Marchionneho Tesla Model 3 neuchvacuje: „Musí ji ještě vyrobit, dodat a být v zisku.”

Zatímco svět v úžasu hledí na stoupající počet rezervací nové Tesly, šéf koncernu FCA zůstává realistou. Když bude úspěšná, Italové udělají totéž.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Marchionneho Tesla Model 3 neuchvacuje: „Musí ji ještě vyrobit, dodat a být v zisku.”

16.4.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Marchionneho Tesla Model 3 neuchvacuje: „Musí ji ještě vyrobit, dodat a být v zisku.”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zatímco svět v úžasu hledí na stoupající počet rezervací nové Tesly, šéf koncernu FCA zůstává realistou. Když bude úspěšná, Italové udělají totéž.

Premiéra Tesly Model 3 evidentně mnohé zbavila smyslu pro realitu. Že to platí pro samotnou automobilku a její obdivovatele, když mylně označují premiéru Model 3 za nejúspěšnější v historii, nepřekvapí, odstup ale ztratili i mnozí žurnalisté. My jsme zůstali nohama na zemi a konstatovali fakta: Model 3 je koncept, neprodal se jediný a firmu může i položit. Tak to je a rostoucí počet nezávazných předobjednávek, který už momentálně atakuje číslo 400 tisíc, na tom nic nemění.

Také v automobilovém průmyslu zatočila poslední kejkle Elona Muska leckomu hlavu, o šéfovi koncernu FCA Sergiu Marchionnem to ale zjevně neplatí. Ten podle očekávání vystoupil na setkání akcionářů FCA v Amsterdamu a neodpustil si komentář ani směrem k Tesle. V zásadě zůstal diplomatem, z jeho slov ale není těžké vyčíst jednoduché sdělení - že začít ve velkém přijímat objednávky na produkt, který neexistuje, má cenu, která je až příliš nízká, aby se mohla stát pravdou a pokud se ji stane, firmu ponechá v hlubokých ztrátách, není zase takové umění.

„Nejsem překvapen vysokým množstvím rezervací, ale ještě pak musíte být schopni ta auta vyrobit, dodat a mít z toho zisk,” řekl doslova Sergio M. Italský manažer tak vyjadřuje své pochybnosti nejen směrem k ekonomické rentabilitě výroby takového auta za cenu okolo 35 tisíc dolarů, ale i vůbec schopnosti Tesly takové množství aut vyprodukovat. Za první kvartál automobilka vyrobila necelých 15 tisíc aut dvou modelů - teď by měla v dohledné době vyrobit 400 tisíc exemplářů třetího. A to jsme pořád roky vzdáleni od chvíle, kdy s tím vůbec hodlá začít.

Marchionne si ale nedělá hlavu ani s tím, kdyby se to Muskovi a spol. náhodou podařilo. „Když mi ukáže, že auto bude s touto cenou ziskové, zkopírujeme jeho recept, přidáme italský design a do 12 měsíců jsme s tím na trhu,” řekl Marchionne zjevně v nadsázce pochybující o tom, že by se takový scénář mohl naplnit. A když se ho novináři ptali, zda na „elektrickou party” nemíří FCA poněkud pozdě, odpověděl stroze: „Je lepší přijít pozdě než litovat.”

V tomto směru nelze Marchionnemu nerozumět, především v ekonomickém smyslu slova. Za Teslou nestojí žádný geniální nápad, žádné výjimečné know how, auto ve stylu Model S a Model X může kterýkoli z etablovaných výrobců dostat na trh též, v relativně krátké době. Proč to tedy nedělá, když je Tesla tak úspěšná? Jenže ona není, provozuje vzhledem k počtu prodaných vozů extrémně ztrátový byznys, doufajíc, že svůj náskok jednou přetaví v zisk. A nebo ji něco takového zajistí tržní regulace a přerozdělování, které jsou už pro její aktuální existenci životně důležité.

Tohle si může dovolit Musk, který nepostavil podnikání Tesly na obvyklých principech - nespoléhá na tržní racionalitu a nespoléhá dokonce ani na aktuální regulace. Doufá v to, že přijde „něco” - levnější či lepší baterie či ještě výhodnější přerozdělování - co dostane Teslu do černých čísel. Do té doby prodává auta spíše za cenu, za kterou je alespoň někdo koupí a se ztrátami si poradí díky penězům z kapes jiných či z prodeje velmi drahých akcií, jejichž cena žije jen z víry v jeho očekávání.

To si konkurence nemůže dovolit, a tak se snaží přijít s něčím, co jde vyrobit při jakž takž přijatelných nákladech, za alespoň nějak snesitelnou cenu, při níž současné regulace (superkredity, emisní povolenky apod.) pokryjí alespoň většinu ztrát. A stejně nejsou všechny, jak ukázal zrovna příklad Fiatu 500e.

Tesla na to kašle, prodělá 21,4 mld. Kč za rok, vesele tančí a doufá v lepší příští. Tohle riziko Marchionne odmítá a říká, že raději s elektromobily začne v momentě, až nebude existovat. Pravda, svět nepatřil nikomu, kdo nebyl hráč a Musk hraje. Jestli jeho podnikatelské gamblerství bude slavit úspěch nebo zvítězí jeho konkurenti sázející na jistotu, ukáže až čas...


Marchionneho Tesla Model 3 neuchvacuje: „Musí ji ještě vyrobit, dodat a být v zisku.” - 1 - FCA Marchionne analytici 2014 02Marchionneho Tesla Model 3 neuchvacuje: „Musí ji ještě vyrobit, dodat a být v zisku.” - 2 - Sergio Marchionne ChryslerMarchionneho Tesla Model 3 neuchvacuje: „Musí ji ještě vyrobit, dodat a být v zisku.” - 3 - marchionne na naias 2014 mluvi o budoucnosti
Sergia Marchionneho rezervace menší elektrické Tesly neuchvacují. Alespoň dokud automobilka nebude s to vůz vyrobit, dodat v takovém počtu a neprodělat na to další stovku miliard

Zdroj: Auto News

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.