Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy
10.5.2009 | David Siegl | Přidat příspěvek
Uběhlo už dlouhých třicet let od doby, kdy na silnice vyrazil první terénní Mercedes označený písmenem G. Proto určitě potěšíme všechny příznivce tohoto vozu pozváním na prohlídku přehledu jeho nejzajímavějších verzí a představení edice k třicátému výročí vzniku tohoto legendárního modelu.
Koncern Daimler-Benz odstartoval vývoj řady G (s továrním označením W460) v roce 1972 a ke spolupráci přizval renomovanou rakouskou společnost Steyr-Daimler-Puch z Grazu. Nejznámější teréní třída totiž vznikla, podobně jako později Hummer H1, díky zakázce na armádní vozidlo.
Když se G dostalo do prodeje pro veřejnost, psal se rok 1979 a již tehdejší verze byla k dostání s plátěnou či pevnou střechou. Tehdejší motorizace disponovaly výkonem od 53 kW do 110 kW. Výroba probíhala na speciálně vystavěné lince, kde se třída G montuje dodnes.
Během následujících deseti let vůz prošel řadou konstrukčních úprav, nejrozsáhlejší však přišla v roce 1989. Upravený stávající model W460 (přeznačený na W461) byl nadále určen spíše pro čistě účelnou službu, nabídku však doplnil ještě typ W463, jenž se vydal spíše směrem k luxusu.
Typ W461 měl trvalý pohon zadních kol a s přiřaditelným pohonem kol předních, přičemž oba diferenciály bylo možno uzamknout. Luxusní model pak disponoval stálým pohonem kol AWD se standardně montovanými uzávěrkami na předním, zadním i mezinápravovém diferenciálu. V příplatkové výbavě se objevila možnost ABS, vzhled interiéru se zcela změnil instalací nových sedadel, palubní desky s dřevěnými obklady, čalouněním dveří a střechy nebo středovou konzolí.
Od podzimu 2001 jsou Mercedesy G dodávány také s moderními elektronickými asistenčními systémy ESP, 4ETS či brzdovým asistentem, v tomto roce také byla ukončena výroba vozů W461 pro civilní účely.
Výroční edice
Design je navržen tak, aby připomínal tři desetiletí výroby tohoto off-roadu. Speciální edice v sobě spojuje design a styl originálu s výkonem a schopností současného modelu G.
Různé variace
Obrněná edice
Už základní motorizace G 500 přináší solidní výkony z motoru V8 o objemu 5,0 l. Rok 2001 přinesl na trh verzi G55 AMG s upraveným motorem na objem 5,5 l a výkonem 476 koní.
Užitková
Určen pro přesun věcí, nebo pro stěhování spojeneckých vojsk NATO. Tyto vozy vykonávaly službu prakticky po celém světě.
Dakar
Jezdci Jacky Ickx a Claude Brassuer s upraveným 280 G vyhráli závod Paříž Dakar rally v roce 1983.
Na cestu kolem světa
Jen málokterý vůz by zvládnul náročný maraton napříč kontinentem, pojmenovaný Paříž-až-Peking.
Limuzína
Oblíbená úprava hip-hopových hvězd.
Sanitka
Osvědčený pomocník v mnoha záchranných akcích.
Policie
Pokud se někdo zmiňuje o třídě G určitě by neměl zapomenout na model určený pro něměckou policii.
Pro Papeže
Tohle auto si vysloužilo název Papmobil. Každý si jistě vzpomene na neprůstřelné pruhledné sklo, pod kterým Jan Pavel II zdravil davy věřících.
Co myslíte, čeká Mercedes třídy G dalších 30 let života?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před hodinou - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 3 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 4 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva