Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Marchionneho Tesla Model 3 neuchvacuje: „Musí ji ještě vyrobit, dodat a být v zisku.”
16.4.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zatímco svět v úžasu hledí na stoupající počet rezervací nové Tesly, šéf koncernu FCA zůstává realistou. Když bude úspěšná, Italové udělají totéž.
Premiéra Tesly Model 3 evidentně mnohé zbavila smyslu pro realitu. Že to platí pro samotnou automobilku a její obdivovatele, když mylně označují premiéru Model 3 za nejúspěšnější v historii, nepřekvapí, odstup ale ztratili i mnozí žurnalisté. My jsme zůstali nohama na zemi a konstatovali fakta: Model 3 je koncept, neprodal se jediný a firmu může i položit. Tak to je a rostoucí počet nezávazných předobjednávek, který už momentálně atakuje číslo 400 tisíc, na tom nic nemění.
Také v automobilovém průmyslu zatočila poslední kejkle Elona Muska leckomu hlavu, o šéfovi koncernu FCA Sergiu Marchionnem to ale zjevně neplatí. Ten podle očekávání vystoupil na setkání akcionářů FCA v Amsterdamu a neodpustil si komentář ani směrem k Tesle. V zásadě zůstal diplomatem, z jeho slov ale není těžké vyčíst jednoduché sdělení - že začít ve velkém přijímat objednávky na produkt, který neexistuje, má cenu, která je až příliš nízká, aby se mohla stát pravdou a pokud se ji stane, firmu ponechá v hlubokých ztrátách, není zase takové umění.
„Nejsem překvapen vysokým množstvím rezervací, ale ještě pak musíte být schopni ta auta vyrobit, dodat a mít z toho zisk,” řekl doslova Sergio M. Italský manažer tak vyjadřuje své pochybnosti nejen směrem k ekonomické rentabilitě výroby takového auta za cenu okolo 35 tisíc dolarů, ale i vůbec schopnosti Tesly takové množství aut vyprodukovat. Za první kvartál automobilka vyrobila necelých 15 tisíc aut dvou modelů - teď by měla v dohledné době vyrobit 400 tisíc exemplářů třetího. A to jsme pořád roky vzdáleni od chvíle, kdy s tím vůbec hodlá začít.
Marchionne si ale nedělá hlavu ani s tím, kdyby se to Muskovi a spol. náhodou podařilo. „Když mi ukáže, že auto bude s touto cenou ziskové, zkopírujeme jeho recept, přidáme italský design a do 12 měsíců jsme s tím na trhu,” řekl Marchionne zjevně v nadsázce pochybující o tom, že by se takový scénář mohl naplnit. A když se ho novináři ptali, zda na „elektrickou party” nemíří FCA poněkud pozdě, odpověděl stroze: „Je lepší přijít pozdě než litovat.”
V tomto směru nelze Marchionnemu nerozumět, především v ekonomickém smyslu slova. Za Teslou nestojí žádný geniální nápad, žádné výjimečné know how, auto ve stylu Model S a Model X může kterýkoli z etablovaných výrobců dostat na trh též, v relativně krátké době. Proč to tedy nedělá, když je Tesla tak úspěšná? Jenže ona není, provozuje vzhledem k počtu prodaných vozů extrémně ztrátový byznys, doufajíc, že svůj náskok jednou přetaví v zisk. A nebo ji něco takového zajistí tržní regulace a přerozdělování, které jsou už pro její aktuální existenci životně důležité.
Tohle si může dovolit Musk, který nepostavil podnikání Tesly na obvyklých principech - nespoléhá na tržní racionalitu a nespoléhá dokonce ani na aktuální regulace. Doufá v to, že přijde „něco” - levnější či lepší baterie či ještě výhodnější přerozdělování - co dostane Teslu do černých čísel. Do té doby prodává auta spíše za cenu, za kterou je alespoň někdo koupí a se ztrátami si poradí díky penězům z kapes jiných či z prodeje velmi drahých akcií, jejichž cena žije jen z víry v jeho očekávání.
To si konkurence nemůže dovolit, a tak se snaží přijít s něčím, co jde vyrobit při jakž takž přijatelných nákladech, za alespoň nějak snesitelnou cenu, při níž současné regulace (superkredity, emisní povolenky apod.) pokryjí alespoň většinu ztrát. A stejně nejsou všechny, jak ukázal zrovna příklad Fiatu 500e.
Tesla na to kašle, prodělá 21,4 mld. Kč za rok, vesele tančí a doufá v lepší příští. Tohle riziko Marchionne odmítá a říká, že raději s elektromobily začne v momentě, až nebude existovat. Pravda, svět nepatřil nikomu, kdo nebyl hráč a Musk hraje. Jestli jeho podnikatelské gamblerství bude slavit úspěch nebo zvítězí jeho konkurenti sázející na jistotu, ukáže až čas...



Sergia Marchionneho rezervace menší elektrické Tesly neuchvacují. Alespoň dokud automobilka nebude s to vůz vyrobit, dodat v takovém počtu a neprodělat na to další stovku miliard
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
dnesElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
před 9 hodinamiMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 11 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
dnesK mání je skoro nejeté auto za 1,5 výplaty, bizarní verzi skoro vyhynulého modelu sušil důchodce v garáži
dnesŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
dnes
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 21:24 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins