Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Masivní propouštění automobilek zasáhne až 150 tisíc lidí, začíná se nyní
6.12.2019 | Petr Prokopec
Jakkoli se na automobilovém trhu zdánlivě neděje nic, co by nutilo automobilky šetřit, nová pravidla EU jim nedávají prostor k ničemu jinému. A propouštění je jednou z cest k němu vedoucích.
Již mnohokrát jsme zmínili, že svět aut se mění, a dnes tato skutečnost zazní znovu. Zatím není jasné, zda přesun směrem k elektromobilitě pomůže přírodě, jisté ale je, že povede k opravdu razantnímu propouštění. Své plány ostatně již předestřely značky jako Audi či Mercedes, u dalších se podobná oznámení teprve očekávají. Jisté náznaky věcí budoucích ale již venku jsou a agentura Bloomberg spočítala, že v nejbližších letech přijde o práci přímo v automobilkách více než 80 tisíc lidí.
Je přitom třeba dodat, že jde pouze o odhady založené na té skutečnosti, že zájem o elektromobily bude v nejbližší budoucnosti raketově růst. Je však otázka, s jak vysokým číslem lze počítat, neboť třeba za letošek bylo do konce října v Evropě prodáno 13,28 milionu nových aut. Na alternativní pohon však nepřipadá ani deset procent, a to jde o souhrnné registrace nejen elektromobilů, ale také plug-in hybridů a hybridů. Prodeje čistě elektrických aut pak z této porce tvoří zhruba čtvrtinu - jde o pár set tisíc aut.
Zájem samozřejmě každoročně roste o desítky procent, nicméně hlavně kvůli Norsku a Nizozemsku, kde mohou zákazníci počítat s tak vysokými dotacemi, že se jim běžná auta již nevyplatí ani kupovat. Na něco takového je však třeba v dalších zemích zapomenout, jakkoliv třeba takové Německo rovněž přišlo s navýšením podpory. I tak ovšem elektromobily zůstávají u našich sousedů drahé, a s ohledem na problémy s bateriemi tomu tak v nejbližší době i zůstane.
Je tedy vskutku otázkou, zda nakonec propouštění nebude ještě daleko vyšší. Takový scénář ostatně připouští i Centrum pro automobilový management z německého Kolína nad Rýnem, dle kterého by pouze v této zemi mohlo v příštích letech přijít o práci až 150 tisíc lidí. Započítáni v to nejsou jen zaměstnanci automobilek, ale také jejich subdodavatelů, kterým se změny též nevyhnou. To ostatně již bylo potvrzeno společnostmi Continental a Osram, které taktéž budou propouštět po tisících.
Šéf německé automobilové asociace VDA Bernhard Mattes pak naznačil, že jen na konto přesunu směrem k elektrifikaci padne v příští dekádě 70 tisíc míst. Zároveň připustil, že prakticky v každé automobilce momentálně vládne velké napětí. Zájem o elektromobily totiž není tak vysoký, jak se výrobci ještě před pár lety domnívali. A co je pro ně možná ještě horší, klesat začíná zájem o auta jako taková.
Za celý letošní rok by tak mělo být po celém světě vyprodukováno 88,8 milionu osobních aut a lehkých užitkových vozů. To představuje meziroční pokles o 6 procent, stále však jde o nadmíru vysoké číslo v porovnání s příštími roky, kdy by produkce měla citelně klesnout. V roce 2020 má činit pouze 78,9 milionu aut, což by byl nejmenší počet od roku 2015. I to naznačuje rozsah změn, jakým momentálně průmysl musí čelit - dražší elektromobily bude logicky kupovat méně lidí.
Zatím se přitom zdá, že asi nejvýrazněji budou zasaženy německé automobilky, nicméně propouštění se nevyhne ani těm americkým, britským, japonským či dokonce čínským. Firma NIO totiž již do konce září pustila k vodě 20 procent svých zaměstnanců, tedy více než dva tisíce lidí. Nissan pak naznačil, že se rozloučí dokonce s 12 500 pracovníky, což je vlastně největší dosud oznámené číslo mezi všemi výrobci.






Nyní je již jisté, že škrty kvůli elektrifikaci budou enormní, ani 80, ani 150 tisíc lidí nemusí být konečná bilance
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Takhle mrtvého koně Němci sedlají: Ještě loni nic nevyrábějící Číňané letos doma prodají víc aut stejného typu než všichni Němci společně
23.3.2025Po letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
24.3.2025K mání je zapomenutá francouzská silniční stíhačka v dodnes zánovním stavu, o tomhle jsme snili po pádu komunismu
24.3.2025Přepište dějiny. Nové Alfy Romeo nakonec dostanou i motor V6, třebaže původně měly být do roka jen elektrické
24.3.2025Němečtí vědci varují vedení země před elektrifikací všeho, přináší i problém, který dosud všichni ignorovali
24.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva