Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Marchionnemu se nevěří, plány šéfa Fiatu posaly akcie FCA dolů
9.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pro většinu světa jsou slova Sergia Marchionneho sliby, které nedojdou naplnění. Zvláště při pohledu na reálné výsledky koncernu.
Aktuálním tématem číslo jedna v automobilovém světě jsou plány Sergia Marchionneho. Ty se totiž dotýkají ne jedné, ale hned několika značek. Takřka pro všechny (s výjimkou SRT a Lancie) je přitom společným jmenovatelem až abnormální růst. Šéf koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) totiž kupříkladu Alfě Romeo nebo Maserati předurčil až pětinásobný vzrůst registrací oproti současnosti, což zní až příliš pozitivně a tedy nereálně. To si myslí alespoň investoři, kteří na Marchionneho slova nezareagovali tak, jak by si asi šéf FCA představoval.
V průběhu středečního dne hodnota akcií koncernu poklesla o 12 % z 8,67 Eur (cca 238,40 Kč) na 7,44 Eur (204,60 Kč). Americký Chrysler a k němu přidružené značky přitom z daného stavu nikdo vinit nemůže, hnůj je třeba házet na evropskou část. Italové v prvním letošním čtvrtletí prohloubili ztrátu ze 7 miliard Eur (192,5 mld. Kč), jež evidovali na konci loňského roku, na 10 miliard Eur (275 mld. Kč, stav k 31. 3. 2014). Souběžně s tím poklesl i zisk celé skupiny před zdaněním, který na konci března činil 622 milionů Eur (17,1 mld. Kč). Podle analytiků měl přitom původně činit 854 milionů Eur (23,5 mld. Kč).
Právě tento stav ovšem investory a akcionáře uvádí do rozpaků. „Pokud odstartujete svůj plán pro roky 2014-2018 extrémně slabým čtvrtletím, pak vám nikdo neuvěří, že své záměry uskutečníte,“ uvedl k tématu frankfurtský analytik Jens Schattner. „Pokud by dosažení cíle bylo podmíněno jen představením nových plánů, pak by daný způsob jistě použil každý.“
„Problém je v tom, že prezentace v PowerPointu jsou o mnoho jednodušší než reálný život,“ přidává se ke skepticismu Harald Hendrikse z londýnské společnosti Nomura Holdings Inc. „Tyto značky navíc vyžadují ještě spoustu práce, než se dostanou tam, kde by potřebovaly být. Svět se přitom mění velmi pomalu a dané značky jsou v mnoha regionech na dně. Přes noc se tedy rozhodně nezmění.“
Zmíněná práce přitom rozhodně nebude zadarmo, neboť realizace plánu by měla stát 77 miliard USD (1 540 miliard korun). Tím ovšem Marchionne řadu investorů odradil definitivně, neboť ačkoliv dosud nepředvedl zrovna nejlepší výsledky, požaduje od nich další finance. Garance jeho slov přitom momentálně neexistuje.
Stejně jako profesor michiganské univerzity Erik Gordon se tedy musíme ptát, zda „Fiat skutečně dokáže přeměnit Alfu na velkou a ziskovou společnost a zda je po světě dost kupců Maserati“. Bohužel, ani v jednom případě ovšem se šéfem koncernu FCA nesouhlasíme, jakkoliv bychom oběma značkám úspěch přáli.
Sergio Marchionne nemá se svými plány přílišnou důvěru investorů. Zejména proto, že profit sliboval již mnohokrát, prozatím však jím vedené značky generovaly spíše ztrátu
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 01:22 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch