Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat
4.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Dvacet let je ve vývoji automobilů něco jako věčnost. Přesto je už teď zjevné, že nový McLaren P1 bude jen slabým odvarem původního F1. Proč?
Už včera jsme se podívali pod sukně dvěma automobilům patřících do nové generace supersportů osazených hybridními technologiemi. Nejdříve to byl pohonný systém Ferrari F70 a o něco později jste si poslechli doznání Porsche o tom, jak mohly vypadat parametry 918 Spyder bez dodatečného elektrického balastu. Do kompletního výčtu nám tak chybí už jen chystaný McLaren P1, podívejme se proto, co bychom mohli očekávat od něj.
Právě očekávání je asi to, co může britskému zástupci nalomit vaz. Bylo by pošetilé předpokládat, že bude pomalý, levný nebo málo exkluzivní, nicméně podle dosavadních informací to vypadá, že už zdaleka nebude takovým průlomem jako svého času jeho duchovní předchůdce - McLaren F1.
Dvacet let starý stroj se stal naprostým fenoménem mezi nejrychlejšími z nejrychlejších, své přímé soupeře přes noc změnil v muzejní exponáty a až teď je plně zřejmé, jak moc předběhl svou dobu. Byl prvním sériovým automobilem, který dostal monokok i vnější panely z karbonu, jeho uhlazená karoserie byla zbavena křídel i nápadných spoilerů, nabídl dost místa pro tři cestující a vážil maximálně 1 138 kg, přestože měl před zadní nápravou vidlicový dvanáctiválec BMW o výkonu 627 koní. S omezovačem otáček se dostal na 372 km/h a bez něj dosáhl až 391 km/h, což jsou dodnes hodnoty překonané pouze několika málo automobily.
A nejde jen o rychlost, vyrovnat pouze tu není dnes až tak složité. Jde o onu pokrokovou konstrukci, která svého času nechávala konkurenty jen tupě zírat s otevřenými ústy. Pokud bylo v roce 1992 možné postavit vůz s hmotností 1,1 tuny, výkonem 627 koní, špičkovou aerodynamikou, prostorem pro tři cestující a to všechno prodávat za necelý milion dolarů, mělo by dnes být možné udělat totéž za zlomek této cifry, nebo za stejnou cenu nabídnout mnohem víc. Však považte, co jste si mohli koupit v roce 1992 mezi běžnými auty a co si můžete pořídit dnes - lecjaký povedený kompakt roztrhá tehdejší špičková auta vyšších tříd ve všech ohledech od rychlosti po komfort a stát bude třetinu.
Jenže mezi supersporty se k ničemu takovému se neschyluje. McLaren (a není to jen jeho případ) se nám pro rok 2013 chystá nabídnout vůz, který bude dražší, těžší a maximálně o něco výkonnější. Nový P1 možná překoná hranici rychlosti 400 km/h, ale potíž je v tom, že nijak zásadně nepokoří nejen své současné soupeře, nic dramaticky nového nenabídne ani oproti původnímu F1. A to od něj budou někteří jistě očekávat podobné zázraky.
Něco takového se ale dost dobře nemůže stát. P1 vzniká v době, která cokoli benzinového spojeného s vysokými výkony, rychlostí a tím i vysokou spotřebou považuje nejen za politicky nekorektní, ale ve formě pokut za emise to rovnou kriminalizuje. Ať budou zástupci McLarenu, Porsche nebo Ferrari říkat cokoli, P1 stejně jako jeho rivalové 918 Spyder a F70 nebyli stavěni jako ryzí oslava rychlosti. Jednak jde tak trochu i o prestiž a podporu průměrnějších modelů, ale o to šlo asi vždycky. Horší ale je, že všechny tři stroje, se musí za své schopnosti veřejně omlouvat společensky akceptovanými, nicméně reálně jen pokryteckými kompromisy.
Porsche se samo usvědčilo, kolik zbytečných kilogramů v konstrukci sportovního hybridu zaberou elektromotory a baterky využitelné při opravdu ostrém nasazení maximálně na pár kilometrů. A že skutečnou spotřebu v takovém případě metráky mrtvé váhy spíše jen zhorší, než aby ji snížily. To se pak docela špatně tvrdí, že jste byli doslova posedlí nízkou hmotností.
S ještě poněkud větším nadhledem si nelze neuvědomit, jak nechutně zvrácená je dnešní doba, když musí automobilka připravující pársetkusovou sérii sportovních aut, které se na silnici objeví jen naprosto výjimečně a v konečném důsledku jejich motory sežerou zanedbatelnou část z celkové spotřeby, líbat boty bruselskému úředníkovi. A ještě za to pokorně zaplatí. Za dodatečný vývoj, na pokutách...
I když se o novém McLarenu pořád moc neví, je nad slunce jasnější, že kvůli tomu všemu nebude P1 revoluční. Nemůže být, nemá být, všechny známé informace naznačují, že bude mít problém se původnímu F1 byť jen vyrovnat, natož jej překonat, natož pak vnést do světa nejrychlejších aut něco průlomového, co by konkurenti museli dohánět další dekády. S tím se musí příznivci britské novinky smířit. Karoserie z uhlíkových kompozitů je dnes prakticky povinnost, tudíž v tomto směru k pokroku nedojde. Svými papírovými výkony F1 asi překoná, ale jen za cenu zbytečně vyšší hmotnosti a pouze krátkodobě dostupného špičkového výkonu.
Není snadné psát na adresu McLarenu něco takového, ale máme za to, že P1 nebude původnímu F1 sahat ani po kotníky.
Je to smutné, ale McLaren má v roce 2012 problém alespoň ideově vyrovnat své vlastní dílo z roku 1992
P1 může být vizuálně zajímavý, jeho technika ale neslibuje nic mimořádného. Bylo by mylné tvrdit, že to bude špatné nebo pomalé auto, jenže se nechystá nabídnout nic srovnatelného s tím, s čím před neskutečnými dvěma dekádami přišel model F1
Hlavní foto: Wildspeed
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva