Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Marchionne chce před odchodem „udělat ještě jednu ránu“. Spojí FCA s GM?
14.4.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mistr plánování by rád sloučil koncern FCA s některým americkým výrobcem, ideálně s GM. To ale nemá o nestabilní značku žádný zájem, stejně jako Ford.
Šéf italsko-amerického koncernu Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne v posledních letech proslul jako mistr plánování. Či případně jakožto muž, který rozklížil Ferrari, vyhodil jeho šéfa Lucu di Montezemola a hodlá tuto značku částečně zbavit části exkluzivity za účelem vyšších prodejů. Ani jeden z těchto kroků mu samozřejmě na popularitě nepřidal, což je zřejmě důvod, proč Marchionne chce ještě před svým odchodem na počátku roku 2019 udělat ještě něco velkého.
Je však otázkou, zda k takové události vůbec dojde. Marchionne totiž zvažuje sloučení s některou významnou automobilkou, nejlépe ze Spojených států, která by mu pomohla zalátat nemalé díry v rozpočtu FCA. Podle zdrojů ze zákulisí přitom pošilhává po koncernu General Motors, který by Italům pomohl upevnit jejich pozici na americkém trhu. GM je kromě toho silné v Asii, kde Fiat pro změnu strádá, díky čemuž by šlo o ideálního partnera.
Američané navíc hledají způsob, jak expandovat v Evropě, neboť jejich snaha o dohodu s PSA selhala. Podle mluvčího GM se však koncern hodlá soustředit na svou vlastní strategii, přičemž anonymní zdroj z jedné americké banky, která má k celé záležitosti velmi blízko, dodal, že General Motors nemá o sloučení s FCA pražádný zájem. Možná i proto prý Marchionne „obesílá” každého potenciálně profitabilního výrobce.
V jeho hledáčku se tak kromě GM ocitl i Ford, přičemž Italové nejspíše pošilhávají také po Peugeotu a Citroënu. Tyto značky sice za oceánem aktuálně nenajdeme (takové DS ovšem americké ambice má), v Asii si ovšem vedou nadmíru dobře. Jejich evropské operace však rovněž nejsou zrovna prvotřídní, pročež se nedá očekávat, že by Francouzi měli o kolaboraci s FCA velký zájem.
Podle zdrojů ze zákulisí mají přitom Marchionneho výroky, které mnohdy pomalu naznačují, že dohoda je již na stole, jen vzbudit zájem možných partnerů. „Sergio je skvělý hráč pokeru. Nicméně veškerý rozruch, který dělá, má pouze zamaskovat fakt, že ve skutečnosti jsou zlatá léta koncernu FCA takřka u konce,“ osvětlil pozadí celé akce další z anonymních bankéřů.
Tomu ostatně napovídá i vývoj na akciovém trhu, kde si Italové za posledních šest měsíců polepšili o 120 procent. Podle analytiků však za vším stojí jednak dokončená koupě Chrysleru a především ono separování Ferrari, kdy část akcií bude rozdělena právě mezi investory FCA. Ve výsledku je to tedy Vzpínající se koník, který navyšuje hodnotu koncernu.
Samotný Fiat Chrysler Automobiles je ale prý křehkou a nestabilní firmou, která se navíc nemůže pochlubit ani vysokou ziskovou marží. Ta aktuálně dosahuje výše 3,4 procenta, zatímco průměr daného odvětví počítá s 5,4 %. Dividendy vyplácené akcionářům se navíc v příštích letech ještě sníží, neboť Marchionne chystá nemalé investice do sdružených značek.
Ve snaze udělat z Jeepu a Maserati globální značku a vzkřísit Alfu Romeo totiž Italové utratí 48 miliard Eur (přes 1,3 bilionu Kč). Díky tomu by registrace nových aut měly narůst na 7 milionů aut ročně, přičemž k takovému kroku má dojít v roce 2018. Loni přitom koncern prodal 4,6 milionu exemplářů, tedy o nějakých šest procent více než předloni.
To rozhodně není špatný výhled, na druhou stranu je ovšem ve hře celá řada neznámých. Kromě toho Marchionne obdobný posun prorokoval již mnohokrát a dosud k ničemu podobnému nedošlo. Je proto více než logické, že o sloučení s italsko-americkým koncernem nemá aktuálně nikdo zájem.
Sergio Marchionne po sobě chce zanechat pozitivní stopu. Loňský vyhazov Lucy di Montezemola mu totiž příliš fanoušků nepřidal
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 7 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 9 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 10 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
dnes - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch