Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Marchionnemu se nevěří, plány šéfa Fiatu posaly akcie FCA dolů
9.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pro většinu světa jsou slova Sergia Marchionneho sliby, které nedojdou naplnění. Zvláště při pohledu na reálné výsledky koncernu.
Aktuálním tématem číslo jedna v automobilovém světě jsou plány Sergia Marchionneho. Ty se totiž dotýkají ne jedné, ale hned několika značek. Takřka pro všechny (s výjimkou SRT a Lancie) je přitom společným jmenovatelem až abnormální růst. Šéf koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) totiž kupříkladu Alfě Romeo nebo Maserati předurčil až pětinásobný vzrůst registrací oproti současnosti, což zní až příliš pozitivně a tedy nereálně. To si myslí alespoň investoři, kteří na Marchionneho slova nezareagovali tak, jak by si asi šéf FCA představoval.
V průběhu středečního dne hodnota akcií koncernu poklesla o 12 % z 8,67 Eur (cca 238,40 Kč) na 7,44 Eur (204,60 Kč). Americký Chrysler a k němu přidružené značky přitom z daného stavu nikdo vinit nemůže, hnůj je třeba házet na evropskou část. Italové v prvním letošním čtvrtletí prohloubili ztrátu ze 7 miliard Eur (192,5 mld. Kč), jež evidovali na konci loňského roku, na 10 miliard Eur (275 mld. Kč, stav k 31. 3. 2014). Souběžně s tím poklesl i zisk celé skupiny před zdaněním, který na konci března činil 622 milionů Eur (17,1 mld. Kč). Podle analytiků měl přitom původně činit 854 milionů Eur (23,5 mld. Kč).
Právě tento stav ovšem investory a akcionáře uvádí do rozpaků. „Pokud odstartujete svůj plán pro roky 2014-2018 extrémně slabým čtvrtletím, pak vám nikdo neuvěří, že své záměry uskutečníte,“ uvedl k tématu frankfurtský analytik Jens Schattner. „Pokud by dosažení cíle bylo podmíněno jen představením nových plánů, pak by daný způsob jistě použil každý.“
„Problém je v tom, že prezentace v PowerPointu jsou o mnoho jednodušší než reálný život,“ přidává se ke skepticismu Harald Hendrikse z londýnské společnosti Nomura Holdings Inc. „Tyto značky navíc vyžadují ještě spoustu práce, než se dostanou tam, kde by potřebovaly být. Svět se přitom mění velmi pomalu a dané značky jsou v mnoha regionech na dně. Přes noc se tedy rozhodně nezmění.“
Zmíněná práce přitom rozhodně nebude zadarmo, neboť realizace plánu by měla stát 77 miliard USD (1 540 miliard korun). Tím ovšem Marchionne řadu investorů odradil definitivně, neboť ačkoliv dosud nepředvedl zrovna nejlepší výsledky, požaduje od nich další finance. Garance jeho slov přitom momentálně neexistuje.
Stejně jako profesor michiganské univerzity Erik Gordon se tedy musíme ptát, zda „Fiat skutečně dokáže přeměnit Alfu na velkou a ziskovou společnost a zda je po světě dost kupců Maserati“. Bohužel, ani v jednom případě ovšem se šéfem koncernu FCA nesouhlasíme, jakkoliv bychom oběma značkám úspěch přáli.



Sergio Marchionne nemá se svými plány přílišnou důvěru investorů. Zejména proto, že profit sliboval již mnohokrát, prozatím však jím vedené značky generovaly spíše ztrátu
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 6 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
před 2 hodinamiMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 3 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 5 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 6 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva