Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy

Uběhlo už dlouhých třicet let od doby, kdy na silnice vyrazil první terénní Mercedes označený písmenem G. Proto určitě potěšíme všechny příznivce tohoto vozu pozváním na prohlídku přehledu jeho nejzajímavějších verzí a představení edice k třicátému výročí vzniku tohoto legendárního modelu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy

10.5.2009 | David Siegl | Přidat příspěvek

Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Uběhlo už dlouhých třicet let od doby, kdy na silnice vyrazil první terénní Mercedes označený písmenem G. Proto určitě potěšíme všechny příznivce tohoto vozu pozváním na prohlídku přehledu jeho nejzajímavějších verzí a představení edice k třicátému výročí vzniku tohoto legendárního modelu.

Koncern Daimler-Benz odstartoval vývoj řady G (s továrním označením W460) v roce 1972 a ke spolupráci přizval renomovanou rakouskou společnost Steyr-Daimler-Puch z Grazu. Nejznámější teréní třída totiž vznikla, podobně jako později Hummer H1, díky zakázce na armádní vozidlo.

Když se G dostalo do prodeje pro veřejnost, psal se rok 1979 a již tehdejší verze byla k dostání s plátěnou či pevnou střechou. Tehdejší motorizace disponovaly výkonem od 53 kW do 110 kW. Výroba probíhala na speciálně vystavěné lince, kde se třída G montuje dodnes.

Během následujících deseti let vůz prošel řadou konstrukčních úprav, nejrozsáhlejší však přišla v roce 1989. Upravený stávající model W460 (přeznačený na W461) byl nadále určen spíše pro čistě účelnou službu, nabídku však doplnil ještě typ W463, jenž se vydal spíše směrem k luxusu.

Typ W461 měl trvalý pohon zadních kol a s přiřaditelným pohonem kol předních, přičemž oba diferenciály bylo možno uzamknout. Luxusní model pak disponoval stálým pohonem kol AWD se standardně montovanými uzávěrkami na předním, zadním i mezinápravovém diferenciálu. V příplatkové výbavě se objevila možnost ABS, vzhled interiéru se zcela změnil instalací nových sedadel, palubní desky s dřevěnými obklady, čalouněním dveří a střechy nebo středovou konzolí.

Od podzimu 2001 jsou Mercedesy G dodávány také s moderními elektronickými asistenčními systémy ESP, 4ETS či brzdovým asistentem, v tomto roce také byla ukončena výroba vozů W461 pro civilní účely.

Výroční edice


Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy - 1 - mercedes_benz_g_klasse_30jaar_05 Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy - 2 - 30_Years_GWagen_30PUR

Design je navržen tak, aby připomínal tři desetiletí výroby tohoto off-roadu. Speciální edice v sobě spojuje design a styl originálu s výkonem a schopností současného modelu G.

Různé variace

Obrněná edice

Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy - 3 - 30_Years_GWagen_Armored

Už základní motorizace G 500 přináší solidní výkony z motoru V8 o objemu 5,0 l. Rok 2001 přinesl na trh verzi G55 AMG s upraveným motorem na objem 5,5 l a výkonem 476 koní.

Užitková

Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy - 4 - 30_Years_GWagen_Truck Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy - 5 - 30_Years_GWagen_Boxtruck

Určen pro přesun věcí, nebo pro stěhování spojeneckých vojsk NATO. Tyto vozy vykonávaly službu prakticky po celém světě.

Dakar

Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy - 6 - 30_Years_GWagen_Dakar

Jezdci Jacky Ickx a Claude Brassuer s upraveným 280 G vyhráli závod Paříž Dakar rally v roce 1983.

Na cestu kolem světa

Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy - 7 - 30_Years_GWagen_CrossGlobe

Jen málokterý vůz by zvládnul náročný maraton napříč kontinentem, pojmenovaný Paříž-až-Peking.

Limuzína

Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy - 8 - 30_Years_GWagen_Limo

Oblíbená úprava hip-hopových hvězd.

Sanitka

Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy - 9 - 30_Years_GWagen_Notarzt

Osvědčený pomocník v mnoha záchranných akcích.

Policie

Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy - 10 - 30_Years_GWagen_Polizei

Pokud se někdo zmiňuje o třídě G určitě by neměl zapomenout na model určený pro něměckou policii.

Pro Papeže

Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy - 11 - 30_Years_GWagen_OldPopeMercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy - 12 - 30_Years_GWagen_NewPope

Tohle auto si vysloužilo název Papmobil. Každý si jistě vzpomene na neprůstřelné pruhledné sklo, pod kterým Jan Pavel II zdravil davy věřících.

Co myslíte, čeká Mercedes třídy G dalších 30 let života?

David Siegl

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.