Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Manuál v F-Type už za pár týdnů. Protože těch 10 procent zákazníků za to stojí
16.11.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
V době obecné ignorace zvláštních potřeb zákazníků je přístup Jaguaru pohlazením duše náročného klienta.
Už ani nejsme schopni spočítat, kolik článků jsme začali těmito slovy, ale... Žijeme vážně ve velmi zvláštní době. Automobilky se dnes tváří, že dokážou vyrobit prakticky cokoli. Ještě nikdy nebylo na trhu tolik rozličných modelů aut a jejich verzí, už i Škoda Fabia může z linky sjet třeba jako včelka Mája, také obyčejní výrobci rozjíždějí své divize pro upravování jinak masově vyráběných aut na míru a když to všechno nestačí, podpoří vás i v dodatečné individualizaci třeba též velmi jedinečných produktů. Zní jako sen, zákazníkův ráj. Jenže je to blud.
Vše, o čem se v tomto kontextu zmiňujeme, jsou - s prominutím - serepetičky. Můžete mít auto třeba třeba růžovo-zelené, můžete mít sedadla s logem Hello Kitty, můžete na palubní desce fotku Miloše Zemana a s reproduktorů si jím nechat vysvětlovat význam slova „pasy”. Ale když jde o samotné auto, o jeho niterní technickou podstatu, nemůžete skoro nic. Nabídka motorů se zúžila na často poddimenzovaná turba, posilovač řízení už může být leda elektrický, ESP obvykle jen nevypínatelné a... převodovky nezřídka leda automatické.
Možná jste si teď zamumlali něco o trhu, ale toto není obraz reálné poptávky. Není pravdou, že nikdo nechce objemný motor, že nikdo nechce jiný posilovač, že nikdo nechce vypnout ESP, že nikdo nechce motor třeba se skutečným zvukem natož pak že si nikdo sám nechce měnit převody. A pravdě nebudete blíže ani pokud si slovo „nikdo” nahradíte frází „velmi málo” a znegujete zápory. V momentě, kdy automobilce stojí za to udělat pro asi tak sedm zákazníků za pět let žluto-černé auto z modrými koly, jde jistě o náročnější úkol než dovolit vypnout ESP byť jedinému klientovi. Který by si za těch pár „if” v softwarovém řízení ESP jistě také rád zaplatil.
Že snaha hledat za tímto přístupem racionalitu nemůže být větší omyl, dosvědčují i „manuální kauzy” BMW. Pokud některý výrobce řekne, že pro pár procent zákazníků nemá smysl manuál nabízet, můžeme to považovat za opovržlivé, ale je to jeho rozhodnutí, jeho ekonomická úvaha. Ale pokud BMW některá auta s manuálem vyrábí v Mnichově a neprodá vám je ani v Mnichově ani za milionový příplatek, racionálním ekonomickým uvažováním to rozhodně nezavání.
BMW je ale dnes masovou automobilkou a jeho ignoraci specifických potřeb zákazníků můžeme přejít, menší smysl už ale dává u supersportů od Audi a ještě menší třeba u Ferrari. U značky, která prodává pár tisíc aut za rok a vyrábí auta na míru za desítky milionů snad stojí za to udělat nějaký vůz s manuálem třeba jen pro pět nebo deset klientů. Ale ono to nedělá a neudělá a musíte se jako Lewis Hamilton obrátit na zručné garážmistry, abyste vůbec nějaký nový supersport s manuálem mohli mít.
Je to pro nás zvrácené a nepochopitelné. Rozhodně nenulová poptávka spojená i s ochotou si připlatit by přinejmenším malé výrobce uživila a zřejmě by nebyla marná ani u malosériových produktů velkých firem, kde se počítá snad každý uspokojený zákazník, marže jsou neskromné a potřebná technika je k dispozici. Tohle smysl nemá. Ptáte, kde je svět ještě v pořádku? Že by v Globusu? Ne, v Coventry.
Je to pozoruhodné, ale značka dlouhodobě takřka zcela ignorující přímé řazení už dříve oznámila, že jej vrátí do nabídky. Nebylo známo, kdy se to stane, záběry prototypů ale potvrzovaly, že na tom Britové minimálně pracují. A teď už víme více.
V článku věnovaném Jaguaru F-Type Project 7 o tom tak nějak mimochodem hovoří Steve Sutcliffe, který se pochopitelně setkal s lidmi z Jaguaru. Ti prostě a jednoduše říkají, že manuál pro F-Type bude k mání už na začátku roku 2015, tedy už za pár týdnů, proto, že jim stojí za to uspokojovat „dobrých 10 procent zákazníků F-Type, kteří by si převody chtěli měnit jen a pouze sami”. A přesně to je uhozený hřebíček na hlavičku.
Nejde tu o to, že nějaká část zákazníků bude více spokojena, jde tu o to, že zákazníky firmy budou či nebudou. Znám ve svém okolí poměrné dost řidičů - za všechny zmíním třeba našeho šéfredaktora -, kteří by si vůz s automatickým řazením nekoupili nikdy. Mají možnost si koupit téměř cokoli, za manuál by dali klidně desetitisícové příplatky, bez něj jako by pro ně vůz neexistoval. Přesně všech těchto lidí se Ferrari, Lamborghini, Audi, ale do značné míry i BMW, Porsche a další zcela dobrovolně zbavují a nenabízí jim žádnou alternativu. Jaguar to udělá a je třeba mu to přičíst ke cti.
Zatím nevíme, pro jaké verze bude manuál k mání, ale snad Jag otočí logiku i v tomto případě a manuál bude vlastní spíše těm silným než slabým, nebo nejlépe všem. To uvidíme už brzy, stejně jako to, co to udělá s cenou. My už jen dodáme, že Jaguar má s produkty na míru úspěch a onen Project 7 ani nestíhá vyrábět. Prý by jej prodal tisíce exemplářů, kdyby je mohl vyrobit... Snad to s manuálním F-Type bude podobné.
Jaguar F-Type je řidičsky zajímavé auto, bez přímého řazení ale mizí z mapy části potenciálních kupců. Náprava přijde už brzy
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před hodinou - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 2 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 4 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 5 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva