Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes odmítá tříválce pro větší modely, nejsou dostatečně kultivované
11.3.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Třícípá hvězda dala jako jedna z mála vale malým motorům. Ovšem pouze u portfolia s pohonem zadních kol, předokolky jej dostanou i s elektromotorem.
Snižování objemu pohonných jednotek je pro automobilky jednou z nejjednodušších cest, jak se dostat k nízkým číslům papírové spotřeby a tedy penalizovaných emisí CO2. Laboratorní měření sice vykazují stále odlišnější hodnoty než reálná čísla, přesto jako by tuhle hru všichni hráli s chutí. Směrnice EU jsou platné, a dokud nedojde k jejich zrušení či přenastavení, zbudou asi všem leda oči pro pláč. A že důvodů k vytažení kapesníků bude celá řada, neboť značné množství automobilek - od Citroënu a Peugeotu přes Ford po BMW - zvažuje implementaci pidimotorů i pod kapotu svých větších modelů.
Výrobcem, který ovšem tuto strategii odmítá, alespoň ad absurdum, je Mercedes-Benz. Podle Bernharda Heila, šéfa vývojového oddělení pohonných jednotek, totiž třícípá hvězda vyloučila uvedení tříválců pod kapotami svých vrcholnějších modelů s pohonem zadních kol. „Dívali jsme se na ně, ale je s nimi spojeno mnoho kompromisů, jako je třeba kultivovanost. Úspora paliva přitom není tak výrazná,“ mluví nám z duše Heil.
Mimo to tříválec stojí za značným množstvím vibrací, zvláště v nízkých rychlostech, kdy ovšem dochází nejvíce k úspoře paliva. A tato penalizace je podle Mercedesu natolik vysoká, že jí prostě nepřipustí. Alespoň tedy prozatím. Nesmíme totiž zapomínat, že pokud dnes některá z navzájem konkurujících si značek představí razantní opatření na úsporu paliva, záhy s tím samým vyrukují i další. A jelikož k danému kroku se chystá BMW, nemusí třícípá hvězda otálet tak dlouho, jak si nyní myslí.
Tomuto rozhodnutí ale nebudeme předbíhat. Místo toho představíme strategii zvanou „Down-Speeding“, která je podle Mercedesu tou správnou cestou vedoucí k úspoře paliva. Na jejím základě je totiž zpřevodování hnacího ústrojí nastaveno tak, aby operovalo při co nejnižších otáčkách. Pokud se tak motor zbytečně nevytáčí, je jeho spotřeba mnohem nižší než ve vysokých otáčkách.
Nic bližšího již třícípá hvězda k této strategii nezmínila, očividně však není jedinou. Další úsporu paliva má totiž přinést nový turbodiesel s menším objemem, než jakým disponuje stávající 2,1litrová pohonná jednotka OM651. Její náhrada by přitom Mercedesu rozhodně výrazně snížila celkové emise značky, neboť daný motor pohání na 70 procent všech prodaných modelů s pohonem zadní nápravy.
Ani v tomto případě však nebylo nic konkretizováno. Není tak jisté, zda tento nový agregát dostane 1,9litrový nebo dvoulitrový objem. Nicméně právě tyto možnosti jsou nejpravděpodobnějšími. Stejně jako je jisté, že ony tříválce nakonec od Mercedesu přece dostaneme - a to v případě tříd A a B, kde budou výkon přenášet na přední kola.
V těchto modelech prý nevadí dodání vyvažovací hřídele, která má vynahradit ztrátu kultivovanosti, i když za cenu vyšších nákladů a nárůstu hmotnosti. Kompaktní rozměry agregátu totiž Mercedesu umožňují také přidání elektromotoru. Ten sice cenu i hmotnost navýší ještě dále, papírová úspora paliva však vše vynahradí, proto tato „zelená“ varianta rozhodně nedostane červenou.



Mercedes se momentálně k implementaci tříválců do motorových prostorů větších modelů nestaví zrovna kladně. Uvidíme ale, co se stane po příchodu tříválcového BMW řady 5
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejnovější články
Škoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
včeraOstré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
včeraRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
včeraToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.