Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Malé automobilky bez svých zakladatelů: Henrik Fisker i Charles Morgan končí
15.3.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tento týden nebyl pro šéfy značek Morgan a Fisker zrovna příjemný. Jeden ovšem odchází se vztyčenou hlavou, druhý spíše s hlavou v dlaních.
Takhle nějak vypadá americký sen a jeho následné rozplynutí. Přitom ještě před šesti lety se zdálo, že dánskému designérovi Henriku Fiskerovi nestojí vůbec nic v cestě do automobilové síně slávy. Za sebou měl léta strávená prací pro Ford, BMW a Aston Martin, kde stvořil tak ikonické modely jako Z8, DB9 nebo V8 Vantage, před sebou rozjezd vlastní automobilky. Její výtvor nazvaný Fisker Karma se navíc k radosti investorů objevil již o pouhý rok později na autosalonu v Los Angeles, přičemž byl ihned korunován titulem „první produkční hybrid s možností napájení ze zásuvky na světě“. Výroba měla začít hned v roce 2009, tehdy však Fiskerovo sebevědomí utrpělo první ránu. A po ní bohužel přišly další a další.
Všechny zde vyjmenovávat nebudeme, tou nejzásadnější ale bylo pozastavení vládní půjčky a obrácení veřejnosti proti automobilce. Hybridní Karmu s cenou startující v Americe na 102 000 USD (cca 1,94 milionu korun) si totiž mohl dovolit maximálně Leonardo DiCaprio a obdobně majetní filantropové. To nevedlo ani k dobrému podvědomí, ani k adekvátní prodejnosti. Když pak navíc vloni zkrachovala společnost A123 Systems, která automobilce dodávala zásadní komponenty v podobě baterií, mohly se výrobní linky zastavit úplně.
V té době ovšem Henrik Fisker již nebyl tzv. CEO společnosti, na tomto postu jej již v únoru 2012 vystřídal Tom LaSorda, bývalý ředitel Chrysleru. Ani ten však nedokázal odvrátit neodvratitelné a ještě v srpnu Fisker Automotive opustil a jeho místo zaujal Tony Posawatz, který byl dříve ředitelem linky, na které se vyrábí hybridní Chevrolet Volt. Fisker pak zaujal roli výkonného předsedy společnosti a jejího designového ředitele, čímž se všechna ozubená kolečka zdála být na svém místě. Pohybovat se ovšem soukolí nezačalo.
Jak jsme si řekli na konci ledna, Fisker Automotive již od léta loňského roku nevyrobil jediný exemplář svého jediného modelu Karma. Naděje sice svitla v okamžiku, kdy čínská firma Wanxiang Group odkoupila nearmádní divizi společnosti A123 Systems, ani toto sloučení však výrobní linky ihned nerozpohybovalo. Posawatz byl tak nucen hledat další spojence, což ale evidentně bylo v rozporu s Fiskerovými představami. Rezignaci, kterou podal tento týden, totiž předcházel „zásadní nesouhlas s vedením Fisker Automotive v otázce obchodní strategie“.
Co si pod tím představit? V podstatě jen to, že duchovní dítě dánského designéra se víceméně chystá pohltit další čínský gigant. Přičemž v kuloárech panují zvěsti o značce Zhejiang Geely, která již vlastní Volvo. A to se zřejmě Fiskerovi nelíbilo, proto bouchnul do stolu. Jeho odchod z vedení firmy, kterou zakládal, ovšem neznamená absolutní pálení mostů. Zadní vrátka jsou prý pootevřena pro jeho možný návrat. Ovšem jen do pozic designéra a firemního „maskota“.
Obdobná role ostatně čeká i Charlese Morgana, který byl tento týden na základě rozhodnutí členů rady a akcionářů nahrazen v roli vrchního ředitele britské značky Morgan Motor Company. Tedy automobilky, kterou sám nezaložil, je ale přímým potomkem Henryho Fredericka Stanleyho Morgana, který společnost zakládal v roce 1910. Na rozdíl od Fiskera však Morgan odchází se vztyčenou hlavou, přičemž podle obchodního ředitele Nicka Bakera zůstává „jednou z klíčových postav značky. Jeho role se ovšem nyní bude soustředit zejména na vytváření nových trhů a hledání nových příležitostí.“
Jinými slovy, Charles Morgan bude jen tahat za nitky v pozadí. A to zejména na mezinárodní úrovni, zatímco nově jmenovanému Steveovi Morrisovi připadlo na bedra rozhodování zejména v rámci Velké Británie. Podle mluvčího značky přitom toto rozhodnutí vyplynulo tak nějak ze stavu věcí a bylo prý přátelské. Je ostatně překvapením, že Morgan odchází a nikoli ze své vůle, neboť jen málokdo před ním dokázal učinit značku ziskovější a její výrobu efektivnější. Současní většinoví majitelé ale zřejmě míří ještě výše...
Hned dva šéfové malých automobilek tento týden skončili ve své funkci. Zatímco ovšem Charles Morgan může odejít s hlavou vztyčenou, pro Henrika Fiskera je rezignace rozplynutím amerického snu
Zdroje: Automotive News, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před hodinou - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 16 minutami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před hodinou - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 3 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva