Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes končí s elektrickými dodávkami, poptávka po nich prakticky neexistuje
21.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Skutečná poptávka po elektromobilech za jejich skutečné ceny tedy neexistuje téměř v žádném případě, u dodávek ji zjevně nekřísí ani tučné dotace.
Nedá se říci, že by se koncern Daimler elektřinou poháněným vozům bránil - aktuálně dokonce prodává Mercedes SLS AMG Electric Drive, v USA nabízí také elektrické Béčko. Ještě dříve ale uvedl do prodeje elektrickou dodávku Vito E-Cell, kterou začal standardně nabízet zákazníkům už v průběhu loňského roku. Příliš dlouhý čas na trhu si ovšem tento experiment neužil - po roce je s ním amen.
Volker Mornhinweg, člověk zodpovědný za všechny dodávky Mercedesu, to prozradil v rozhovoru s kolegy z Car and Driver. Řekl, že po elektřinou poháněných vozech tohoto typu poptávka „prakticky neexistuje” a že po prodeji pár stovkám nadšeným zákazníků hlavně z Německa zájem o Vito E-Cell spadl k nule. Mornhinweg i proto konstatoval, že veškeré plány na další vývoj elektrododávek míří k ledu a celá technologie do „režimu hibernace”.
Nabídku standardního Vita tento krok pochopitelně nemění. Vzhledem k tomu, že E-Cellu jsme se svého času nevěnovali, se na tomto místě sluší říci, že vůz byl po několika letech experimentálního provozu v rukou potenciálních zákazníků uveden do prodeje s vědomím, že typický zákazník s ním ujede okolo 80 km na jedno nabití a vůz má omezenou maximální rychlost na 90 km/h. Šlo tak hlavně o příměstskou dodávku s odpovídající užitečnou hmotností - 850 kg. O pohon se staral jeden elektromotor o výkonu nejvýše 60 kW (82 koní), který dokázal vůz zrychlit na 80 km/h během 11 sekund. Kapacita akumulátorů činila 36 kWh, tedy ekvivalent asi 10,5 litru nafty.
Ceny vozu se pochopitelně lišily dle dotací platných na tom kterém trhu, u nás bylo možné si vůz pouze pronajmout. Při standardním operativním leasingu na 4 roky s limitem 80 000 km činila měsíční splátka 41 623 Kč bez DPH. A to je opravdu docela hodně na menší užitkové auto, s nímž měsíčně nemůžete ujet ani 2 000 km.
Dodat musíme, že na jednu stranu nás tento krok nepřekapuje, neboť zejména při skutečných cenách musí být s ohledem na dnešní limity elektromobilů jako takových poptávka téměř nulová v každém případě, je ale zajímavé sledovat, jak málo s ní provádějí někdy až extrémní dotace. Pochopitelně, výroba také těchto vozů je nepřímo dotována už slevami na pokuty za CO2 odváděné Evropské unii, existuje ale také spoustou lokálních podpor, které opravdu nejsou malé.
Například Renault, který aktuálně s Mercedesem úzce spolupracuje, to s elektrododávkami nevzdává a tento týden uvedl na španělský trh inovované Kangoo Z.E. To tam v základu pořád stojí 19 275 Eur (půl milionu Kč), a to prosím bez akumulátorů (pronájem od 2 000 Kč za měsíc dle limitu ujeté vzdálenosti) a po započtení obou nově prodloužených dotací - 25 procent z hrubé ceny až do výše 15 000 Eur (podpora je ještě vyšší než u osobních aut) a přímé dotaci 6 000 Eur na řadě míst španělského království od Aragónu po Valencii.
Pokud tedy správně počítáme (odečíst španělskou DPH, přičíst 6 000 Eur a tím se dostaneme k 75 procentům původní ceny), pak Kangoo Z.E. 2013 má standardní základní cenu v nejmenším provedení rovnou 27 553 Eur, stále bez akumulátorů. To je asi 720 tisíc Kč, něco takového se opravdu nedá prodat. Nedivíme se tedy Mercedesu, že úspěchu dalšího nabízení podobných aut už nevěří.
Doufejme jen, že svět elektrických aut dočká více racionality a nebudeme se setkávat s tím, že přirozený nezájem je přebíjen snahami o stále větší a větší dotace. Dokud elektromobily nebudou konkurenceschopné samy o sobě, neprosadí se. A pokusy to zvrátit budou akorát zbytečně zatěžovat už tak dost prázdné peněženky nás všech...
Mercedes Vito E-Cell to balí, nikdo ho nechce ani přes místy obrovské dotace
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024 - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch