Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Marchionne si cení Ferrari na 330 miliard, někteří analytici sotva na polovinu
4.11.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf Fiatu při svém odhadu učinil hned dva úkroky. Podle analytiků je tak mnohem reálnější hodnota oscilující mezi 137,5 až 239,25 miliardami korun.
Zatímco v létě se stala nekonečným seriálem prezentace nové Škody Fabia, v posledních týdnech tu pro změnu máme italskou telenovelu. V jejím centru se nachází automobilka Ferrari, která platila za nedotknutelnou. Tak tomu ovšem bylo za vlády Lucy di Montezemola, manažera, který u zakladatele značky začínal pomalu od píky. Jeho názory však zjevně podle šéfa Fiatu Sergia Marchionneho byly zastaralé, a proto bylo rozhodnuto o změně na postu nejvyšším.
Celý svět se záhy začal obávat navýšení produkce a tím i ztráty exkluzivity, tento krok by ale očividně nebyl tím nejhorším. Marchionne totiž v minulém týdnu vyjevil své skutečné plány, které souvisejí s odstřihnutím vzpínajícího se koníka od koncernu Fiat Chrysler Automobiles a se vstupem části firmy na burzu. Mainstreamové značky totiž potřebují nemalou finanční injekci a Ferrari je zjevně jediným způsobem, jak na ni dosáhnout.
Primární úpis akcií (IPO) je naplánován na červen 2015, pročež potenciální akcionáři mohou začít střádat. Otázkou však je, kolik budou muset za drobný podíl zaplatit. Marchionne totiž nezůstává nic dlužen své pověsti a Ferrari si cení na 12 miliard Eur (cca 330 mld. Kč). K této sumě se přitom dostal tak, že vzal zisk před zdaněním, odpisy a amortizací (EBITDA) a ten vynásobil devět až dvanáctkrát.
V tomto směru se ovšem dopustil hned dvojího úkroku. Zaprvé, dané násobení je spojené s firmami obchodujícími s luxusním zbožím, nikoliv s automobily. Druhým předpokladem je pak předběžná kalkulace onoho zisku, která prý má časem dosáhnout jedné miliardy Eur (27,5 mld. Kč). Loni však Ferrari vykázalo 650 mil. Eur (17,9 mld. Kč).
Pokud bychom tedy vzali danou formuli a aplikovali ji na loňský zisk, pak se dostáváme na částku oscilující mezi 5,85 a 7,8 miliardami Eur (160,9 až 214,5 mld. Kč), s čímž víceméně souhlasí i analytici. Gabriele Gambarova z Banca Acros si totiž Ferrari cení na 7,2 miliardy Eur (198 mld. Kč), její kolega Massimo Vecchio z Mediobanca pak na 7,1 až 8,6 mld. Eur (195,3 až 236,5 mld. Kč).
Nejvýše mezi analytiky vystoupala Christina Church z investiční společnosti Barclays Research, podle které je hodnota Ferrari 8,7 miliardy Eur (239,25 mld. Kč), zatímco nejníže se nachází odhady Lucy Ciffery, editora serveru Automotive News, a Stuarta Pearsona z investiční firmy Exane Paribas. První si totiž značky cení na 5 miliard Eur (137,5 mld. Kč), druhý pak na 5,5 mld. Eur (151,3 mld. Kč).
Zda má stranu ta či ona strana tábora, to se dozvíme v létě příštího roku. Dá se však předpokládat, že ať již akcionáři nakoupí své podíly za jakoukoliv sumu, mohou vždy počítat s výdělkem. Tedy za předpokladu, že Marchionne nebude podstupovat další kroky, jak Ferrari srazit z absolutního vrcholu na dno.


Vstup Ferrari na burzu se začíná stávat ostře sledovanou událostí
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 10 hodinamiPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnesNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 6 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 7 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 9 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 10 hodinamiVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.