Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Majitel pořádně protáhnul Teslu Model 3 na okruhu. Po 4 kolech už nemohla dál
6.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tesly dosud na okruzích zaujaly vždy jen tím, že po chvíli skončily. Je nový Model 3 lepší? Vlastně ano, ale za dobrý jej pořád zdaleka označit nelze.
Nacházíme se ve velmi zajímavé fázi evoluce aut. Dosud platilo, že nejlepší světové automobilky pilovaly schopnosti svých vozů tak, aby byly s to uspokojit co nejširší spektrum zákazníků a nezklamat, ať po nich chce kdokoli skoro cokoli. Jen tak se mohlo stát, že si můžete koupit prachobyčejnou Škodu Rapid za méně jak 400 tisíc Kč, vyrazit s ní na nejnáročnější okruh světa a korzovat tam s ní klidně celý den v tempu, které je vzhledem k zaměření vozu naprosto absurdní.
Auto ale tento test vydrželo a není zdaleka samo. Podle našich zkušeností většina obyčejných automobilů umí po relativně dlouhý čas zvládat vysokou zátěž, třebaže takovou možnost v praxi využije hrstka zákazníků. Je to pýcha konstruktérů - chtějí auto udělat tak, aby bylo možné využívat jeho potenciál od krajnosti ke krajnosti a i když spoustu dílčích možností využije málokdo, výsledkem je dobré auto jako celek. To pak snáze zvládne obstát třeba v krizové situaci na německé dálnici, i když s ním běžně jen vozíte děti k babičce. A to se počítá.
Automobily této koncepce ale podle všeho dlouhou budoucnost nemají. Za normálních okolností by lidé po čemkoli jiném zatoužili ve chvíli, kdy jinak koncipované vozy nabídnou to i něco navíc, jak ostatně nedávno zmiňoval „motorový papež”. To by pak změna jistě nebyla problémem, přirozenosti ale nebyl dán prostor a pod tlakem všeho druhu jsou nám nuceny elektrické vozy, třebaže (zatím) nejsou uživatelsky ani ekonomicky zajímavou alternativou. A že se přes svou cenu v některých ohledech stále nemohou rovnat ani úplně obyčejným autům za zlomek peněz, ukazuje i nejnovější test Tesly Model 3.
O ten se nepostaral žádný z automobilových magazínů, ale jeden z majitelů, Američan Matt Crowley. Ten je mimo jiné majitelem Porsche Cayman GT4, tedy vozu, který lze považovat za skoro ideální okruhový nástroj. Na neděli 4. března s ním plánoval navštívit Lagunu Seca, vůz ale vyřadila ze hry svítící kontrolka motoru.
Crowley se tedy nakonec rozhodl pro záložní variantu a na okruh místo Porsche vytáhl pro zajímavost svou Teslu Model 3. Jelikož věčný kalifornský start-up zatím žádné jiné provedení nevyrábí, šlo o zadokolku s prodlouženým dojezdem. Matt zároveň sáhl po prémiových doplňcích, po doručení ovšem vůz ještě dovybavil tuningovými 19palcovými koly TS Sportline s pneumatikami Pirelli PZero Nero GT a zkrácenými pružinami Unplugged Performance.
Jak je tedy vidno, šlo o exemplář, který byl na okruhové řádění i trochu připraven. Přesto si Matt nebyl předem jist, s jakou se Model 3 ze slavného okruhu navrátí. Zajímala ho především výdrž baterie a pneumatik. Stejně tak chtěl zjistit i čas potřebný na objetí jednoho kola, neboť by tak elektromobil mohl poměřit se zbytkem svého vozového parku. Cayman okruh zvládl za 1 minutu a 41,9 sekundy, Ariel Atom 2 pak o takřka devět sekund pomaleji.
Crowley na okruhu zvládl objet devět kol. Na jejich počátku Tesla nabízela dojezd 369 kilometrů, na konci ale již jen 151. Ubylo tedy 60 procent 75kWh akumulátoru, což při délce okruhu 3,6 km znamená celkově 32,4 ujetých km a teoretický dojezd 54 km při ostrém tempu. To je docela mizérie, zvláště při době dobíjení, ale kdyby aspoň šlo o 9 ostrých kol...
Matt říká, že Model 3 ostře zvládl ani ne polovinu, neboť ve čtvrtém kole přišel o brzdy. Prostě přestaly fungovat. Zbývajících pět kol tedy musel Crowley odjezdit při snížené rychlosti, s ohledem na elektromotor jako hlavní zdroj decelerace musel také pochopitelně jít z plynového pedálu dříve než normálně. A to je pro Teslu znovu bídná vizitka.
Naprostá většina aut by 4 kola na Laguna Seca zvládla, aniž by se zadýchala. Model 3 se stal pro další takovou jízdu prakticky nepoužitelný. A i když jeho vystoupení lze hodnotit lépe než to Modelu S na Nordschleife, kde se po třetině kola přehřál celý pohon, má to pořád daleko k tomu, co u jiných aut dostaneme jako standard. Natož abychom s Teslou dostali něco víc.
Výsledný nejlepší čas 1:57,5 je slušný, Model 3 nakonec není slabé auto, výkonově jde o něco na úrovni šestiválcového BMW 3 (kterému 4 kola v Laguna Seca také problém nedělají, mimochodem). Srovnatelný je například s původního Hondou NSX nebo základním Porsche 911 generace 996. To jistě nejsou dnešní rychlostní modly, ale to Model 3 není také.
Na další počínání Crowleyho jsme tedy zvědavi, po svém prvním výletu s Teslou na okruh plánuje další. Tentokráte by ovšem u toho již měly být i mnohem lepší brzdy. Mimo to si pak Matt musí nechat instalovat ještě nové víčko zakrývající tažné oko, neboť to originální z neznámých důvodů zlomil. A jak dodávají ostatní majitelé, toto je zrovna jeden z nejproblematičtějších dílů vozu, Tesla by asi měla zvolit nového dodavatele. Po úpravách si snad Model 3 povede lépe (pokud se nepřehřeje něco jiného...), ale v sériovém provedení je pro rychlé ježdění evidentně nadále nepoužitelný - dojezdem i limity brzd...
Matt Crowley vyrazil se svou Teslou Model 3 na okruh Laguna Seca
A nakonec jej nezradila prázdná baterie či pneumatiky, jak očekával, ale brzdy, jejichž prach jasně dokazoval, kde se elektromobil pohyboval. Mimo to majitel zlomil i víčko zakrývající tažné oko, což je dle ostatních majitelů značná slabina tohoto vozu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Prodeje klíčového elektrického Fordu v říjnu padly na polovinu, všechny jeho elektromobily mají podíl už jen 3,2 procenta
před 2 hodinami - Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
včera - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva