Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedesu začíná lámat vaz závislost na dieselech, po 10 letech spadl do ztráty
25.7.2019 | Petr Prokopec
O tom, že Dieselgate a její následky nebudou problémem jen pro koncern VW a jeho motory TDI, se mluví už dlouho. Teď to ale přestávají být jen slova, Mercedes kvůli témuž spadl do ztráty.
Krátce poté, co se svět dozvěděl, že diesely Volkswagenu nejsou zas až tak čisté, vypukla globální dieselová aféra. Do té bylo namočeno více výrobců, žádný z nich však dosud nedostal přes prsty tak moc jako právě VW. Za tím jistě stojí i skutečnost, že VW se ke všemu přiznal, kdežto zbytek světa zatlouká. Mohlo se přitom zdát, že jde správnou strategii, ovšem případ Mercedesu to příliš nedosvědčuje.
Třícípá hvězda v minulosti několikrát prohlásila, že na vyřešení různých nesrovnalostí týkajících se naftových motorů spolupracuje s Evropskou komisí. Na žádná oficiální obvinění dosud nedošlo, neboť Mercedes v reakci na tyto události vždy vyrukoval s akcí, během které povolal zpět do servisů auta s dieselovým motorem a poněkud jim upravil software. Reálně se do značné míry jednalo o oběma stranami odsouhlasené zahlazování stop, nicméně oficiálně bylo vše popisováno jen jako snaha o navýšení ekologičnosti provozu. Loni v létě se přitom jednalo o 774 tisíc aut, u nichž bylo Bruselem objeveno cosi, co je považováno za zakázané zařízení regulující účinnost antiemisních opatření.
Letos však úřady zjevně ještě přitvrdily, neboť Mercedes musel přijít s další svolávací akcí, jenž se tentokrát týká zhruba 40 tisíc kusů modelu GLK - také v jeho případě má jít o ilegální podprogramy řídicí jednotky. Kromě toho Evropská komise obvinila třícípou hvězdu, stejně jako BMW a VW, s kartelové dohody, kdy tato trojice automobilek měla v rozmezí let 2006 až 2014 záměrně pozdržet uvedení dvou nových antiemisních systémů. A aby toho nebylo málo, máme tu i zmínku od amerických úřadů, které začaly Mercedes prošetřovat kvůli stejnému přestupku jako kdysi VW.
To všechno jsou nepříjemnosti, které stojí Mercedes peníze. A nejde o malé peníze. Svolávací akcemi a postihy od regulátorů stály jen letos automobilku 4,2 miliardy Eur (107 mld. Kč), a to je tak vysoká částka, že stáhla do ztráty celou firmu. Oficiální výsledek za druhý kvartál letošního roku tak činí -1,2 miliardy Eur (30,6 mld. Kč) a znamená vůbec první ztrátu pro celý koncern Daimler za posledních 10 let.
Zní to nepříjemně, pro Mercedes je to ale pořád jen část problému. Tou ještě větší se může stát, že automobilka byla na dieselech po léta prodejně závislá (až 70 % jejích vozů prodaných v Evropě mělo naftový motor), jenže diesely v návaznosti na všechno zmíněné pozbyly na popularitě. Zvláště u automobilek, jako je Mercedes s nabídkou plnou velkých a těžkých aut znamená jejich menší odbyt zvýšení průměrných emisí CO2 na prodané auto, a to je dnes potenciálně ještě více likvidační záležitost než výše zmíněné.
Automobilky nyní musí platit 95 Eur za každý gram CO2 nad limit 130 g/km za každý prodaný vůz, takže pokud by Mercedes, který loni prodal v Evropě 877 988 aut, vykázal průměrné emise byť jen 5 gramů za tuto hranici (v roce 2017 to bylo 126,4 g/km, ale automobilka už varovala, že za rok 2018 to bude více a 2019 ještě více), znamená to pokutu přes 417 milionů Eur, skoro 11 miliard Kč. Ve stínu výše zmíněného to není suma, která Daimler položí, ale jsou to znovu velké peníze. A kdo říká, že těch gramů přes limit nebude 20 a i kdyby ne, jejich limit do dvou let klesne na 95 gramů na kilometr a nůžky e dále rozevřou.
Rázem snadno pochopíte, proč automobilka ani po neobvyklé rekordní ztrátě varuje i před dalším vývojem. Oficiálně už letos dvakrát upozorni akcionáře, že právě kvůli dieselům nemusí skončit v zisku za celý letošní rok. Rozhodně se tedy nejedná o maličkosti a paradoxně je to pro Mercedes větší problém než pro VW - ten i přes náklady spojené s řešením Dieselgate do ztráty nikdy nepadl.
Jak se tedy ukazuje, celý skandál má na ostatní automobilky mnohem horší následky, než si zprvu zdálo, i když se formálně do stejných patálií jako Volkswagen zdaleka nedostaly. Pokud Mercedes nezvládne dostat své průměrné emise na patřičnou úroveň, může ji to i zničit. Už hodnota 126,1 g/km z roku 2017 by v roce 2021 znamenala pokutu 2,6 miliardy Eur, přes 66 miliard Kč. A šrouby se budou jen utahovat.






Dieselové motory byly pro Mercedes v Evropě hlavní hybnou silou. Nyní automobilku táhnou ke dnu jako dříve VW
Zdroje: Reuters, Daimler
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
dnesElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
před 7 hodinamiMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 9 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 10 hodinamiK mání je skoro nejeté auto za 1,5 výplaty, bizarní verzi skoro vyhynulého modelu sušil důchodce v garáži
dnesŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva