Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mapa ukazuje, jak velká lež jsou slova o ohledech elektromobilů k přírodě, zvlášť v ČR
14.1.2020 | Mirek Mazal
EU se tváří, že přepřáhnutí aut na elektrický pohon povede k tzv. uhlíkové neutralitě, něco takového by se ale stalo jen v případě, kdy by se elektřina brala ze vzduchu. A to se nebere.
Elektromobily jsou prezentovány jako symbol boje proti klimatickým změnám, přitom už výroba baterií vytváří nemalé množství škodlivin zdaleka ne jen tohoto charakteru. Znečištění tedy vznikne, dokonce takové, které by jinak nevzniklo, mnozí to ale ignorují. Emise tvořené procesem elektrifikace aut jako takovým lze ostatně těžko měřit, emise vytvářené výrobou elektřiny pro jejich pohon lze ale měřit o poznání snáze. A ani v jejich případě nejsou elektromobily tak „čisté”, jak se tváří.
Právě zjistit, kolik emisí CO2 generuje výroba elektřiny v různých zemích, si vzali za cíl výzkumníci z Tomorrow a vytvořili interaktivní mapu jménem ElectricityMap. Ta zaznamenává v reálném čase, kolik gramů CO2 se uvolňuje při výrobě 1 kWh elektřiny a pro jednoduchou kalkulaci postačí emise oxidu uhličitého na 1 kWh vynásobit spotřebou elektromobilu právě v kWh a můžeme srovnávat cokoli s čímkoli.
Hodnoty se v závislosti na preferovaném způsobu výroby elektřiny výrazně liší, my se ale primárně podržíme Česká republiky. U nás 1 kWh vyrobené elektřiny znamená vypuštění 428 gramů oxidu uhličitého do vzduchu (v průběhu dne se toto číslo mění) hlavně vlivem kombinace hnědouhelných a jaderných elektráren. Pokud tedy budeme u elektromobilu kalkulovat se spotřebou 25 kWh/100 km, což bude odpovídat velmi klidné jízdě ve středně velkém autě, pak jsme na emisích ve výši 10 700 gramů za 100 ujetých kilometrů. Tedy 107 gramů na kilometr.
To je opravdu „o ničem”, neboť s podobnými emisemi jezdí celá řada úspornějších aut se spalovacími motory. Tuzemský výsledek je také o 12 gramů vyšší než schválený limit emisí ze strany EU ve výši 95 gramů na 1 km. Nesmyslně nízké číslo decimuje automobilový průmysl a nutí jej přejít na elektrický pohon, přitom taková cifra není reálně dosažitelná ani s elektromobily. Může být i lépe, ale také hůře - např. Polsko výchozí hranici překračuje o 68 gramů, oproti němu na tom bude lépe i lecjaký výkonnější model.
Tlak na zavádění elektromobilů ze všech stran ospravedlňovaný zmínkami o uhlíkové neutralitě je tak jedna velká lež. Pokud bychom dnes všichni v České republice přešli na elektrický pohon, nezmění se prakticky nic. Tedy krom toho, že budou muset být vyrobeny miliony nových aut. A jejich produkce přírodě jistě nepomůže.




On-line mapa ukazuje škodlivost používání elektromobilů
A to živá data nepočítají s nepřímými emisemi během výroby, které jsou u elektrických aut vyšší než u těch konvenčních, zejména kvůli akumulátorům
Zdroj: Electricity Map
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo
16.3.2025Ne že by to VW neměl před očima: Jeho nejprodávanějším autem je teď rodinný vůz větší než Škoda Octavia za 400 tisíc Kč
16.3.2025Nová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
17.3.2025Krasavce a šampióna v aerodynamice téměř do jednoho sežrala rez, tento se vyhříval v garáži 1. majitele až do dnešního dne
17.3.2025Mechanik ukázal jediný způsob, jakým jde porouchané moderní Ferrari přepnout na neutrál, je to dokonalá Itálie
17.3.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.16. 14:52 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.16. 13:46 - abgx1
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.16. 12:24 - M.Z.
- Onboard videa 04.15. 20:06 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 04.15. 19:17 - Snowman000
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.14. 19:00 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.13. 19:23 - Vrooom
- Politický koutek 04.13. 11:16 - Zajda