Majitel pořádně protáhnul Teslu Model 3 na okruhu. Po 4 kolech už nemohla dál

Tesly dosud na okruzích zaujaly vždy jen tím, že po chvíli skončily. Je nový Model 3 lepší? Vlastně ano, ale za dobrý jej pořád zdaleka označit nelze.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Majitel pořádně protáhnul Teslu Model 3 na okruhu. Po 4 kolech už nemohla dál

6.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Majitel pořádně protáhnul Teslu Model 3 na okruhu. Po 4 kolech už nemohla dál

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tesly dosud na okruzích zaujaly vždy jen tím, že po chvíli skončily. Je nový Model 3 lepší? Vlastně ano, ale za dobrý jej pořád zdaleka označit nelze.

Nacházíme se ve velmi zajímavé fázi evoluce aut. Dosud platilo, že nejlepší světové automobilky pilovaly schopnosti svých vozů tak, aby byly s to uspokojit co nejširší spektrum zákazníků a nezklamat, ať po nich chce kdokoli skoro cokoli. Jen tak se mohlo stát, že si můžete koupit prachobyčejnou Škodu Rapid za méně jak 400 tisíc Kč, vyrazit s ní na nejnáročnější okruh světa a korzovat tam s ní klidně celý den v tempu, které je vzhledem k zaměření vozu naprosto absurdní.

Auto ale tento test vydrželo a není zdaleka samo. Podle našich zkušeností většina obyčejných automobilů umí po relativně dlouhý čas zvládat vysokou zátěž, třebaže takovou možnost v praxi využije hrstka zákazníků. Je to pýcha konstruktérů - chtějí auto udělat tak, aby bylo možné využívat jeho potenciál od krajnosti ke krajnosti a i když spoustu dílčích možností využije málokdo, výsledkem je dobré auto jako celek. To pak snáze zvládne obstát třeba v krizové situaci na německé dálnici, i když s ním běžně jen vozíte děti k babičce. A to se počítá.

Automobily této koncepce ale podle všeho dlouhou budoucnost nemají. Za normálních okolností by lidé po čemkoli jiném zatoužili ve chvíli, kdy jinak koncipované vozy nabídnou to i něco navíc, jak ostatně nedávno zmiňoval „motorový papež”. To by pak změna jistě nebyla problémem, přirozenosti ale nebyl dán prostor a pod tlakem všeho druhu jsou nám nuceny elektrické vozy, třebaže (zatím) nejsou uživatelsky ani ekonomicky zajímavou alternativou. A že se přes svou cenu v některých ohledech stále nemohou rovnat ani úplně obyčejným autům za zlomek peněz, ukazuje i nejnovější test Tesly Model 3.

O ten se nepostaral žádný z automobilových magazínů, ale jeden z majitelů, Američan Matt Crowley. Ten je mimo jiné majitelem Porsche Cayman GT4, tedy vozu, který lze považovat za skoro ideální okruhový nástroj. Na neděli 4. března s ním plánoval navštívit Lagunu Seca, vůz ale vyřadila ze hry svítící kontrolka motoru.

Crowley se tedy nakonec rozhodl pro záložní variantu a na okruh místo Porsche vytáhl pro zajímavost svou Teslu Model 3. Jelikož věčný kalifornský start-up zatím žádné jiné provedení nevyrábí, šlo o zadokolku s prodlouženým dojezdem. Matt zároveň sáhl po prémiových doplňcích, po doručení ovšem vůz ještě dovybavil tuningovými 19palcovými koly TS Sportline s pneumatikami Pirelli PZero Nero GT a zkrácenými pružinami Unplugged Performance.

Jak je tedy vidno, šlo o exemplář, který byl na okruhové řádění i trochu připraven. Přesto si Matt nebyl předem jist, s jakou se Model 3 ze slavného okruhu navrátí. Zajímala ho především výdrž baterie a pneumatik. Stejně tak chtěl zjistit i čas potřebný na objetí jednoho kola, neboť by tak elektromobil mohl poměřit se zbytkem svého vozového parku. Cayman okruh zvládl za 1 minutu a 41,9 sekundy, Ariel Atom 2 pak o takřka devět sekund pomaleji.

Crowley na okruhu zvládl objet devět kol. Na jejich počátku Tesla nabízela dojezd 369 kilometrů, na konci ale již jen 151. Ubylo tedy 60 procent 75kWh akumulátoru, což při délce okruhu 3,6 km znamená celkově 32,4 ujetých km a teoretický dojezd 54 km při ostrém tempu. To je docela mizérie, zvláště při době dobíjení, ale kdyby aspoň šlo o 9 ostrých kol...

Matt říká, že Model 3 ostře zvládl ani ne polovinu, neboť ve čtvrtém kole přišel o brzdy. Prostě přestaly fungovat. Zbývajících pět kol tedy musel Crowley odjezdit při snížené rychlosti, s ohledem na elektromotor jako hlavní zdroj decelerace musel také pochopitelně jít z plynového pedálu dříve než normálně. A to je pro Teslu znovu bídná vizitka.

Naprostá většina aut by 4 kola na Laguna Seca zvládla, aniž by se zadýchala. Model 3 se stal pro další takovou jízdu prakticky nepoužitelný. A i když jeho vystoupení lze hodnotit lépe než to Modelu S na Nordschleife, kde se po třetině kola přehřál celý pohon, má to pořád daleko k tomu, co u jiných aut dostaneme jako standard. Natož abychom s Teslou dostali něco víc.

Výsledný nejlepší čas 1:57,5 je slušný, Model 3 nakonec není slabé auto, výkonově jde o něco na úrovni šestiválcového BMW 3 (kterému 4 kola v Laguna Seca také problém nedělají, mimochodem). Srovnatelný je například s původního Hondou NSX nebo základním Porsche 911 generace 996. To jistě nejsou dnešní rychlostní modly, ale to Model 3 není také.

Na další počínání Crowleyho jsme tedy zvědavi, po svém prvním výletu s Teslou na okruh plánuje další. Tentokráte by ovšem u toho již měly být i mnohem lepší brzdy. Mimo to si pak Matt musí nechat instalovat ještě nové víčko zakrývající tažné oko, neboť to originální z neznámých důvodů zlomil. A jak dodávají ostatní majitelé, toto je zrovna jeden z nejproblematičtějších dílů vozu, Tesla by asi měla zvolit nového dodavatele. Po úpravách si snad Model 3 povede lépe (pokud se nepřehřeje něco jiného...), ale v sériovém provedení je pro rychlé ježdění evidentně nadále nepoužitelný - dojezdem i limity brzd...


Majitel pořádně protáhnul Teslu Model 3 na okruhu. Po 4 kolech už nemohla dál - 1 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 videoscreen 01Majitel pořádně protáhnul Teslu Model 3 na okruhu. Po 4 kolech už nemohla dál - 2 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 videoscreen 02
Matt Crowley vyrazil se svou Teslou Model 3 na okruh Laguna Seca

Majitel pořádně protáhnul Teslu Model 3 na okruhu. Po 4 kolech už nemohla dál - 3 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 videoscreen 03Majitel pořádně protáhnul Teslu Model 3 na okruhu. Po 4 kolech už nemohla dál - 4 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 videoscreen 04Majitel pořádně protáhnul Teslu Model 3 na okruhu. Po 4 kolech už nemohla dál - 5 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 videoscreen 05Majitel pořádně protáhnul Teslu Model 3 na okruhu. Po 4 kolech už nemohla dál - 6 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 videoscreen 06Majitel pořádně protáhnul Teslu Model 3 na okruhu. Po 4 kolech už nemohla dál - 7 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 videoscreen 07Majitel pořádně protáhnul Teslu Model 3 na okruhu. Po 4 kolech už nemohla dál - 8 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 videoscreen 08
A nakonec jej nezradila prázdná baterie či pneumatiky, jak očekával, ale brzdy, jejichž prach jasně dokazoval, kde se elektromobil pohyboval. Mimo to majitel zlomil i víčko zakrývající tažné oko, což je dle ostatních majitelů značná slabina tohoto vozu

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.