Majitelé VW našli kličku, jak vydělat na Dieselgate. Z aut vrací torza

VW musí v USA majitelům aut s TDI stiženými Dieselgate umožnit jejich vrácení. Za kolik, je jasně dané, v jakém stavu auta musí být, už nikoli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Majitelé VW našli kličku, jak vydělat na Dieselgate. Z aut vrací torza

14.12.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Majitelé VW našli kličku, jak vydělat na Dieselgate. Z aut vrací torza

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

VW musí v USA majitelům aut s TDI stiženými Dieselgate umožnit jejich vrácení. Za kolik, je jasně dané, v jakém stavu auta musí být, už nikoli.

Ani v tuto chvíli sice nikdo není schopen říci, jaký konečný dopad bude mít kauza Dieselgate na budoucnost koncernu Volkswagen, aktuální stav je ale jasný. V Evropě se toho zase tak moc neděje - kompenzace jsou vyloučené, svolávací akce s částečně jasnými dopady probíhají a byť někteří po této kauze o TDI zájem ztratili, celkový vliv na odbyt dieselů či aut skupiny VW je sotva znatelný.

V USA je situace jiná. I tam tedy existuje početná skupina lidí, kteří se TDI nevzdají a pravděpodobně to pro ně nebude nic znamenat, jasná většina ale kývla na vcelku velkorysý zpětný výkup svých VW, který automobilku bude i s dalšími souvisejícím náklady stát skoro 15 miliard amerických dolarů. Proces je v plném proudu a už nejednou jsme se ptali na to, co se stane s auty, která takto budou vykoupena, tak trochu nám ale uniklo, co se s nimi děje, než jsou vykoupena. A jsou to pozoruhodné věci.

Člověk by něco takového čekal spíše v České republice, někteří američtí majitelé dotčených VW ale po přečtení podmínek zpětného odkupu přišli na to, jak na celé věci vydělat. Velmi komplikované a až neobvykle detailní podmínky odkupu řeší kde co, nejdou ale příliš do důsledku, pokud jde o stav vracených aut. Hovoří pouze o tom, že vůz musí být „provozuschopný”, což je obecně široký termín zde upřesněný pouze větou, že jde o vůz „schopný pohybu s pomocí vlastního motoru 2,0 TDI”.

Dále už podmínky jen zakazují vrácení vozu, který byl k 18. září 2015 v jiném než provozuschopném stavu, což ve stručnosti znamená, že nemůžete VW vrátit auto např. dříve totálně zničené při nehodě, poškozené při povodních či vykoupené z vrakoviště. To je celkem jasné, omezení na „provozuschopný” vůz je ale skutečně velmi vágní.

Rozumnější majitelé tak z aut před vrácením vyndavají věci, které si do nich sami přikoupili. To jistě není problematický postup - autorádio, lepší koberečky, jiná kola, cokoli podobného jsou věci, do kterých sami investovali a které si také sami mohou „odnést”. Ti vychytralejší ale z aut vrací větší či menší torza. A prochází jim to.

Na přiložených fotkách můžete vidět jeden z vracených Golfů VI 2,0 TDI, jehož majitel se rozhodl na tomto procesu vydělat. Podle toho, co jsme četli na fórech, byl ještě mírný - záď vozu byla poškozená při nehodě, což bychom samotné vnímali jako problematické, z přídi ale zcela svévolně odmontoval věci jako nárazník, masku chladiče či světla a to všechno prodal příteli, který má stejné auto a potřeboval náhradní díly po své vlastní nehodě. A vymontoval i část věcí z interiéru.

Auto pak šel vrátit VW, zdokumentoval to fotografiemi a na Redditu konstatuje, že se vše obešlo bez zádrhelů a celé předání auta proběhlo během 15 minut. O stav auta se prý nikdo nezajímal a vidíme také screenshot z jeho online bankovnictví, na němž je zjevná úhrada plné částky dle dokumentace schválené soudem.

Pochopitelně, ne všichni Američané jsou takoví. Někteří na fórech upozorňují na morální vadnost takového jednání, zvláště v momentě, kdy se prý VW chová velmi velkoryse. Navíc je tu fakt, že pokud by někdy bylo nalezeno řešení, jak dostat vykoupená auta do těch správných „emisních mantinelů”, VW je může znovu nabídnout jako ojetá a tímto pochopitelně bude tratit. Vracející torz si s tím ale hlavu nedělají - prý stejně všechna auta skončí ve šrotu, tak proč je ještě zčásti nepoužít...

Někteří dokonce spřádají plány, že auta vrátí pomalu jen pojízdné šasí zbavené třeba i dveří nebo alespoň jejich výplní a uvidí, jestli to projde. Nejsme si ale jisti, zda tyto záměry dojdou naplnění, podmínku auta „schopného pohybu s pomocí vlastního motoru 2,0 TDI” ale opravdu splní kde co.

Myslet si o tom samozřejmě můžeme cokoli, dokážeme si ale představit, jak by podobný odkup probíhal u nás - náhradní díly na pár let staré Golfy by se brzy prodávaly po korunách, protože by jich byly plné bazary. A i těch nových Golfů R, který si tento majitel koupil jako náhradu, by tu možná přibylo...


Majitelé VW našli kličku, jak vydělat na Dieselgate. Z aut vrací torza - 1 - Majitele VW s TDI vraci torza 01Majitelé VW našli kličku, jak vydělat na Dieselgate. Z aut vrací torza - 2 - Majitele VW s TDI vraci torza 01aMajitelé VW našli kličku, jak vydělat na Dieselgate. Z aut vrací torza - 3 - Majitele VW s TDI vraci torza 02
I v tomto stavu - z větší části záměrně dosaženém - lze vrátit „emisní” VW v USA

Majitelé VW našli kličku, jak vydělat na Dieselgate. Z aut vrací torza - 4 - Majitele VW s TDI vraci torza 03
Majiteli byla ze strany VW uhrazena plná cena bez reptání

Majitelé VW našli kličku, jak vydělat na Dieselgate. Z aut vrací torza - 5 - Majitele VW s TDI vraci torza 04
Za peníze od VW si koupil nový Golf R s manuálem. Peníze navíc tak jistě přišly vhod, Volkswagen ale zlobit nemusí, skončily zase u něj

Zdroj: Reddit přes Jalopnik

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše