Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy
10.5.2009 | David Siegl | Přidat příspěvek
Uběhlo už dlouhých třicet let od doby, kdy na silnice vyrazil první terénní Mercedes označený písmenem G. Proto určitě potěšíme všechny příznivce tohoto vozu pozváním na prohlídku přehledu jeho nejzajímavějších verzí a představení edice k třicátému výročí vzniku tohoto legendárního modelu.
Koncern Daimler-Benz odstartoval vývoj řady G (s továrním označením W460) v roce 1972 a ke spolupráci přizval renomovanou rakouskou společnost Steyr-Daimler-Puch z Grazu. Nejznámější teréní třída totiž vznikla, podobně jako později Hummer H1, díky zakázce na armádní vozidlo.
Když se G dostalo do prodeje pro veřejnost, psal se rok 1979 a již tehdejší verze byla k dostání s plátěnou či pevnou střechou. Tehdejší motorizace disponovaly výkonem od 53 kW do 110 kW. Výroba probíhala na speciálně vystavěné lince, kde se třída G montuje dodnes.
Během následujících deseti let vůz prošel řadou konstrukčních úprav, nejrozsáhlejší však přišla v roce 1989. Upravený stávající model W460 (přeznačený na W461) byl nadále určen spíše pro čistě účelnou službu, nabídku však doplnil ještě typ W463, jenž se vydal spíše směrem k luxusu.
Typ W461 měl trvalý pohon zadních kol a s přiřaditelným pohonem kol předních, přičemž oba diferenciály bylo možno uzamknout. Luxusní model pak disponoval stálým pohonem kol AWD se standardně montovanými uzávěrkami na předním, zadním i mezinápravovém diferenciálu. V příplatkové výbavě se objevila možnost ABS, vzhled interiéru se zcela změnil instalací nových sedadel, palubní desky s dřevěnými obklady, čalouněním dveří a střechy nebo středovou konzolí.
Od podzimu 2001 jsou Mercedesy G dodávány také s moderními elektronickými asistenčními systémy ESP, 4ETS či brzdovým asistentem, v tomto roce také byla ukončena výroba vozů W461 pro civilní účely.
Výroční edice
Design je navržen tak, aby připomínal tři desetiletí výroby tohoto off-roadu. Speciální edice v sobě spojuje design a styl originálu s výkonem a schopností současného modelu G.
Různé variace
Obrněná edice
Už základní motorizace G 500 přináší solidní výkony z motoru V8 o objemu 5,0 l. Rok 2001 přinesl na trh verzi G55 AMG s upraveným motorem na objem 5,5 l a výkonem 476 koní.
Užitková
Určen pro přesun věcí, nebo pro stěhování spojeneckých vojsk NATO. Tyto vozy vykonávaly službu prakticky po celém světě.
Dakar
Jezdci Jacky Ickx a Claude Brassuer s upraveným 280 G vyhráli závod Paříž Dakar rally v roce 1983.
Na cestu kolem světa
Jen málokterý vůz by zvládnul náročný maraton napříč kontinentem, pojmenovaný Paříž-až-Peking.
Limuzína
Oblíbená úprava hip-hopových hvězd.
Sanitka
Osvědčený pomocník v mnoha záchranných akcích.
Policie
Pokud se někdo zmiňuje o třídě G určitě by neměl zapomenout na model určený pro něměckou policii.
Pro Papeže
Tohle auto si vysloužilo název Papmobil. Každý si jistě vzpomene na neprůstřelné pruhledné sklo, pod kterým Jan Pavel II zdravil davy věřících.
Co myslíte, čeká Mercedes třídy G dalších 30 let života?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
před 7 hodinami - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 9 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 10 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
dnes - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva