Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mechanik rozebral motor Škody Octavia 1,9 TDI se skoro 700 000 km. A nestačil se divit
19.5.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tohle auto stálo necelých 6 000 Kč a najelo toho tolik, že by se za svůj život dostalo skoro na Měsíc a zpět. Co na to jeho technika? I mechanik se divil.
Minulý týden jsme vám ukázali, jak vypadá Škoda Octavia 1,9 TDI se skoro 700 tisíci km. Právě k takové se dostal Alex z Car Throttlu, a protože nemá ve zvyku nechávat si takové věci pro sebe, do detailu nám ji představil. Po vizuální stránce to nebyla žádná nádhera - zvenčí to ještě šlo, interiér ale vypadal spíše jako mobilní vepřín a nefunkčnost některých docela zásadních věcí (dveře řidiče...) naznačovala, že předchozí dva majitelé nebyli zrovna puntíčkáři.
Po stránce péče o vnitřek a zevnějšek jistě ne, auto ale po prý celou dobu jeho života servisovali, jak se patří. Na Alexe tak navzdory svému věku (jde o vůz z roku 1998, tedy o čerstvého dvacátníka) auto působilo mechanicky velmi robustním dojmem, jenže pocity mohou být jedna věc a realita druhá. Octavii tak vzal do servisu specializujícího se vozy koncernu VW, aby ji mechanik nejen pořádně prohlédl, ale také rozebral její motor. A teprve tady začínají být věci opravdu zajímavé.
Mechanik od auta s 695 tisíci km nečekal žádné zázraky, předpokládal zejména velké zanesení motoru karbonem a vysoké opotřebení některých částí. Jenže to bylo skoro naposledy, co o takových věcech hovořil. Od té doby už jen neustále opakoval slova o nevíře, překvapení a schopnosti auta zapůsobit tím, v jakém stavu je. Schválně si zkuste spočítat, kolikrát řekne slova jako „surprised”, „impressed”, „can not believe” či podobná, sám jsme to vzdal, když mi přestaly stačit prsty všech končetin.
Nejprve je z motoru odmontován EGR-ventil, u tak jetého auta obecně problematická část. Ani tady není zdrojem radost, stará se o část úniků oleje a je hodně zakarbonovaný, jenže funguje bez potíží. A už to je zdrojem překvapení. Dále je zkoumán spodek vozu, zejména výfuková soustava, která je skutečně dodnes originální. Nevyhnula se jednomu svařování poblíž katalyzátoru, původní zadní tlumič s vyraženým datem výroby 07/1998 je ale ve skoro neuvěřitelném stavu.
To samé říká mechanik o celém spodku, který prý vypadá jako na autě s necelými 160 tisíci kilometry. Podobná slova volí po demontáži hlavy válců - vůbec první za dobu existence vozu -, která odhalí mimořádně zachovalé vačky. Jejich nejnamáhanější součásti jsou opotřebované mnohem méně, než čekal. Kdyby měl jen podle sundané hlavy odhadovat počet najetých km, tipne si něco kolem 220 tisíc - u auta se skoro 700 tisíci by prý očekával mnohem více opotřebení.
Podobné chvály se dočká zbytek motoru. Karbonu je tu dost, očekával jej ale mnohem více. Vložky válců nejsou viditelně vydřené, písty vypadají též dobře a prohlédnout si můžeme i vysokotlaké vstřikovače, též v dobré kondici. Demontováno je pochopitelně i turbo, v němž též vidíme nějaký ten karbon a jisté vůle, ale znovu je ve velmi dobrém stavu, na původní díl rozhodně.
Mechanik říká, že motor vypadá trochu jako by auto mělo kilometry „stočené” dopředu a přičítá to pravidelnému servisu. Je zajímavé, že minimálně poslední majitel, který očividně neznal slovo „vysavač”, dopřával vozu řádnou péči v servisu, ale... dobře že tak.
Na této Octavii tak v podstatě ani nebylo co opravovat - motor dostal nový olej apod., preventivně vyměněno bylo i těsnění pod hlavou, a to i spolu s čištěním dotčených částí od karbonu. Mechanik říká, že je očistil jen částečně, protože karbon tu vše spíše utěsnil a kdyby na motor ani nesáhl, možná by vydržel déle než takto.
Je to každopádně zajímavý rozbor, který se hned tak nevidí. Podívejte se na něj níže - i když víme, že tahle věta některé z vás rozdráždí, také tato zkušenost ukazuje, že motor 1,9 TDI si svou slávu nevydobyl náhodou. Uměl přesně to, co mají lidé rádi - slušně zabrat, moc „nežrat” a hodně vydržet...

































Motor 1,9 TDI této Octavie I je fit nejen pocitové, rozborka ukázala i jeho nečekaně dobrý faktický stav
Zdroj: Car Throttle@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 11 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nejnovější články
Dosud neúspěšné Subaru se dočkalo o mnoho lákavější nové verze, brzdí ji ale stále stejný problém
před 3 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 5 hodinamiMercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
před 6 hodinamiTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před 8 hodinamiSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva