Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Michigan zastavil snahy Tesly prodávat auta přímo, uzavřel díru v zákoně
22.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Znemožnění prodávat vozy přímo vítají GM a Ford, kteří však mohou myslet spíš na čínské hráče. Otázka zní, proč se Tesla tak snaží prosadit své způsoby.
Kalifornská automobilka Tesla ve Spojených státech prodává své vozy trochu kontroverzním způsobem - nabízí je přímo zákazníkům. Vozy ostatních značek si klienti mohou koupit v podstatě jen u dealerů, kteří s automobilkou nejsou nijak spojeni; až na to, že používají jméno a logo automobilky, to jsou samostatné subjekty.
Tesla se však snaží toto obejít a prodávat své vozy zákazníkům přímo. Některé americké státy jí to trpí, některé dokonce schvalují, Michigan však stojí ostře proti. Guvernér Rick Snyder podepsal návrh zákona č. 5606, který „zpřesňuje a ujasňuje” dosavadní zákony týkající se dealerských sítí a prodávání automobilů zákazníkům, že je tedy „vůbec nemění”.
V novince se píše, že výrobci nesmí „přímo či nepřímo vlastnit, provozovat nebo ovládat prodejnu nových motorových vozidel”. To je přesně to, co Tesla doposud dělá, a to nejen s prodejnami, ale i s takzvanými galeriemi, kde jsou vozy „jen vystaveny” - i ty, třebaže se v nich přímo nic neprodává, by byly zakázány. Aric Nesbitt, zastupitel, který s návrhem přišel, říká, že jeho výtvor „vůbec není proti Tesle”. Dodal: „Pokud Tesla skutečně chce debatovat o struktuře státu, rád se s ní sejdu, ale rozšiřování lží o mém návrhu zákona není konstruktivní využití jejich času.”
Dosavadní michiganská úprava říkala, že výrobce nemůže prodávat nové vozy přímo zákazníkům, vyjma přes své frančízované dealery. Čerstvě podepsaná novinka de facto odstraňuje slovo „své”, takže automobilka nesmí ona dealerství vlastnit. Tím návrh zákona uzavírá malou díru, díky které mohla Tesla v Michiganu své prodejny otevřít. Zatím tam žádné nemá, na jejím webu najdete slova „již brzy”.
Tesla se podepsání tohoto návrhu zákona pochopitelně snažila zabránit, protože dobře ví, co pro ni znamená. Ono ujasnění pravidel označila za monopolistický úder vůči sobě, firmě, která nemá žádná tradiční dealerství. V prohlášení také uvedla, že tato změna byla provedena na poslední chvíli Joem Hunem, který se těší finanční podpoře Michiganské asociace automobilových dealerů.
I za guvernérem Snyderem finančně stojí někteří velcí michiganští dealeři a na podpis návrhu zákona pozitivně reagovali General Motors a Ford. „Věříme, že návrh zákona č. 5606 pomůže zajistit, aby všichni výrobci automobilů hráli v Michiganu podle stejných pravidel,” stojí v prohlášení General Motors. Ford dodává: „Aplaudujeme guvernéru Snyderovi k podepsání návrhu zákona č. 5606. Tento návrh zajistí rovné podmínky pro všechny automobilové výrobce, prodávající svá vozidla v Michiganu.”
Tesla pochopitelně tyto výroky odsoudila. Diarmuid O'Connell, vice-prezident pro vývoj obchodních operací Tesly, uvedl, že postup GM je proti otevřené soutěži; tento koncern se na stranu stojící proti Tesle v této věci přiklonil i v Ohiu či Pennsylvánii. O'Connell označil kroky GM za nepřekvapivé, vzhledem k tomu, že je to dominantní hráč na trhu, a přirovnal současný vývoj k situaci, jako by IBM před lety podobně zakázalo prodávat výrobky přímo zákazníkům Applu. Zde se však musíme ptát, nakolik Apple ve svých začátcích ohýbalo pravidla.
Tesla vnímá tento a podobné zákony či „přílepky” zákonů jako útoky na sebe, což je do jisté míry pochopitelné. Jejich Michiganštní proponenti včetně velkých společností však podle analytiků amerického serveru AutoTrader.com nemají ani tak obavu z Tesly, ale z dalších a výrazně větších automobilek, například z Číny, které by mohly na americký trh vstoupit s podobnými záměry stran způsobu prodeje. Proto se údajně snaží takovýmto scénářům předejít už v zárodcích.
Nabízí se také otázka, proč Tesla jednoduše nepřijme pravidla hry a nezačne spolupracovat s dealery, jako to dělají všechny ostatní automobilky na území Spojených států - proč vynakládá nemalé úsilí a finanční prostředky na legalizaci vlastních postupů, namísto aby od začátku hrála podle pravidel, i kdyby jenom tam, kde jí neprojdou vlastní manýry. Inovacím se samozřejmě nebráníme, ale pokud se snažíte inovovat nelegálním směrem, je to minimálně podivné.
Důvod, proč se v USA musí auta prodávat přes dealery jako samostatné subjekty, finančně oddělené od automobilek, je v zajištění lepšího konkurenčního prostředí mezi dealery. To má znamenat nižší ceny pro zákazníka. Ve výsledku to však také přináší smlouvání o ceně, kterému by se podle nedávného průzkumu více než tři čtvrtiny Američanů velmi rádo vyhnulo.
Není to beze smyslu; dealeři prodávají všichni stejné výrobky, takže si mohou konkurovat jen cenově či službami, ať už před prodejem nebo po něm, nikoliv kvalitou výrobků samotných. Kdyby naopak vozy prodávala sama automobilka, ceny by byly všude stejné - a dost možná vyšší - a služby by nemusely být tak dobré, protože zákazník by jednoduše nemohl jít jinam, pokud by chtěl auto dané značky.
Tesla naopak - alespoň oficiálně - hovoří o tom, že je lepší, když bude elektromobil nabitý technologiemi prodávat přímo ona jako automobilka, protože o něm má lepší znalosti. To také vypadá smysluplně, ale ve výsledku vůz prodává i servisuje některý vyškolený zaměstnanec a jistě by bylo možné - a dokonce žádoucí či přímo nezbytné - poslat na stejné školení k automobilce zaměstnance dealera, který s automobilkou samotnou není finančně nijak spojen.
Tesla však raději nebude v daném státě prodávat auta vůbec, než aby si zjednala dealery jako kdokoliv jiný. To je přinejmenším zvláštní, zejména pokud chce navyšovat své prodeje až na dostřel stovce tisíc kusů ročně. Není tak úplně vyloučeno, že za tím stojí něco jiného, že se Tesle zkrátka vyplatí vynaložit čas, úsilí a peníze na to, aby mohla svá auta prodávat sama, nikoliv přes dealery. Že Tesla žije do značné míry z dotací, je známo již delší dobu - nelze tedy vyloučit, že pohnutky pro snahu prosadit si svou (anebo na daném trhu nepůsobit) pramení v podobných místech.










Tesla Model S
Zdroje: The Detroit News, Autoblog Green poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 9 hodinamiPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnesNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 5 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 7 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 8 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 9 hodinamiVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva