Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Marchionne si cení Ferrari na 330 miliard, někteří analytici sotva na polovinu
4.11.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf Fiatu při svém odhadu učinil hned dva úkroky. Podle analytiků je tak mnohem reálnější hodnota oscilující mezi 137,5 až 239,25 miliardami korun.
Zatímco v létě se stala nekonečným seriálem prezentace nové Škody Fabia, v posledních týdnech tu pro změnu máme italskou telenovelu. V jejím centru se nachází automobilka Ferrari, která platila za nedotknutelnou. Tak tomu ovšem bylo za vlády Lucy di Montezemola, manažera, který u zakladatele značky začínal pomalu od píky. Jeho názory však zjevně podle šéfa Fiatu Sergia Marchionneho byly zastaralé, a proto bylo rozhodnuto o změně na postu nejvyšším.
Celý svět se záhy začal obávat navýšení produkce a tím i ztráty exkluzivity, tento krok by ale očividně nebyl tím nejhorším. Marchionne totiž v minulém týdnu vyjevil své skutečné plány, které souvisejí s odstřihnutím vzpínajícího se koníka od koncernu Fiat Chrysler Automobiles a se vstupem části firmy na burzu. Mainstreamové značky totiž potřebují nemalou finanční injekci a Ferrari je zjevně jediným způsobem, jak na ni dosáhnout.
Primární úpis akcií (IPO) je naplánován na červen 2015, pročež potenciální akcionáři mohou začít střádat. Otázkou však je, kolik budou muset za drobný podíl zaplatit. Marchionne totiž nezůstává nic dlužen své pověsti a Ferrari si cení na 12 miliard Eur (cca 330 mld. Kč). K této sumě se přitom dostal tak, že vzal zisk před zdaněním, odpisy a amortizací (EBITDA) a ten vynásobil devět až dvanáctkrát.
V tomto směru se ovšem dopustil hned dvojího úkroku. Zaprvé, dané násobení je spojené s firmami obchodujícími s luxusním zbožím, nikoliv s automobily. Druhým předpokladem je pak předběžná kalkulace onoho zisku, která prý má časem dosáhnout jedné miliardy Eur (27,5 mld. Kč). Loni však Ferrari vykázalo 650 mil. Eur (17,9 mld. Kč).
Pokud bychom tedy vzali danou formuli a aplikovali ji na loňský zisk, pak se dostáváme na částku oscilující mezi 5,85 a 7,8 miliardami Eur (160,9 až 214,5 mld. Kč), s čímž víceméně souhlasí i analytici. Gabriele Gambarova z Banca Acros si totiž Ferrari cení na 7,2 miliardy Eur (198 mld. Kč), její kolega Massimo Vecchio z Mediobanca pak na 7,1 až 8,6 mld. Eur (195,3 až 236,5 mld. Kč).
Nejvýše mezi analytiky vystoupala Christina Church z investiční společnosti Barclays Research, podle které je hodnota Ferrari 8,7 miliardy Eur (239,25 mld. Kč), zatímco nejníže se nachází odhady Lucy Ciffery, editora serveru Automotive News, a Stuarta Pearsona z investiční firmy Exane Paribas. První si totiž značky cení na 5 miliard Eur (137,5 mld. Kč), druhý pak na 5,5 mld. Eur (151,3 mld. Kč).
Zda má stranu ta či ona strana tábora, to se dozvíme v létě příštího roku. Dá se však předpokládat, že ať již akcionáři nakoupí své podíly za jakoukoliv sumu, mohou vždy počítat s výdělkem. Tedy za předpokladu, že Marchionne nebude podstupovat další kroky, jak Ferrari srazit z absolutního vrcholu na dno.


Vstup Ferrari na burzu se začíná stávat ostře sledovanou událostí
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
21.3.2025Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva