Marchionne dál hledá spojence, v jeho hledáčku jsou teď Apple a Google

Šéf Fiatu by se velmi rád spojil s „nakousnutým jablkem“, zejména kvůli ohromným finančním zdrojům a renomé. Vysněná dohoda ale zřejmě nebude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Marchionne dál hledá spojence, v jeho hledáčku jsou teď Apple a Google

4.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Marchionne dál hledá spojence, v jeho hledáčku jsou teď Apple a Google

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šéf Fiatu by se velmi rád spojil s „nakousnutým jablkem“, zejména kvůli ohromným finančním zdrojům a renomé. Vysněná dohoda ale zřejmě nebude.

Sergio Marchionne, šéf koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA), nedávno naznačil, že by před svým odchodem do důchodu v roce 2019 rád dal ještě jednu „ránu“. Tím přitom nebyla myšlena třeba havárie zánovního Ferrari, místo toho měl dvaašedesátiletý Ital na mysli dohodu o sloučení svých značek s jiným významným hráčem na trhu. V jeho hledáčku se přitom tehdy ocitl zejména koncern General Motors, jeho mluvčí však naznačil, že GM se hodlá soustředit na vlastní plány.

Marchionne tak byl nucen hledat na jiných adresách, přičemž pokukovat začal třeba po Fordu či dokonce po PSA. Ani tyto automobilky ovšem momentálně nemají o takové sloučení zájem. Zvláště když podle analytiků volání šéfa koncernu naznačuje, že FCA teče do bot mnohem více než kdy předtím. Tomu ostatně i napovídá Machionneho předchozí prohlášení, podle kterého Fiat již nikdy nebude tak velkým světovým hráčem jako kdysi.

Snaha o sloučení s další společností je tak logická, v automobilovém odvětví ale nejspíše Marchionne spřízněnou duši nenajde. A proto začal pokukovat i mimo hlavní proud, kdy jeho novými kandidáty na partnerství jsou Apple a Google. To není zdaleka zcestná myšlenka, zvláště v případě „nakousnutého jablka“. Firma totiž po sčítání finančních výsledků z prvního čtvrtletí oznámila, že má 194 miliard USD (4 762 mld. Kč) v hotovosti a obligacích.

Apple se navíc pro změnu stále více profiluje v automobilovém odvětví, přičemž podle některých zpráv by společnost ráda do roku 2020 představila svůj vlastní elektromobil. Dané datum ovšem není pevně dané, ale může být klidně i posunuto, pokud vedení vycítí, že produkt není dostatečně schopný. V takovém případě by ostatně prý nemuselo dojít pouze k odkladu, ale také k finálnímu odpískání celého projektu.

Pokud by přitom do hry vstoupil Fiat, pak by technici v Applu měli k dispozici cenné know-how, neboť elektromobily a hybridy již FCA vyrábí. Proto koneckonců Marchionne dodává, že „dialog by se měl odehrát v každém případě“. Nicméně italsko-americký koncern by svým způsobem mohl jen přinést více dříví do lesa, neboť Apple v posledních měsících najal nové pracovní síly, které přetáhnul od Tesly.

Apple by tak nakonec klidně mohl vstoupit na světové trhy jen sám za sebe, což je krok, kterého se Marchionne poněkud obává. Automobilovému odvětví by totiž prý společnost mohla ublížit. Tím ovšem šéf FCA nemyslí ani tak na samotné motoristy, ti by naopak z daného kroku mohli profitovat. Pokud se vezme v potaz úspěch, s jakým Apple vstoupil na trh chytrých mobilů, mohlo by se mu podařit prorazit i s elektromobilem. Na druhou stranu, měl-li by Apple v případě iCaru zopakovat strategii Iphonu, auto to nebude nic moc.

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se celá záležitost bude dále vyvíjet. Se sloučením Applu a FCA se ovšem příliš nepočítá, neboť „nakousnuté jablko“ není fanouškem velkých akvizic a vlastnictví globální automobilky nezapadá do jeho strategií. Marchionne ovšem svůj tah na branku nevzdává, přičemž potenciálním zájemcům připravil zajímavou vábničku.

Ta spočívá ve vstupu Ferrari na burzu. Deset procent akcií italské automobilky totiž bude veřejnosti nabídnuto k odkupu ve třetím čtvrtletí letošního roku. Zbývajících 80 procent (10 % vlastní Piero Ferrari, syn Enza, který si svůj podíl hodlá i nadále ponechat) pak mělo být přerozděleno ve stejnou dobu mezi stávající akcionáře.

Nakonec však FCA tento krok uskuteční až na počátku příštího roku, což znamená, že italsko-americký koncern bude moci při sčítání letošních výsledků stále počítat se ziskem Ferrari. A ten bude opětovně enormní, neboť jen během prvního čtvrtletí narostl o 25 procent na 100 milionů EUR (2,74 mld. Kč), přestože značka doručila o sto vozů méně než loni.

Jelikož tedy Ferrari zůstane pro letošek nadále součástí FCA, bude moci Marchionne svým potenciálním partnerům nadále předkládat působivá čísla. Bylo by ovšem více než překvapivé, kdyby zájemci danou strategii neprokoukli. Z oné velké „rány“ tak nejspíše nakonec nic nebude.


Marchionne dál hledá spojence, v jeho hledáčku jsou teď Apple a Google - 1 - marchionne na naias 2014 mluvi o budoucnostiMarchionne dál hledá spojence, v jeho hledáčku jsou teď Apple a Google - 2 - FCA Marchionne analytici 2014 02Marchionne dál hledá spojence, v jeho hledáčku jsou teď Apple a Google - 3 - Sergio Marchionne Chrysler
Sergio Marchionne nově pošilhává po sloučení s Applem...

Marchionne dál hledá spojence, v jeho hledáčku jsou teď Apple a Google - 4 - iMove concept 01Marchionne dál hledá spojence, v jeho hledáčku jsou teď Apple a Google - 5 - iMove concept 02
...ten ale nemá velký zájem a svůj vlastní elektromobil nejspíše uvede na trh bez pomoci FCA

Zdroj: Bloomberg, Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše