Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém
5.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Japonci nejprve zefektivní spalovací jednotky, až poté k nim přidají malé a lehké elektromotory. Autopiloti pak budou reagovat jen při řidičově bezvědomí.
Sympatizovat dnes s Mazdou rozhodně není těžké. Tato japonská automobilka se vymyká z většiny stávajících trendů, neboť na rozdíl od řady dalších globálních značek odmítá sázet ve velkém na přeplňované motory či elektrifikaci. Místo toho značka vidí možnosti jak navýšit efektivitu svých spalovacích jednotek zcela jinde - kupříkladu ve snižování hmotnosti. Pravda, na sklonku loňského roku jsme se dočkali odhalení 2,5litrového turbomotoru a elektrické agregáty prý jednou také dostaneme, nicméně v prvním případě je přeplňovaný čtyřválec prozatím vyhrazen pouze vrcholnému modelu CX-9, ve druhém pak Mazda nejprve hodlá položit důležité „spalovací základy“, než na nich „vystaví elektrodům“.
Poslední větu bychom měli asi více vysvětlit, nicméně pokud jste četli jeden z posledních článků pojednávající o budoucnosti Mazdy, pak asi již víte, o čem bude řeč. A máte pravdu, japonská automobilka skutečně chce nejprve zvýšením o o 20 až 30 procent maximalizovat efektivitu spalovacích jednotek. Díky tomu bude např. Mazda 2 zcela bez problémů plnit i emisní resp. spotřebové normy, jež dorazí se začátkem příští dekády. První vlaštovky osazené druhou generací motorů SkyActiv II bychom ovšem měli spatřit již v příštím roce, nejspíše pod kapotou faceliftované Mazdy 6.
Jak jsme přitom zmínili již ve článku o novém Wankelu, součástí nejen rotačního motoru, ale i těch běžnějších bude homogenní plnění spalovací komory. Tato technologie v nízkých otáčkách používá k zapálení směsi paliva a vzduchu klasickou svíčku, ve vyšších pak vlivem vysoké komprese samovznícení. Díky tomu by mělo dojít k lepšímu prohoření paliva, což má právě docílit onu až třicetiprocentní úsporu. Mazda přitom věří, že se jí podařilo vyřešit problémy spojené s klepáním.
Šéf amerického zastoupení značky Masahiro Moro doufá, že zachování klasických spalovacích jednotek přiláká k Mazdě nadšené řidiče. Zároveň pak dodává, že díky zavedení a rozšíření této technologie zůstanou náklady i ceny při zemi. A co více, tímto způsobem bude vytvořen dobrý základ pro příchod elektromotorů. „Směrem k roku 2025 budeme muset již přivést do hry elektrifikaci. Je tedy dobré, že budeme mít velmi efektivní spalovací motory, neboť elektrický systém bude moci být malý.“
Velikost elektrického pohonného ústrojí pak samozřejmě ovlivní (tentokráte v pozitivním smyslu) i hmotnost vozu a dá se předpokládat, že udávané hodnoty spotřeby vozů Mazdy se od těch reálných nebudou lišit tak moc, jako u konkurence. Nízká hmotnost navíc vede k lepší ovladatelnosti. Je tedy zjevné, že pro japonskou automobilku je řidič opravdu stále na prvním místě. To dokládá i přístup k autonomnímu řízení, které se ostatní značky snaží zavádět opravdu ve velkém.
V tomto ohledu můžeme poukázat kupříkladu na alianci Renault-Nissan, která by velmi ráda měla ve svém portfoliu do roku 2020 minimálně deset vozů osazených autopilotem. Ten by přitom měl přebírat řízení prakticky pokaždé, kdy to bude jen trochu možné a kdy si to řidič bude přát. Mazda pak sice na autonomním řízení pracuje rovněž, její přístup se ovšem liší. Dle Mora bude její autopilot „zasahovat jen tehdy, kdy se něco stane řidiči, když bude v bezvědomí nebude se cítit dobře a tak podobně“.
Jinými slovy, daná technologie zde bude sloužit pouze jako asistenční prvek, který v případě potřeby a hlavně kvůli bezpečnosti dokáže řidiče odvézt domů. Jinak chce Mazda ponechat řízení plně v lidských rukou, neboť „věříme, že zábava za volantem je jednou z klíčových hodnot automobilky“. Pokud to tedy cítíte stejně, pak nejspíše do budoucna nebudete mít mnoho jiných šancí než nakupovat v showroomů této japonské značky...
![Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 1 - 2015 mazda 6 us 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 2 - 2015 mazda 6 us 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 3 - 2015 mazda 6 us 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 4 - 2015 mazda 6 us 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 5 - 2015 mazda 6 us 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 6 - 2015 mazda 6 us 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 7 - test mazda 3 165 33](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 8 - test mazda 3 165 31](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 9 - test mazda 3 165 35](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 10 - test mazda 3 165 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 11 - test mazda 3 165 36](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 12 - test mazda 3 165 70](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Mazda připouští elektrifikaci i autonomní řízení, ovšem jen ve formě asistentů. Nejprve chce ovšem zefektivnit spalovací motory, jejichž novou generaci SkyActiv II představí již příští rok
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Lamborghini vyzvalo na souboj BMW M s označením CS. Zdánlivě nerovné klání skončilo ostudou slavné značky
před 7 hodinamiNové Bugatti s motorem V16 naplno předvedlo svůj zvuk, při túrování štěká jako nasupený buldok
včeraNadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
11.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
V Nizozemsku už zjistili, že kruhové objezdy mohou víc škodit než pomáhat, nahrazují je zpátky klasickými křižovatkami
před 3 hodinamiSlavný moderátor už vyzkoušel faceliftovanou Teslu Model Y. Změn je mnohem víc, než se dosud mohlo zdát
před 5 hodinamiNenápadná 350koňová německá rodinná střela je k mání v krásném stavu, lidé ani netuší, jak moc je dnes levná
před 6 hodinamiLamborghini vyzvalo na souboj BMW M s označením CS. Zdánlivě nerovné klání skončilo ostudou slavné značky
před 7 hodinamiŽe by VW konečně pochopil, kdo a co ho živí? Hned třem modelům nadělil zajímavý nový spalovací motor
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.13. 18:06 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.12. 23:55 - Kavis
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 02.12. 09:12 - Předseda
- Politický koutek 02.12. 07:01 - Jaggie
- Detektory policejních radarů 02.10. 18:24 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 02.10. 10:45 - M.Z.
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch