkaz ceny Rameru 10. Možná to byl jen vtip...
Na rozloučenou mluvčí ministerstva vnitra dodává, že „Návratnost investice za jeden takový měřic vypočítalo Prezídium Policajného zboru na základě počtu odhalených přestupků na 6 měsíců.” Takže starost o bezpečnost na silnicích je investice s návratností v podobě vybraných pokut? To je pěkné, ale i když přijmeme tuto zvrácenou argumentaci, mohly to být měsíce dva. Na absurdní ceně nakoupených vozů resp. jejich výbavy to nemění zhola nic.
Koupit Fabii s radarem za 1,5 milionu je prostě hloupé. Co dál zkoumat?
Čím více se nás budou snažit lidé z MV SR přesvědčit o tom, že ta černá je vlastně bílá, tím větší hlupáky ze sebe udělají. Koupit skoro „oholenou” Fabii 1,2 TSI s radarem pracujícím na Dopplerově principu s nikterak mimořádnými funkcemi a pár dalšími doplňky za cenu 1,5 milionu Kč je prostě hloupé. Kdyby ale šlo o chybu. Na náhody věří jen ti naivní a je naprosto zřejmé, že tato cena nevznikla omylem, nepozorností nebo neschopností, vznikla z vůle lidí, kteří si díky takto nadsazené ceně přišli k penězům z kapes daňových poplatníků, které nemusely být vynaloženy. Pochybovat o tom ve stínu pouhých faktů uvedených v publikovaných kupních smlouvách mohou jen ti, kteří se na tomto kšeftu tak či onak podíleli.
Ze zjevně nekalého jednání jsme nikoho konkrétního neobvinili a neobviňujeme, na to nemáme dostatek informací. Faktem ale je, že kdokoli odpovědný, kdo místo toho, aby s podobnými praktikami zatočil, je namísto toho takto lacině obhajuje, se do celé špinavé hry chtě nechtě zapojuje. Ještě je čas toho nechat, pánové, moc ho ale nezbývá. Nepochybujeme totiž o tom, že když už nikdo jiný, slovenští voliči hraní podobných her dál podporovat nebudou...
Přečtěte si také:
- Jedna policejní Fabie za 2,1 milionu Kč? Tak se krade na Slovensku
- Komupak je ušit na míru tendr na nová policejní auta?
- Auta nyní může stavět i Generální inspekce. Generální co?
- Jak jezdit v zimě bez nehod?
- Čínský automobilový sen aneb Jak se prokrást na výsluní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva