Marchionne už je asi zoufalý, FCA nabízí General Motors e-mailem

Šéf koncernu FCA oslovil vedení General Motors elektronickou poštou. Když byl odmítnut, postěžoval si před analytiky z Wall Streetu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Marchionne už je asi zoufalý, FCA nabízí General Motors e-mailem

26.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Marchionne už je asi zoufalý, FCA nabízí General Motors e-mailem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šéf koncernu FCA oslovil vedení General Motors elektronickou poštou. Když byl odmítnut, postěžoval si před analytiky z Wall Streetu.

Sergio Marchionne se zjevně rozhodl, že pojmu zoufalství dodá nový význam. Během posledních týdnů jsme již informovali, že šéf italsko-amerického koncernu Fiat Chrysler Automobiles hledá spojence, se kterým by mohl sdílet náklady. Teprve nyní však vychází najevo, jakým způsobem tak činí. Deník The New York Times totiž uvedl, že Marchionne v průběhu března poslal obsáhlý e-mail Mary T. Barra, šéfce koncernu General Motors, ve kterém jde rovnou tvrdě na věc a ihned navrhuje spojení obou gigantů.

Mary Barra se přitom s Marchionnem nikdy dříve nesetkala a rozhodně nečekala, že jejich prvním kontaktem bude „nabídka k sňatku“, navíc touto cestou. Přesto se tak stalo, přičemž dva lidé znalí obsahu e-mailu prozradili, že šéf FCA hovoří o šetření, ke kterému globální výrobci musí přistoupit. Pokud by se tedy General Motors a Fiat s Chryslerem spojily, došlo by k úspoře miliard dolarů a zároveň k vytvoření automobilové supervelmoci.

S tím se samozřejmě dá jen souhlasit, nicméně ani Mary Barra, ani další členové vedení GM nemají o sloučení zájem. Promptně tak odmítli Marchionneho žádost o osobní setkání, což pro šéfa Fiatu asi musí být hořká pilulka, neboť na takové reakce není zvyklý. Z toho důvodu vyrazil na třídenní návštěvu do Kalifornie, kde se pro změnu setkal se špičkami firem Apple a Google. Ani ti aktuálně nevidí ve fúzi přínos.

Důvodem je i ten fakt, že obě společnosti se začínají větší měrou profilovat v automobilovém průmyslu a „nakousnuté jablko“ dokonce chystá vlastní elektromobil. Těchto kroků se přitom Marchionne bojí a dokonce je označuje za hrozbu pro celé odvětví. Tím ale de facto jen podřezává větev, na které by mohl sedět, neboť Apple či Google se asi sotva spojí s někým, kdo se jich veřejně obává.

Tím ovšem Marchionneho aktivity zdaleka nekončí. Šéf koncernu FCA totiž na sklonku dubna vystoupil před analytiky z Wall Street, kterým otevřeně sdělil, že v současném automobilovém průmyslu dochází k nehoráznému plýtvání financí a jedinou možnou léčbou na tento nešvar je právě jím navrhované sloučení velkých výrobců.

Tento výstup však nebyl vyhodnocen pozitivně. Právě naopak jsou Marchionneho výroky považovány za náznak slabosti, na což zareagovaly i akcie FCA, které se záhy propadly o 10 procent. Dá se ale předpokládat, že ani toto oslabení šéfa italsko-amerického koncernu nezastaví v hledání spojence. A to kvůli dvojímu noži, který má na krku.

Než se ale k daným problém dostaneme, musíme zmínit historii, která s jedním z nich úzce souvisí. Daným tématem je přitom sloučení Fiatu a Chrysleru, což zprvu podle analytiků nebyl správný krok. Nakonec se ovšem koncern odlepil ode dna a v loňském roce již mohl hlásit splacení půjčky americké vládě i čistý zisk 717 mil. USD (cca 18 mld. Kč).

Daného vzestupu ovšem Marchionne nedosáhl jen za pomoci agresivních expanzivních plánů, jež jsou spojeny zejména se značkou Jeep, ale hlavně dohodou s odbory. Díky ní totiž mohl po roce 2009, kdy svět ovládla globální ekonomická krize, navýšit počet dělníků pracujících za minimální mzdu. Tím samozřejmě výrazně snížil náklady.

K dispozici jsou v tomto ohledu i čísla, podle kterých více než 40 procent amerických zaměstnanců FCA pobírá gáži 19 dolarů za hodinu (477 Kč/h) oproti dlouholetým pracovníkům, kteří berou 28 USD za hodinu (703 Kč/h). Takové dělení sice není cizí ani konkurenci, ovšem třeba u Fordu je podíl „nováčků“ jen 27procentní.

Modrý ovál navíc dodává, že jakmile nově přijatí zaměstnanci odpracují v továrně určitý čas a jejich procentuální podíl vystoupá na určitou výši, jsou okamžitě přesunuti do „vyšší cenové“. FCA však žádné takové kvóty nemá a Marchionne dokonce naznačil, že hodlá zrušit výhodnější cenové pásmo a držet pouze to nižší.

To se ale logicky nelíbí ani zaměstnancům, ani odborům, které tak již na léto ohlásily schůzky s detroitskými automobilkami, po kterých naopak požadují zvýšení platů. Vede je k tomu i ten fakt, že doby krize jsou již dávno zažehnány a výrobci začínají dosahovat zisku, o čemž ostatně svědčí i výše uvedený případ FCA.

Aktuálně samozřejmě nemůžeme předjímat, jak celá situace dopadne. Dá se ale předpokládat, že pokud Marchionne ve svých záměrech nepovolí, bude nejspíše čelit stávce, která výrazně zasáhne do jeho expanzivních plánů. Je proto logické, proč hledá spojence, díky kterému by ušetřil na sdílení komponentů a mohl by tak gáže nechat narůst.

Problém s odbory však není jediným, kterému musí milovník svetrů čelit. Mimo to zde máme také spor s asociací NHTSA, jež aktuálně rozebírá svolávací akci zhruba 10 milionů vozů amerických značek sdružených pod FCA kvůli horší bezpečnosti. A to zejména kvůli vzadu namontovaným palivovým nádržím Jeepu, které mohou při kolizi způsobit požár.

Před dvěma lety se přitom Marchionnemu povedlo dosáhnout s NHTSA dohody, na jejím základě svolávací akce nebyla tak enormní. Mezitím se však změnilo vedení asociace, přičemž to nové již není tak shovívavé. Na červenec je tak naplánováno slyšení, během kterého má FCA vysvětlit, zda učinilo bezpečnosti zadost a zda svolávací akce byla dostatečná.

Probírán přitom bude i případ čtyřletého chlapce, který v roce 2012 zahynul při požáru Jeepu právě v důsledku vzplanutí nádrže po nárazu. Prvoinstanční soud v Georgii již pozůstalé rodině přiřknul náhradu 150 milionů dolarů (3,77 mld. Kč), Jeep však již podal odvolání. Pokud ale nejvyšší soud daný verdikt potvrdí, bude se jednat o nebezpečný precedens.

Marchionne tak skutečně stojí na ostří nože, pročež je jeho zoufalé hledání obchodního partnera pochopitelné. Jelikož tyto záležitosti jsou veřejně známé, nedivíme se ani GM, ani Applu či Googlu, že o sloučení nemají zájem. Jsme tedy vskutku zvědavi, jak se celá situace okolo koncernu FCA v průběhu léta vyvine.


Marchionne už je asi zoufalý, FCA nabízí General Motors e-mailem - 1 - marchionne na naias 2014 mluvi o budoucnostiMarchionne už je asi zoufalý, FCA nabízí General Motors e-mailem - 2 - Sergio Marchionne ChryslerMarchionne už je asi zoufalý, FCA nabízí General Motors e-mailem - 3 - Sergio MarchionneMontezemolo
Sergio Marchionne, šéf koncernu FCA, má hned několik důvodů, proč zoufale hledá spojence

Zdroj: The New York Times

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše